• 1
  • 2
2009-11-24, 00:29
Medlem
Hej allihop!

Jag fattar mig kort....

Skulle kolla mitt bankkonto innan jag gick och la mig för att kolla att alla mina räkningar hade betalats eftersom det var sista betalningsdagen för mig då jag hade fått dem väldigt sent och när jag kollade mitt konto så hade någon satt in en fruktansvärt stor summa på mitt sparkonto utan att det funnits någon referens...

Ja jag fatta ingenting och ringde omedelbart min bank för att jag blev orolig över att något hade gått snett...

Kort sagt så har man ju hört om att banker gör vissa misstag ibland och att ett snedsteg som inte rapporterats kan ge förödande konsekvenser så jag ringde dem och bad dem spåra vart pengarna kommer ifrån nu såhär sent på natten då jag inte känner någon direkt som sitter på såhär mycket pengar...

Hursomhelst undrar jag nu om jag ska gå till min bank imorgon eller om man ska ringa polisen också när det rör sig om riktigt stora summor?

Jag vill helst inte uttrycka hur mycket det rör sig om men låt oss säga att det är för mycket för en simpel student som mig...

Vad ska jag göra?

PS: Svar i form av "ta pengarna och fly landet" undanbes...

OBS: Jag har redan kontaktat min bank kära FB:are.. Det var det FÖRSTA jag gjorde....
Senast redigerad av Souvenir 2009-11-24 kl. 01:01.
Citera
2009-11-24, 00:32
Bannlyst
Förmodligen ett misstag som kommer upptäckas och korrigeras av banken innan kl 12 imorgon..
Citera
2009-11-24, 00:33
Medlem
Magnums avatar
Nu är du så snäll att du säger vilken summa det rör sig om!
Citera
2009-11-24, 00:34
Bannlyst
En kompis råkade ut för liknande sak då han skulle få 1300kr av sitt försäkringsbolag men dom satte in 130.000kr och de har inte hört av sig, men detta är en grej jag gått och undrat över länge länge.

Läste i sommras om en kille som fick närmare en miljon kronor insatt på sitt konto och flydde landet, men vad hände sen?

Aja, kan tyvärr inget alls utan var tvungen att skriva av mig lite och hoppas det är okej. Vill i alla fall önska dig lycka till!

Jag skulle i alla fall hålla pengarna en längre tid och avvakta.

mvh killscreen
Citera
2009-11-24, 00:38
Medlem
Von.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killscreen
En kompis råkade ut för liknande sak då han skulle få 1300kr av sitt försäkringsbolag men dom satte in 130.000kr och de har inte hört av sig, men detta är en grej jag gått och undrat över länge länge.

Läste i sommras om en kille som fick närmare en miljon kronor insatt på sitt konto och flydde landet, men vad hände sen?

Aja, kan tyvärr inget alls utan var tvungen att skriva av mig lite och hoppas det är okej. Vill i alla fall önska dig lycka till!

Jag skulle i alla fall hålla pengarna en längre tid och avvakta.

mvh killscreen

Dessa tog nog slut mycket fortare än denna räknade med. han svalde säkert den lilla stolthet som fanns kvar och återvände till kalla Sverige och fick ta emot sitt välförtjänta straff. Min spekulation.

Sorry för offtopic!
Bra gjort av dej ts! Sånt här märks alltid förr eller senare.
Min gissning går till att banken får sköta allt detta!
Citera
2009-11-24, 00:42
Medlem
Tredagars avatar
Gå till banken och hoppas på det bästa!
och håll oss uppdaterade!
Citera
2009-11-24, 00:46
Bannlyst
Det bästa måste ju vara att låtsas som ingeting tar de tillbaka pengarna så är det inte mer med det. Men efter säg något år (beroende på hur stor summan är) är det bara att låta skumpan flöda
Citera
2009-11-24, 00:56
Bannlyst
Mitt tips är att RÖR INTE pengarna, men kontakta inte heller banken. Har de inte kontaktat eller korrigerat felat på ca 1-2 år så är det nog ganska lungt Och eftersom du inte rört pengarna så har du ju inte heller begått någon som helst form av brott.

Klarar det sig så är det bara att buga...

Men tror den chansen är en på miljonen.
Aja, bara så jag hade gjort.

EDIT: Men vafan Hadar!
Har öppnat ett antal trådar som jag läser en efter en i flikar, så ditt svar var inte med (sidan hade ju inte laddats om när jag läste), så jag trodde jag var smart när jag skrev detta

EDIT2:
Ok du hade redan ringt till banken.
Men imorrn så går du ner till banken iklädd kostym och säger att de missförstått. Du säger att det FATTAS cirka 100000 SEK på ditt konto, och det syns inte på ditt kontoutdrag eller något. De kommer ta dig på allvar, då du är välklädd+att du har större summor på ditt konto
Senast redigerad av Centon 2009-11-24 kl. 01:04.
Citera
2009-11-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Det bästa måste ju vara att låtsas som ingeting tar de tillbaka pengarna så är det inte mer med det. Men efter säg något år (beroende på hur stor summan är) är det bara att låta skumpan flöda

Det är en alldeles för stor summa för att banken inte ska utreda det.
Dessutom har jag redan ringt till dem omgående när jag såg detta.

Jag fick veta att jag skulle ringa dem imorgon och komma in till min bank.
Oavsett vad som händer så vill jag ju ändå få information om detta...

Saken är den är att jag undrar om jag möjligtvis ska kontakta polisen eller inte då det rör som summor som kan väcka misstankar om brott, eller ska jag ta det genom banken först?...

Vidare så undrar jag lite exakt hur såna här misstag kan ske...
Senast redigerad av Souvenir 2009-11-24 kl. 01:04.
Citera
2009-11-24, 01:03
Medlem
reactins avatar
men sluta larva dig, gå och lägg dig nu och kontakta din bank imorgon.
Citera
2009-11-24, 01:06
Medlem
rwss avatar
Ta massa screenshots på fantasibeloppet och kontakta aftonbladet. De kommer säkert skriva om det (eftersom det är en sån där grej folk alltid drömmer om) och ge dig lite pengar för storyn. Sen kan du i sin tur ge mig lite för att jag tipsade dig om detta.
Citera
2009-11-24, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Souvenir
Hej allihop!

Jag fattar mig kort....

Skulle kolla mitt bankkonto innan jag gick och la mig för att kolla att alla mina räkningar hade betalats eftersom det var sista betalningsdagen för mig då jag hade fått dem väldigt sent och när jag kollade mitt konto så hade någon satt in en fruktansvärt stor summa på mitt sparkonto utan att det funnits någon referens...

Ja jag fatta ingenting och ringde omedelbart min bank för att jag blev orolig över att något hade gått snett...

Kort sagt så har man ju hört om att banker gör vissa misstag ibland och att ett snedsteg som inte rapporterats kan ge förödande konsekvenser så jag ringde dem och bad dem spåra vart pengarna kommer ifrån nu såhär sent på natten då jag inte känner någon direkt som sitter på såhär mycket pengar...

Hursomhelst undrar jag nu om jag ska gå till min bank imorgon eller om man ska ringa polisen också när det rör sig om riktigt stora summor?

Jag vill helst inte uttrycka hur mycket det rör sig om men låt oss säga att det är för mycket för en simpel student som mig...

Vad ska jag göra?

PS: Svar i form av "ta pengarna och fly landet" undanbes...

OBS: Jag har redan kontaktat min bank kära FB:are.. Det var det FÖRSTA jag gjorde....

Du har gjort helt rätt!
Kontaktar man banken direkt kan de frysa beloppet och försöka spåra insättaren.
om man däremot sätter sprätt på pengarna så har man fängelse och återbetalning att vänta.
Du behöver inte kontakta polisen. Det gör banken om det är något skumt.
Jag hade dock ringt i morgon bitti och kollat med banken att allt är grönt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in