Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Jag har för mig att gelantin är jävligt billigt, och saft kan ju vara rätt billigt det oxå. Men hur funkar det om man skulle prova göra egen gelé på det för att kunna hä på gröten t.ex, blir det bra kanske? Prismässigt borde det väl bli mycket billigare än att köpa färdig gelé eller sylt, eller?
Kanske köpa en stor hink sylt och blanda ut den med mycket saft och göra på, så det blir godare?
Vad är det för skillnad på att göra sylt eller marmelad föresten?
Nån som har invändningar eller förslag om denna ypperliga idé?
Det går att göra gelé på saft. Pektin fungerar bra och finns som både pulver och på flaska. Läs instruktionerna.
Men det är inte idealiskt att utgå från saft. När man gör gelé av t ex vinbär kokar man dem med mindre mängd vatten för att få en mer koncentrerad vätska som innehåller mer pektin per liter eller deciliter.
För att få saft lite tjockare så den liknar sylt kan man också använda potatismjöl eller kanske hellre maizenamjöl. Det bör väl funka att hälla över gröt.
Själv kokar jag ibland gammaldags saftsoppa eller kräm på fruktsaft. Delikat om man gör det på svarta eller röda vinbär eller mörka körsbär. Servera med mjölk elller grädde.
En gammaldags efterrätt är för övrigt mannagrynspudding eller risgrynspudding med saftsås. Tyvärr bortglömt, utom när man häver i lite saffran och presenterar den som exotisk gotländsk saffranspannkaka som ska serveras med salmbärssås som inte finns att få tag i.