2009-11-22, 01:14
Medlem
Jag, frugan o våran 1 åriga dottern bor nu i hyres lägenhet vi betalar över 5k i hyra min inkomst ligger på 19k efter skatt. Jag har lite över 300k på banken och funderar på att köpa ett hus i 1miljon klassen, hur lätt/svårt kommer det att bli att få ett lån beviljat med tanke på att vi just nu har bara en inkomst jag har fast arbete sedan 8år? Jag tänkte lägga 200k kontant o ha resten till reserv om det kniper senare eller för oförutsedda händelser. Vi lägger nu undan runt 3k som sparande varje månad efter att allt är betald.

Jag har inga lån överhuvud taget och inga betalnings anmärkningar.
Senast redigerad av AMP 2009-11-22 kl. 01:17.
Citera
2009-11-22, 01:41
Medlem
micaeles avatar
Det kommer inte vara minsta problem att få lån med de kriterierna. Gå runt till olika banken och kolla läget. Säger någon nej (handläggare som har dålig dag) ber du dom bara dra åt helvet och sägar att du har klart hos nästa.
Citera
2009-11-22, 13:46
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det kommer inte vara minsta problem att få lån med de kriterierna. Gå runt till olika banken och kolla läget. Säger någon nej (handläggare som har dålig dag) ber du dom bara dra åt helvet och sägar att du har klart hos nästa.

Skippa det där dra åt helvete, kan komma att bita dig i rumpan senare.
Citera
2009-11-22, 15:45
Medlem
Silkepilsmannens avatar
Jag köpte ett hus för nära 2 mille strax innan räntan föll. Är ensam dock försörjer inga andra.

Tror inte att det blir ett problem, men kontakta du banken och se om du kan få ett lånelöfte.
Citera
2009-11-22, 15:49
Medlem
StureSventons avatar
19k efter skatt är ju väldigt lite för två personer.
Varför är du gift med en lat parasit?
Citera
2009-11-22, 15:52
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
19k efter skatt är ju väldigt lite för två personer.
Varför är du gift med en lat parasit?

Ligger över socialbidragsnormen.
Citera
2009-11-22, 15:55
Medlem
RedXs avatar
Det ska inte vara omöjligt att få ett lån på runt miljonen beviljat under de här omständigheterna (även om det av naturliga skäl har blivit svårare att få lån sedan finanskrisen slog till).

Eftersom du av allt att döma sköter din ekonomi exemplariskt skulle jag bli förvånad om du blir nekad. Din fru lär väl åtminstone ha någon form av bidrag som inkomst?
Citera
2009-11-22, 17:33
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Risken är att kalkylen inte går ihop vid 2 vuxna och 1 barn på endast en inkomst. Jag har för mig att en ensamstående ska ha runt 7000 kr kvar per månad och ett två personer ca 11000 kr efter att boendet är betalt. Dessutom ca 2500 kr per barn. Man ska ofta klara en ränta runt 7%.

Har man bara en inkomst och familj kanske man ska söka lånet som ensamstående och undanhålla att man har familj. Det kan underlätta om man tror sig ligga på eller under gränsen
Citera
2009-11-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Risken är att kalkylen inte går ihop vid 2 vuxna och 1 barn på endast en inkomst. Jag har för mig att en ensamstående ska ha runt 7000 kr kvar per månad och ett två personer ca 11000 kr efter att boendet är betalt. Dessutom ca 2500 kr per barn. Man ska ofta klara en ränta runt 7%.

Har man bara en inkomst och familj kanske man ska söka lånet som ensamstående och undanhålla att man har familj. Det kan underlätta om man tror sig ligga på eller under gränsen

Ja banken har det som riktlinje men om vi har klarat oss att leva billigare o storhandlat så kan de väl inte tvinga en att gå efter just den mallen.
Citera
2009-11-22, 19:44
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMP
Ja banken har det som riktlinje men om vi har klarat oss att leva billigare o storhandlat så kan de väl inte tvinga en att gå efter just den mallen.

Dom kan inte tvinga er att gå efter den mallen, men banken följer den eftersom den vill ha en säkerhet (förutom värdet i bostaden). Är det viktigt för dig så köp huset som ensamstående, för det klarar du säkerligen
Citera
2009-11-24, 19:06
Medlem
Bör inte vara några problem! Om ni desutom kan peka på att ni kommer få en yterliggare inkomst i framtiden borde göra det lättare.
Citera
2009-11-24, 21:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMP
Jodå. Det är upp till varje handläggare att efter egen förmåga bevilja lån eller inte. Om denne handläggare känner att du / ni inte har betalningsförmåga under överskådlig framtid säger h*n nej, oavsett mall och oavsett att ni storhandlar och lever billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in