2009-11-24, 18:52
Medlem
Helloo

Jag hade tänkt installera Windows på min externa hårddisk av märket "LaCie"!

Jag vill gärna inte att filerna som finns på min c hårddisk m.m. ska försvinna när jag gör detta, hur går jag tillväga, gärna steg för steg hela installationen?

Spelar windows version roll?

Tack i förhand!

EddieCat
Citera
2009-11-24, 19:38
Medlem
Här är steg för steg:
Ställ in bios, sätt in skivan läs, trycker, läs, tycker, läs osv.

Svaret kan inte bli bättre när vi inte får veta någonting.
Windows, typ av dator, hårddiskar, CD, DVD etc.
Ge oss DETALJER.

*Öppna datorn och ryck ut kablarna till C: och andra diskar så är du 100% säker att inget försvinner.
*Är datorn för gammal går det inte att installera eller starta Windows från USB.
*Kan även LÄSA vad som står på skärmen när den installerar Windows och förklarar vad man kan välja.

Via USB går långsamt. Varför vill du installera på en extern hårddisk?

Installera om på C: istället.
Flytta grejerna från C: till din externa.
TA bort alla hårddiskar, CD / DVD inne och externt (USB).
Lämna kvar bara 1 hårddisk och 1 CD/DVD (USB) minne medan du installerar.
Senast redigerad av panpo98 2009-11-24 kl. 20:16.
Citera
2009-11-24, 19:45
Medlem
SgtEmiLs avatar
Du får gärna förklara vad du tänker uppnå genom att installera på en extern hdd, bara för att det går eller..?
Citera
2009-11-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Här är steg för steg:
Ställ in bios, sätt in skivan läs, trycker, läs, tycker, läs osv.

Svaret kan inte bli bättre när vi inte får veta någonting.
Windows, typ av dator, hårddiskar, CD, DVD etc.
Ge oss DETALJER.

*Öppna datorn och ryck ut kablarna till C: och andra diskar så är du 100% säker att inget försvinner.
*Är datorn för gammal går det inte att installera eller starta Windows från USB.
*Kan även LÄSA vad som står på skärmen när den installerar Windows och förklarar vad man kan välja.

Via USB går långsamt. Varför vill du installera på en extern hårddisk?

Installera om på C: istället.
Flytta grejerna från C: till din externa.
TA bort alla hårddiskar, CD / DVD inne och externt (USB).
Lämna kvar bara 1 hårddisk och 1 CD/DVD (USB) minne medan du installerar.
Citat:
Ursprungligen postat av SgtEmiL
--

1." Vrf?"
Jo, för att det blev fel på en formationering (wellwell vette fan om det ens är ett ord, skulle installera om windows på datan**), så att jag kan inte boota från cd eller nånting..

Så jag behöver komma in på datan på något sätt för att kunna formatera om c hårdisken (har bara c hårddisk på den). Förstår du?

2. "Ställ in bios, sätt in skivan läs, trycker, läs, tycker, läs osv"
Wtf, sry men jag är riktigt n00b på sånt här, förklara lite bättre hur man gör det kanske, undrar mest hur du menar "ställa in bios" ??

3. " typ av mina olika grejjor"
Datorn som cpar är en dell diemension 8400. Ingen aning riktigt vad det är för hårddisk på den, 230 gb på den tror jag. Min externa är en av märket "LaCie" på 500 gb. Jaoop, säg till om du behöver veta mer..

Tack för all hjälp hitills, jag ska lyckas
Citera
2009-11-24, 21:30
Medlem
Exakt vad säger datorn/händer när du försöker starta datorn från CD/DVD?

Har du USB/trådlösa tangentbord (mus) måste du byta ut dom mot riktiga vanliga när du installerar Windows eller sätta på USB stödet för dom i bios.

Lär inte C: var tom nu om du redan försökt formatera den och misslyckats eller hade du flera partitioner på hårddisken?

Kan även ta ut hårddisken och sätt in den i en annan stationär dator (tex den du använder nu). Flytta på allt du vill behålla innan du sätter tillbaka den och försöker installera igen på den.

Off topic:
Din externa är väll inte en Lacie Porsche modell? De som varnats för att steka sönder hårddisken i sitt plast skal när de körs för länge?
Citera
2009-11-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Exakt vad säger datorn/händer när du försöker starta datorn från CD/DVD?

Har du USB/trådlösa tangentbord (mus) måste du byta ut dom mot riktiga vanliga när du installerar Windows eller sätta på USB stödet för dom i bios.

Lär inte C: var tom nu om du redan försökt formatera den och misslyckats eller hade du flera partitioner på hårddisken?

Kan även ta ut hårddisken och sätt in den i en annan stationär dator (tex den du använder nu). Flytta på allt du vill behålla innan du sätter tillbaka den och försöker installera igen på den.

Off topic:
Din externa är väll inte en Lacie Porsche modell? De som varnats för att steka sönder hårddisken i sitt plast skal när de körs för länge?
När jag försöker starta från en cd/dvd så bara fryser sig bilden, bara att starta om datorn ..

nej jag hade redan gamla partitioner på den och installationen kom lite mer än halvvägs, så att det hade verkligen börjat "Installeras" när den cpa.

Jag överväger att sätta hårddisken i den i denna nu, men är lite osäker hur man gör, vet hur man öppnar chassit m.m., men har inte tagit ut sjävla hårddisken nån gg.. men det fixar nog sig !

Btw, ingen aning om det är den modellen, blir lite orolig ! men ska kolla upp det, tack
Citera
2009-11-24, 22:21
Medlem
Ett par timmar i taget skulle gå bra att köra även om du råka ha den modellen.

Om den externa inte har någon garanti kvar kan du alltid ta isär plast skalet och köra vidare utan. Skruvhål kan de ibland gömma under gummi fötterna medan andra inte har några skruvar alls utan plast hakar.

Minns inte vad frysningar vid installation kan bero på. Länge sedan jag kollade upp sådant fel. Minnen (minnes plats, glappa, dammigt), CD/DVD läsaren, CD/DVD skivan. kablarna mellan dom.
Senast redigerad av panpo98 2009-11-24 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in