• 1
  • 2
2009-11-21, 18:48
Medlem
Hallå!

Sedan jag formaterade och installerade om windows xp sp2 på datorn har det bara varit problem. Jag har formaterat och prövat installera om skiten än en gång men samma problem kvarstår.

1. Ett av de större problemen är att hårddisken laggar till några extra sekunder varje gång jag ska öppna en mapp eller nåt i den. Jag har flera hårddiskar och alla beter sig likadant.

2. Explorer.exe hänger sig ibland också och det har aldrig hänt mej förut. (notera: explorer och inte iexplorer)

3. Google chrome laddar in startsidan segt. Tar ungefär 3 sekunder innan man kommer till startsidan. Funkar dock snabbare med firefox. Dock om jag inaktiverar visuella teman på chrome så startar den snabbt utan problem.

4. Vissa sidor syns konstigt. T.ex på www.blip.se. Allting ser ut att funka normalt tills man kommer till spelfönstret. Svårt att beskriva, sidan syns men det är som att delar av sidan ligger på varann så man kan inte se vad man gör nästan, ibland när man byter fönster fram och tillbaka så ser man lite. (samma problem på alla webbläsare trots ominstallation, java och shockwave är uppdaterat till nyaste)

5. Datorn stänger inte av sig ibland. Jag väljer att stänga av och den startar om sig så blir tvungen att hålla in power tills den slocknar.

Jag tror det kan vara ramminnet, men annars vet jag inte. Jag har testat hdd health, hd tuner och de säger att mina hårddiskar är ok. Testat Ramminnet i olika program också och de upptäcker inga problem. Det är grymt frustrerande, har heller inget extra ramminne som jag kan testa med. Men när jag får råd ska jag köpa ett nytt och se om det verkligen är det som är problemet. Det är ingen som har en aning om vad det kan vara?
Citera
2009-11-21, 19:32
Medlem
927s avatar
1: kan bero på att ett antivirusprogram scannar allt som finns i mappen

2: kan bero på det som finns i mappen/vilken visning du har, tex miniatyrer kan orsaka problem

4: lägg upp en bild som visar detta

5: hur länge väntar du?
hjälper detta program, om det funkar på din dator
http://www.winutility.com/qsd/
Citera
2009-11-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
1: kan bero på att ett antivirusprogram scannar allt som finns i mappen

2: kan bero på det som finns i mappen/vilken visning du har, tex miniatyrer kan orsaka problem

4: lägg upp en bild som visar detta

5: hur länge väntar du?
hjälper detta program, om det funkar på din dator
http://www.winutility.com/qsd/

1. nej laggar lika mycket trots jag stängt av nod32

2. Kör med detaljerad lista och har funkat felfritt tidigare.

4. http://yfrog.com/4j48737961j

5. Den startar om sig hur jag än gör. Den gör samma sak som med eller utan programmet.

Efter den har startat om sig brukar man oftast få trycka på reset minst 2 ggr innan den kan gå in i XP. Den läser in ramminnet, sen händer inget efter det typ.
Citera
2009-11-22, 03:43
Medlem
927s avatar
det skulle kunna va disken.
du har ingen felaktig inställning under energialternativ?
Citera
2009-11-22, 13:33
Medlem
Citat:
det skulle kunna va disken.
du har ingen felaktig inställning under energialternativ?

Hårddisken OS:et ligger på? Det tror jag inte, har testat installera XP på en annan av mina hårddiskar och det är likadant ändå. Nej, ingen felaktig inställning i energialternativ. Jag ska testa med annat ramminne idag och se om det löser några problem. Återkommer...
Citera
2009-11-22, 15:01
Medlem
927s avatar
jag vet inte om det är nåt problem för det som finns i en mapp måste ju listas, blir det ingen skillnad om du öppnar en mapp med två eller hundra filer olika filer. normalt så jobbar explorer.exe när du öppnar en mapp. jag har en p4 3.2 ghz och 1 gb minne och på min märks det men det kanske det inte gör på en senare cpu

när hänger sig explorer?

posta en hijackthis logg, det kan va en tjänst som ställer till det...
Citera
2009-11-22, 17:41
Medlem
Citat:
jag vet inte om det är nåt problem för det som finns i en mapp måste ju listas, blir det ingen skillnad om du öppnar en mapp med två eller hundra filer olika filer. normalt så jobbar explorer.exe när du öppnar en mapp. jag har en p4 3.2 ghz och 1 gb minne och på min märks det men det kanske det inte gör på en senare cpu

när hänger sig explorer?

posta en hijackthis logg, det kan va en tjänst som ställer till det...

Jag testade 2 olika ramminnen. Det var samma problem ändå. Dock när jag avinstallerade de nya drivrutinerna för Geforce 9600 GT så visas alla sidor normalt. Det löste de flesta problem, har inte haft nåt problem med explorer.exe än så länge iaf. Men datorn vägrar stänga av sig. Misstänker moderkortet. =/ Tur man har garanti kvar. Måste nu leta reda på gamla drivrutiner till 9600 GT. Riktigt frustrerande att de släpper nya drivrutiner som inte funkar som de ska.

Tack för hjälpen iaf...
Citera
2009-11-22, 18:18
Medlem
927s avatar
det kan va en tjänst som heter nåt med nvidia helper service som tydligen kan påverka avstängningen
Citera
2009-11-22, 22:39
Medlem
Citat:
det kan va en tjänst som heter nåt med nvidia helper service som tydligen kan påverka avstängningen

Jag önskar det kunde vara ett sådant simpelt problem. Men icke
Funderar på att formatera ännu en gång och installera Windows 7 istället eller så är frågan om man vågar chansa och köpa ett nytt moderkort och hoppas att alla problem är som bortblåsta. En kompis tipsa om att jag skulle dra ut batteriet ur moderkortet och sätta in det igen, men vad det nu skulle hjälpa vet jag inte. Han hade haft något liknande problem och gjorde så och då var hans problem väck iaf.
Citera
2009-11-23, 07:47
Medlem
927s avatar
vad händer om du startar datorn i felsäkert läge och väljer stänga av?
Citera
2009-11-23, 19:39
Medlem
Citat:
vad händer om du startar datorn i felsäkert läge och väljer stänga av?

kommer inte ens till den menyn där jag får välja det när jag trycker F8.
Citera
2009-11-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
kommer inte ens till den menyn där jag får välja det när jag trycker F8.

Jag drog ur strömmen för att komma till den menyn. Startade i felsäkert läge och väljer sen att stänga av datorn och som väntat startar den bara om sig. Hårddiskarna stänger som av sig och sen går de igång, tar ett bra tag innan den kommer ifrån det svarta startläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in