2009-11-21, 16:28
Medlem
Jag har en dator som fungerar väldigt bra bortsett från ett problem, den vägrar stänga av sig ungefär 3 utav 20 gånger jag stänger av den. Jag får då hålla in påstängnings-knappen en stund för att få av den.

Nu är det så att det inte verkar påverka min dator på något sätt utan den fungerar som vanligt när jag stänger på den dagen efter. Så jag undrar följande?

Kan detta vara någon fara för datorn?
Går det att lösa?
Om det inte går att fixa, är det något att bry sig om eller ska jag bara ignorera det?
Citera
2009-11-21, 17:00
Medlem
Antar att det är en dator med Windows?

När du stänger av datorn genom att hålla knappen inne fem sekunder så är det samma sak som att dra ut kontakten. Datorn stängs utan att få en chans att stänga öppna filer etc. På lite sikt ger detta garanterat problem, särskilt om du kör Windows. När du startar den igen har du förmodligen ett meddelande om att datorns inte stängdes av på rätt sätt?

Sök på Internet och/eller be om hjälp med att felsöka.

Ett första steg i felsökningen kan vara att starta i felsäkert läge i Windows och se om den då kan stänga av sig ordentligt. Nästa steg kan vara att att använda MSconfig för att stänga av funktioner och på så sätt isolera problemet.

Kör du Mac så behöver du förmodligen bara starta datorn i felsäkert läge en gång så kommer den att själv fixa till systemet.
Citera
2009-11-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlappo
Antar att det är en dator med Windows?

När du stänger av datorn genom att hålla knappen inne fem sekunder så är det samma sak som att dra ut kontakten. Datorn stängs utan att få en chans att stänga öppna filer etc. På lite sikt ger detta garanterat problem, särskilt om du kör Windows. När du startar den igen har du förmodligen ett meddelande om att datorns inte stängdes av på rätt sätt?

Sök på Internet och/eller be om hjälp med att felsöka.

Ett första steg i felsökningen kan vara att starta i felsäkert läge i Windows och se om den då kan stänga av sig ordentligt. Nästa steg kan vara att att använda MSconfig för att stänga av funktioner och på så sätt isolera problemet.

Kör du Mac så behöver du förmodligen bara starta datorn i felsäkert läge en gång så kommer den att själv fixa till systemet.

Jo, det är windows, iochmed att den är placerad i forums-delen för windows trodde jag det var lätt att märka.

Iallafall, den går aldrig in i felsäkert läge vid nästa uppstartning. Den verkar alltid som om det gått utmärkt att stänga av datorn, ovasett om det har det eller inte. Datorn går hela vägen igenom avstängnigen ända tills den ska slockna och stannar där. Skärmen är svart och det görs knappt några ljud, datorn är så gått som avstängd bortsett från ljuset den avger som visar att den inte är det.

Och som sagt, händer det bara ibland.
Citera
2009-11-22, 10:55
Medlem
Ingen som kan svara?
Citera
2009-11-22, 18:54
Medlem
Men hallå, detta borde gå snabbt att svara på.
Citera
2009-11-23, 09:13
Medlem
Okej då, sista försöket nu.
Citera
2009-11-23, 09:37
Medlem
martinmhms avatar
Har du vista?

Isåfall så kan det ju vara att du trycker upp menyn för att sedan trycka på knappen som ser ut som avstängningsknappen, detta är egentligen viloläge. Det sitter en pil brevid den, använd den för att stänga av istället. Kan ju va något så enkelt som det
Citera
2009-11-23, 09:49
Medlem
hasenfrasens avatar
Som man frågar får man svar...

Förmodligen körs det XP eftersom personen inte nämner vilket operativ denne kör med, men förmodligen fixar UPHClean-Setup.msi det personen har problem med (datormässigt iaf).
Citera
2009-11-24, 09:20
Medlem
Jag har vista. Och jag är säker på att jag inte råkar välja viloläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in