2009-11-21, 16:23
Medlem
xkangs avatar
Jag har en Blu-ray läsare i min dator där jag har Ubuntu 9.1 som OS. När man kör in en bluray skiva i läsaren känner datorn av vilken skiva det är, men tydligen finns det inte något program som kan spela upp bluray för dessa är kodade eller något annat djävulstyg, jag undrar bara om någon vet om det finns något program som kan spela upp bluray som fungerar i linux?
Har funderat på att köra windvd genom wine då jag tror det skulle kunna funka, men risken för aplag var för stor så jag har inte ens provat

Hjälp mig!!
Citera
2009-11-21, 16:27
Medlem
tj.s avatar
Fungerar inte mplayer eller VLC?
Citera
2009-11-21, 16:30
Medlem
xkangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Fungerar inte mplayer eller VLC?

nope
Citera
2009-11-21, 17:51
Medlem
Sproxxs avatar
Tyvärr så fungerar inte Blu-ray på Ubuntu (eller, du måste trixa och fixa en hel del innan det fungerar)

Detta är inte Ubuntus fel, utan Blu-ray är konstruerat på ett sätt så att endast "dedikerade" spelare och operativsystem kan spela upp det. Detta har du Blu-ray Disc Association att tacka för. Jag tycker det är riktigt uselt rent ut sagt, och bojkottar formatet.

Så tyvärr, Blu-ray är ingen angenäm upplevelse på Linux, och jag skulle rekommendera att du skaffar Windows 7 om du vill se på Blu-ray-filmer på datorn. Tråkigt men så är det. :/
Senast redigerad av Sproxx 2009-11-21 kl. 17:54.
Citera
2009-11-21, 19:13
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Blue-ray är ett vidrigt format från en lika vidrig industri.

Citat:
The AACS 'Digital Rights Management' system in most HD-DVD and all Blu-Ray discs attempts to stop consumers from exercising fair use rights, including:

* Playing purchased Blu-Ray and HD DVD films using Open Source software.
* Playing films using standard digital (DVI) or analog (VGA) cables and monitors, which generally do not support HDCP DRM, without a 75% reduction in resolution.
* Fast forwarding or skipping advertisements.
* Playing imported films, including when local equivalents may be overpriced or not available.

Sedan går det att spela upp filmen, men cirka 50gb filer måste dumpas till hårddisken
Citera
2009-11-21, 19:25
Medlem
Marcel Pagnols avatar
Har själv ingen bluray spelare men visst ska det gå att spela bluray skivor i Linux. Tror tillochmed att det var det första OS som hade stöd för Blueray. Dock är det lite problem med alla dessa av djävulen skapade kopieringsskydd som gör att man inte kan titta på sin lagligt införskaffade film (och så undrar de varför man laddar ner tex BD-rippar ist. douh!).

Här är lite mera info. https://help.ubuntu.com/community/Re...BluRayAndHDDVD

Kika också in på forum.doom9.org för det allra senaste knepet att titta på sin film.
Citera
2009-11-21, 19:46
Medlem
Abstraktionens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sproxx
Tyvärr så fungerar inte Blu-ray på Ubuntu (eller, du måste trixa och fixa en hel del innan det fungerar)

Detta är inte Ubuntus fel, utan Blu-ray är konstruerat på ett sätt så att endast "dedikerade" spelare och operativsystem kan spela upp det. Detta har du Blu-ray Disc Association att tacka för. Jag tycker det är riktigt uselt rent ut sagt, och bojkottar formatet.

Så tyvärr, Blu-ray är ingen angenäm upplevelse på Linux, och jag skulle rekommendera att du skaffar Windows 7 om du vill se på Blu-ray-filmer på datorn. Tråkigt men så är det. :/

Vad tråkigt
Citera
2009-11-21, 19:59
Medlem
xkangs avatar
Okok, dety var ju tråkigt att det inte fanns något smidigt sett att fixa det, men Jag tackar och bockar för hjälpen

http://bluraysucks.com/ är numera min startsida:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in