2004-01-26, 14:06
Medlem
Om jag minns rtt s var det Galileo Galilei som, i stor skala jag vet att det fanns fregngare bde i antikens Grekland och under islams storhetstid, framfrde teorin om att det r jorden som rr sig runt solen och inte tvrtom.

Detta kan vi nu se och frklara genom fysikutrkningar, astronomiska iakttagelser och p senare tid ven rymdfrder.

I rtusenden, ja rmiljoner, fre Galileo s hade mnniskan nr hon frskte frst vr omgivning sett fljande: varje morgon gr solen upp dr borta (fr s lngesen behvde man nog inte namn p vderstrecken ), under dagens gng rr den sig ver himlen, och p kvllen gr den ner dr borta.

Vare sig man sg jorden som ett klot, en platt yta eller som en makrill s mste ju den fullkomligt logiska slutsatsen vara: solen rr sig i frhllande till jorden.

Detta beror ju att det vi ser r vldigt begrnsat och "jord"-bundet. Vi kan inte st ute p Jupiter och se hur jorden rusar fram i sin bana runt solen.

Denna lnga inledning leder mig rakt p frgan:

Kan det finnas kvar saker i vr omvrld som i sjlva verket r rena motsatsen till vad vi nu tnker om dem, eftersom de bestrav synvillor, liknande den med solens resa runt jorden. Eller, r vr omgivning bde den jordliga och den nrmaste rymdliga s vl genomskt och genomfrklarad att alla sdana synvillor mste ha avsljats?

Bifrga: Ngon som knner till nt annat tillflle d synvillor lurat oss?

Jag tnker nrmast p att tyngdkraft kan tvinga ljusstrlar att bjas. Drmed kan man, d man iakttar avlgsna stjrnhopar, se samma stjrna/galax p tv stllen. Hela stjrnhopen blir ett enda stort spegelhus... nn som vet mer om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in