• 1
  • 2
2009-11-23, 15:18
Medlem
Jag behöver skarva en elsladd och som kan komma att ligga konstant under vatten och undrar vad jag bör använda. Några idéer är krympslang eller vulktejp men vet inte om det är säkert.

Mer info:
Det är en 4*1,5 mm gummikabel: 3-fas med jord som ska driva en vattenpump i en borrad brunn. Med nuvarande vattennivå kommer skarven ligga i luften men jag måste räkna med att vattennivån kan stiga så att skarven ligger under vatten konstant.
Citera
2009-11-23, 15:28
Medlem
ariers avatar
roligt att jag hade en i fickan

http://www.techno.it/index.php?param=129&des=
Citera
2009-11-23, 15:31
Medlem
mudpacs avatar
Rent spontant känns det jävligt korkat att skarva under vatten. Det kommer läcka in och bli kortslutning. Dra en ny kabel
Citera
2009-11-23, 15:51
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Rent spontant känns det jävligt korkat att skarva under vatten. Det kommer läcka in och bli kortslutning. Dra en ny kabel
Håller med. Byt ut kabeln från pumpen till en längre, om det är den som är för kort i dagsläget.
Visst, det går att skarva med krympslang och ordentlig värme - men säkerheten först när det gäller ström.
Citera
2009-11-23, 17:24
Medlem
woofers avatar
Finns vattentäta kopplingsboxar just för ändamålet att göra vattentäta skarvar.
Citera
2009-11-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Det du söker är en gjutskarv där man gjuter ihop kablarna med ett harts, som finns där elektriker handlar sina grejer, så får du en helt tär skarv.

krympslang och sån skit kan du bara glömma.
Citera
2009-11-23, 19:56
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Är det bara jag som ser länken som jag postade först?

http://www.techno.it/doc/TEEfamily_TH400.pdf
Citera
2009-11-23, 21:29
Medlem
mudpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Är det bara jag som ser länken som jag postade först?

http://www.techno.it/doc/TEEfamily_TH400.pdf

jovisst ser jag. Inget jag hade använt.
Citera
2009-11-23, 21:31
Medlem
ariers avatar
Citat:
jovisst ser jag. Inget jag hade använt.

Har själv använt den vid många tillfällen och såvitt jag vet så har det inte vart några problem med den.

Dom är tydligen med och sponsrar med skarvar till den stora fontänen i Las Vegas
Citera
2009-11-23, 21:33
Medlem
mudpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Har själv använt den vid många tillfällen och såvitt jag vet så har det inte vart några problem med den.

Dom är tydligen med och sponsrar med skarvar till den stora fontänen i Las Vegas

Okej, då är du elektriker? Varför skarvar ni kablar som kommer vara under vatten?

Fungerar säkert, jag hade inte chansat iaf, fast jag är kanske lite feg.
Citera
2009-11-25, 11:37
Medlem
Citat:

Givetvis är skarvar under vatten inte önskvärt men i fallen med pumpar i brunnar är det ofrånkomligt hur du än gör.

Skälet är att det alltid blir en skarv vid pumpen där pumpens anslutningssladd (som är ca 1 meter) skarvas med gummikabeln. En sådan skarv kostar 600 kr och därtill kommer kostnaden av en ny 100 meters gummikabel på ca 18 kr metern, alltså totalt ca 2400 kr (brunnen är 100 meter djup).

Om jag istället förlänger gummikabeln med en ny skarv som blir kostnaden för ytterligare 40 meter kabel ca 700 kr + kostnaden för en ny skarv, om vulktejp funkar kostar det 40 kr på biltema.

Jag vill helst göra en skarv med något som kan köpas utan specialbeställningar från specialbutiker och något som inte kostar mer än nödvändigt. Jag utbildade mig till elektriker för lite drygt 20 år sedan men har aldrig varit yrkesverksam som det.
Senast redigerad av flekstor 2009-11-25 kl. 11:41.
Citera
2009-11-25, 12:00
Medlem
Sconemans avatar
Jag skarvade en förlängningskabel för utomhusbruk genom att löda ledarna, krympslang över dem var för sig, sen på med en massa sillikonfog eller liknande, följt av ytterliggare en krympslang över hela paketet. Längden på den yttre krympslangen överdrev jag ordentligt och mängden fogmassa var sån att det trycktes ut från kanterna när jag värmde slangen. Började i mitten och jobbade mig utåt för att inte stänga inne några luftbubblor.
Den sladden har legat utomhus ett par vintrar nu, på marken i snö, lera och vattenpölar och den funkar. Dock har jag ingen utbildning osv så jag påstår inte att det är ett bra sätt eller att det funkar för någon annan än mig själv. .

/ Sconeman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in