2009-11-21, 14:54
Medlem
Jag ska ner mot Alperna och behöver därför bli av med mina dubbar (Tyska Autobahn). Jag har nu ett par Michelin X M+S på, relativt bra skick.

Är ett par avdubbade dubbdäck sämre än ett par orginal odubbade vinterdäck? Då tänker jag på om det är någon annan skillnad på mönster osv som ett par orginal dubbdäck har för att kompensera att de inte har dubbar.

Nästa fråga; vad är bästa tekniken? Sätta sig med en liten tång och bara rycka är ju det jag tänker i första hand, finns det något smidigare?
Citera
2009-11-21, 14:56
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Är ett par avdubbade dubbdäck sämre än ett par orginal odubbade vinterdäck? Då tänker jag på om det är någon annan skillnad på mönster osv som ett par orginal dubbdäck har för att kompensera att de inte har dubbar.

Nästa fråga; vad är bästa tekniken? Sätta sig med en liten tång och bara rycka är ju det jag tänker i första hand, finns det något smidigare?

Vet inte riktigt vad som är bäst. Men en teknik som min pappa använder när han ska ta bort dubbar är att ta en skruvmejsel och "bända" bort dem.
Citera
2009-11-21, 14:59
Medlem
Degerlundens avatar
Ja det är skillnad på dubbdäck utan dubb och dubbfria däck.
Citera
2009-11-21, 15:00
Medlem
Degerlundens avatar
korspostning.!
Citera
2009-11-21, 15:01
Medlem
Westra Aross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Jag ska ner mot Alperna och behöver därför bli av med mina dubbar (Tyska Autobahn). Jag har nu ett par Michelin X M+S 260(tror det var 260 det stod) på, relativt bra skick.

Om dom blir sämre är väl svårt att säga, beror på märke osv.
När jag plockade dubben ur vinterdäcken för en del år sen, för jag va för fattig för att köpa nya sommardäck så satt jag med en mejsel, tryckte ner den på sidan bredvid dubben, sen va det bara att gräva loss den, inge kul o tar lite tid.
Citera
2009-11-21, 15:03
Medlem
SafleBouges avatar
Är det inte olika hårdhet på gummin på dubb och dubbfria vinterdäck?

Jag har svårt att tro att det är tillåtet att ta bort dubbarna.
Citera
2009-11-21, 15:10
Medlem
Westra Aross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Är det inte olika hårdhet på gummin på dubb och dubbfria vinterdäck?

Jag har svårt att tro att det är tillåtet att ta bort dubbarna.
Jodå, det får du göra.
Du kan t.o.m. använda dom som sommardäck sen.
Citera
2009-11-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
Ja det är skillnad på dubbdäck utan dubb och dubbfria däck.

Det var ett elegantare och smidigare sätt att säga det på än att dra in "orginal dubbdäck" osv!
Är det så stor skillnad att det verkar idiotiskt att köra en hel vinter nere i skidorterna i Alperna med dubbdäck utan däck? Givetvis är snökedjor med så det handlar inte om att inte klara sig uppför branta backar osv, vid de tillfällena åker kedjor på. Men säkerhetsmässigt överlag?
Citera
2009-11-21, 16:32
Medlem
actionbents avatar
Dubbdäck utan sina dubb är riktigt dåliga vinterdäck att köra på, bättre att köpa billiga dubbfriadäck eller hitta ett par år gamla på blocket tex.
Citera
2009-11-21, 16:45
Medlem
TheMPGs avatar
Dubbfria däck är så kallade lamelldäck, det är oftast inte dom dubbade, men vissa kan vara det, om det är en variant som tillverkas odubbat och sen dubbas hos återförsäljaren om kunden vill ha dubbdäck.
Citera
2009-11-21, 17:25
Medlem
Så vad bör jag göra? Har vinterdäcken på aluminiumfälg och har inte någon att lägga några direkta pengar på det. Kan man byta någonstans tro? :P

Vad tar en vanlig verkstad för att lägga på däck på fälgen?

Har noll koll, men om en vecka sticker vi och då behövs det i alla fall fungerande vinterdäck
Citera
2016-04-16, 14:45
Medlem
checkthisout.s avatar
Om man "avdubbar" ett vinterdäck, räknas det då som ett sommardäck eller som ett året-runt/odubbat vinterdäck?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in