2009-11-21, 14:32
Medlem
ninjabeiruts avatar
Jag har ett usb minne med linux på. brukar köra live ibland! men jag undrar om det går att när man bootat upp att man kan installera drivrutiner och göra små inställningar (ej stora program) och det kommer att sparas till nästa gång?
Citera
2009-11-21, 15:45
Medlem
Naturligtvis går det att spara på ett USB minne, om sedan inställningar verkligen kommer att sparas beror ju på vad för system du kör och hur du gör det.
Citera
2009-11-21, 20:45
Medlem
ninjabeiruts avatar
Ubuntu

Jag kör ju noob-ubuntu-ultimate linux XD men det är skönt! ehm, ja t ex om teman sparas o kanske nån drivrutin till nätverskortet?
Citera
2009-11-21, 21:03
Medlem
Riisens avatar
om du har gjort ditt usb os på en partion så kommer det vara exakt som en skiva.. inget kommer att sparas .. men du kan göra så att /home är en annan partion ...
kan även funka (men inte säker) att göra så att bara /boot funkar som live och göra / och /home i 2 olika partioner ...

hoppas det hjälper
Citera
2009-11-30, 20:09
Medlem
ninjabeiruts avatar
;)

Okej kan försöka! bara googla några timmar eftersom att jag är noob! men förut så sparades vissa saker men inte nu längre....
Citera
2009-11-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjabeirut
Jag har ett usb minne med linux på. brukar köra live ibland! men jag undrar om det går att när man bootat upp att man kan installera drivrutiner och göra små inställningar (ej stora program) och det kommer att sparas till nästa gång?
har för mig att det bara sparas i ram och därför försvinner vid reboot... ubuntu har ju dock en egen ubuntu-till-usb-applikation där man kan välja hur mycket utrymme man vill ha att spara inställningar på... har dock aldrig fått den att fungera utan allt rensas....
Citera
2009-11-30, 22:42
Medlem
ninjabeiruts avatar
;)

Okey, vad heter applikationen så jag kan googla påt?
Citera
2009-11-30, 22:46
Medlem
Citat:
Okey, vad heter applikationen så jag kan googla påt?
usb-creator heter applikationen tror jag... tror det ska ligga i system > administration > create live usb eller nåt sånt namn...
Citera
2009-11-30, 22:59
Medlem
ninjabeiruts avatar
:)

aa den har jag kan kolla det sen. kan ju säga till om det funkar...
Citera
2009-12-05, 14:25
Medlem
ninjabeiruts avatar
:s

Har inte fått det o funka än... Men det funkade nästan när jag köpte nytt usb minne flash U3 Cruzer... Men sen efter halva processen blev det Output/Input error :S
Citera
2009-12-05, 15:10
Medlem
L0s-Pir4t0ss avatar
Citat:

Hej! Den här kör jag ibland: http://www.pendrivelinux.com/create-...sb-in-windows/

Du måste välja run Persistent i boot menyn när du startar upp, annars sparas inget.
Du kan välja en Casper-RW fil på 1-4gig för som dina inställningar och program sparas i.
Citera
2010-05-21, 10:15
Medlem
ninjabeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0s-Pir4t0s
Hej! Den här kör jag ibland: http://www.pendrivelinux.com/create-...sb-in-windows/

Du måste välja run Persistent i boot menyn när du startar upp, annars sparas inget.
Du kan välja en Casper-RW fil på 1-4gig för som dina inställningar och program sparas i.

Okej, ska testa den! Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in