2016-04-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Om man "avdubbar" ett vinterdäck, räknas det då som ett sommardäck eller som ett året-runt/odubbat vinterdäck?
Det är fortfarande klassat som vinterdäck "Året-runtdäck" är en oegentlig beteckning, inget som heter så. Avdubbade vinterdäck är dock inte bra vare sig på vintern eller sommaren.
Citera
2016-04-16, 14:59
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är fortfarande klassat som vinterdäck "Året-runtdäck" är en oegentlig beteckning, inget som heter så. Avdubbade vinterdäck är dock inte bra vare sig på vintern eller sommaren.
På vilket sätt är de sämre än odubbade?
Citera
2016-04-16, 16:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Dom är byggda för att samarbeta med dubb.
Tittar du på ett odubbat ser du en massa inskärningar i slitytan, det gör att gummit får fler greppytor mot snön.
Ett dubbdäck har fyrkantiga plattor med plats för en dubb mitt i. Där ska dubben göra jobbet.
Citera
2016-04-18, 13:17
Medlem
AmaiLius avatar
skit i att avdubba dem, det är otroligt liten risk att du skulle åka dit på det, så skulle jag ha gjort.
säkerheten framför allt
Citera
2016-04-18, 13:40
Medlem
Citat:
Konstruktionen på däcken är anpassad för att innefatta dubbar. Det är vare sig samma mönster som gummiblandning på däck som är avsedda att vara vinterdäck utan dubb.
Citera
2016-04-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
skit i att avdubba dem, det är otroligt liten risk att du skulle åka dit på det, så skulle jag ha gjort.
säkerheten framför allt

Jag tycker det låter som stor risk att åka dit på att köra med dubbdäck i ett land där det inte är tillåtet.
Om inte annat så hörs det ju tydligt på däckljudet om någon har dubb.
Citera
2016-04-18, 15:29
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag tycker det låter som stor risk att åka dit på att köra med dubbdäck i ett land där det inte är tillåtet.
Om inte annat så hörs det ju tydligt på däckljudet om någon har dubb.
Knappast polisen letar inte efter det det eftersom det är så ovanligt men om du är orolig kan du ju kolla upp vad det är för böter och jämföra med vad det kostar byta däck
Citera
2016-04-18, 15:39
Medlem
felpost
Senast redigerad av Syntocinon 2016-04-18 kl. 15:42.
Citera
2016-04-18, 15:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Att köra med dubb hörs lång väg, så risken är ganska stor att bli ertappad.

Att peta bort dubbarna går utmärkt att göra med en tång.
Citera
2016-04-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Knappast polisen letar inte efter det det eftersom det är så ovanligt men om du är orolig kan du ju kolla upp vad det är för böter och jämföra med vad det kostar byta däck
Det som händer förutom böter är att du får plocka ur alla dubbar för att få köra vidare från platsen, i Tyskland tillämpas den metoden i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in