• 1
  • 2
2009-11-23, 11:19
Bannlyst
Bosätter mig eventuellt snart i Landskrona av diverse anledningar och tittar lite på lediga lägenheter.
Jag kan ingenting om staden och undrar därför vilka områden som är trevliga respektive vilka områden som man bör undvika.
Tack på förhand.
Citera
2009-11-23, 12:43
Bannlyst
Är inte halva landskrona fylld med albaner?
Citera
2009-11-23, 13:31
Medlem
kakaellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Bosätter mig eventuellt snart i Landskrona av diverse anledningar och tittar lite på lediga lägenheter.
Jag kan ingenting om staden och undrar därför vilka områden som är trevliga respektive vilka områden som man bör undvika.
Tack på förhand.
undvik silvergården
Citera
2009-11-26, 22:34
Medlem
Kan väl säga så här. Sök boende på Sandvången, väster, nyhamn, borstahusen, tornet, drottningen, löparen. Alternativt så köper du hus i periferibyarna häljarp, härslöv, glumslöv, asmundtorp.

De ställen jag hade undvikit är Öster (finns dock vissa gator som är ok), Norrestad (silvergården, koppargården, pilängen, pilängsrundeln), Centrum.

Landskrona är en skitbra stad i övrigt. Problemen är inte riktigt så stora som media påskiner. Född och uppvuxen (och arbetandes) där

Ps. Är du arbetslös så flytta inte hit! Bidrar du med något så är du mer än välkommen! Ds.
Citera
2009-11-30, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swequim
Kan väl säga så här. Sök boende på Sandvången, väster, nyhamn, borstahusen, tornet, drottningen, löparen. Alternativt så köper du hus i periferibyarna häljarp, härslöv, glumslöv, asmundtorp.

De ställen jag hade undvikit är Öster (finns dock vissa gator som är ok), Norrestad (silvergården, koppargården, pilängen, pilängsrundeln), Centrum.

Landskrona är en skitbra stad i övrigt. Problemen är inte riktigt så stora som media påskiner. Född och uppvuxen (och arbetandes) där

Ps. Är du arbetslös så flytta inte hit! Bidrar du med något så är du mer än välkommen! Ds.
Tackar!
Funderade lite på Öster, men nu avstår jag.
Ja, jag tillhör den närande och inte den tärande delen av ekonomin.
Citera
2009-11-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Tackar!
Funderade lite på Öster, men nu avstår jag.
Ja, jag tillhör den närande och inte den tärande delen av ekonomin.
Nej, Öster är inte så förfärligt som det ryktas om. Har en kompis som bor där och har aldrig varit några problem. Områden jag skulle undvika att bosätta mig är främst Centrum och Koppargården/Silvergården.

Jag bor själv på Väster och här är mycket bra. Lite arbetarklassromantik .

Det kan tilläggas också att medias bild av Landskrona som ett mini-Chicago inte på något sätt stämmer. Här är tryggt och har blivit tryggare med kameraövervakningen i centrum. Stan har numera nog inte fler problem än någon annan svensk stad.

Det mest positiva med Landskrona är att här finns en drös lediga lägenheter, vilket är tämligen ovanligt för en svensk stad. Det mest negativa med stan är att här inte direkt existerar de stora tänkarna, det känns ibland som det pyr ett intellektuellt förakt under ytan. Det är många WT:s och korkade svenssons som bor här. Socialdemokraterna har tyvärr satt sina djupa spår... Jag själv som intellektuell och kulturell kan således ibland känna mig alienerad i min egen stad.
Senast redigerad av HowlinWolf 2009-11-30 kl. 13:25.
Citera
2009-11-30, 13:36
Medlem
Öster är inte direkt förfärligt. Men... de områdena närmst centrum ska du definitivt undvika. De som ev kan vara okej är områdena närmst Ica Kvantum. Bra sagt där Howlinwolf. Mediabilden är starkt överdriven. Landskrona blir bättre och bättre. Kan nämnas att det snart är ännu fler poliser i yttre tjänst här. Handeln verkar blomstra. Företagen går till synes bra. Parajett drog tillbaka ett varsel, öresundsvarvet fortsätter att expandera. Landskrona är en framtidsstad tror jag. Hoppas bara att det blir borgare som sitter vid makten efter nästa val :-D
Citera
2009-11-30, 22:27
Medlem
Ta fram en karta över Landskrona, dra ett streck i norr-syd riktning längs med Eriksgatan-Helsingborgsvägen. Sedan kan du dra ett i öst-västlig riktning i höjd med citadellet. Då har du delat staden i fyra delar, satsa på den nordvästra delen!

Vill du ändå bo på Öster, undvik Ödmanssonsgatan. Är aldrig där själv men ska man tro HD.se så är där fullt av gäng som kräver folk på tull och hotar polisen. Kolla gärna: http://hd.se/hitta/?q=%C3%B6dmanssonsgatan&=S%C3%B6k
Senast redigerad av Engineer 2009-11-30 kl. 22:30.
Citera
2010-05-12, 02:36
Medlem
Fargoths avatar
Kapar den här tråden lite.

Har fått erbjudande om en lägenhet på Koppargården. Hur är det området? Tråkigt bostadsområde med 80% invandrare? Hur skulle jag som svensk och studerade trivas där tror ni?
Citera
2010-05-12, 08:15
Medlem
Miljonprogramsområde uppsmällt på en åker. 80% invandrare och hyfsat ocentralt för att vara i en så liten stad. Kanske inte det hetaste man kan tänka sig.
Citera
2010-05-12, 11:36
Medlem
aceblacks avatar
Problemet i Landskrona är väl att diverse gäng tar över centrala Landskrona på kvällarna. Var man bor spelar nog inte så stor roll.
Citera
2010-05-15, 22:24
Medlem
Jag hade då inte bosatt mig i koppargården! Köp en bostadsrätt istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in