Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Ja, ja , men agar-agar funkar inte lika bra.

Agar agar är en alg. Kan köpas på apotek och i hälsokostbutiker.

Nackdelen med agar järmfört med gelatin är att när rätter med agar väl har stelnat går det aldrig att få dem mjuka igen.

Det gör väl inte så mycket för det mesta, men man kanske måste prova sig fram lite så man vet hur mycket agar man ska ta för att få den konsistens man önskar.
Citera
2009-11-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worrior
Vill du ha gelé så är gelantin det bästa.
Att det görs av fisk och kött är inget problem.
Det är det absolut finaste, glasklara skikten man använder när man rafinerar restprodukter från djur.
Men. Om du använder superfärska nästan mogna bär så gelear de av sig själva med enbart tillsatt socker.

Nu verkar det som du har andra idéer egentligen.
Prata ur skägget!
Vad är du ute efter?
Vill du göra hashkarameller eller vad?
Glöm syltidén om det går ut på att knarka!

Många bär innehåller pektin, mest när de inte är helt mogna. Bär ska inte vara helt mogna om man vill göra gelé på dem. Knappt mogna vinbär brukar gelea sig fint. När man gör vinbärssaft händer det att den gelear sig fast det inte var meningen.

Så här års är det svårt att få tag på knappt mogna bär. Det enda som finns att köpa är väl frysta bär och de brukar vara mogna.

En del bär innehåller inget eller mycket litet pektin, som t ex hallon och björnbär. Då måste man tillsätta pektin.

Syltsocker finns att köpa och är speciellt framtaget för att man ska kunna göra fast sylt/gelé enkelt. Men det är betydligt dyrare än vanligt socker.
Citera
2009-11-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Jag har för mig att gelantin är jävligt billigt, och saft kan ju vara rätt billigt det oxå. Men hur funkar det om man skulle prova göra egen gelé på det för att kunna hä på gröten t.ex, blir det bra kanske? Prismässigt borde det väl bli mycket billigare än att köpa färdig gelé eller sylt, eller?
Kanske köpa en stor hink sylt och blanda ut den med mycket saft och göra på, så det blir godare?
Vad är det för skillnad på att göra sylt eller marmelad föresten?
Nån som har invändningar eller förslag om denna ypperliga idé?

Det går att göra gelé på saft. Pektin fungerar bra och finns som både pulver och på flaska. Läs instruktionerna.

Men det är inte idealiskt att utgå från saft. När man gör gelé av t ex vinbär kokar man dem med mindre mängd vatten för att få en mer koncentrerad vätska som innehåller mer pektin per liter eller deciliter.

För att få saft lite tjockare så den liknar sylt kan man också använda potatismjöl eller kanske hellre maizenamjöl. Det bör väl funka att hälla över gröt.

Själv kokar jag ibland gammaldags saftsoppa eller kräm på fruktsaft. Delikat om man gör det på svarta eller röda vinbär eller mörka körsbär. Servera med mjölk elller grädde.

En gammaldags efterrätt är för övrigt mannagrynspudding eller risgrynspudding med saftsås. Tyvärr bortglömt, utom när man häver i lite saffran och presenterar den som exotisk gotländsk saffranspannkaka som ska serveras med salmbärssås som inte finns att få tag i.
Citera
2009-12-01, 20:20
Medlem
Worriors avatar
Sanningen segrar.

Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Va fan du igen.. Kan du ta åk knulla dig iväg swein? Men annars du kan ta åkabptdknulla med mig jävla hetero- Du kan bara knulöl aknullhuvve11 CCPPP

Edit. Ja du kanske kan ta detta på många sätt, men jag säger som jag gjorde än gång förut nån gång.. Ta dig samman MAN!

Mitt i prick.
Har man inget och komma med så använder man oftast våld.
I ord och/eller handling.
Tagga ner och erkänn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här