Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Min dator har blivit riktigt tuktad efter att jag lämnade in den på service för ganska länge sen. Till en början så var det något fel med grafikkortet och var tvungen att tanka hem rätt drivrutiner. Men nu uppstår dessa problem:
Varenda gång jag startar datorn får jag en blåskärm och den börjar med något som kallas inkonsekvens-kontroll. Spelar ingen roll om jag låter den göra det eller avbryter för det händer varje gång jag startar datorn.
Ända sen jag fick tillbaks datorn, vilket var för över en halv år sen, så har jag aldrig kunnat använda torrent-program för att tanka hem filer. Dator får blåskärm efter några minuter bara.
Datorn har blivit, ganska nyligen, allmänt seg och trög, när jag ska använda internet till-exempel så kan den ibland vägra gå in på vissa hemsidor, öppna vissa bilder osv.
När jag öppnar aktivitetshanteraren - processer så har jag många processer som kör som jag aldrig sett förut och inte känner igen. En gång stängde jag av vissa och de blev lite bättre, så jag tänkte att de kunde vara virus och har testat scanna minst tjugo gånger utan ett enda resultat.
Vad ska jag göra? Har för mycket av värde på datorn för att omformatera den:/
Det kan vara hårddisken, hur gammal är datorn?
Har inte alla en extern hårddisk idag?
Med hjälp av en sådan kan du spara dina filer och därefter formatera och installera om datorn.
Vid ominstallation kan det också vara värt att fundera på om du inte ska partitionera hårddisken dvs dela upp den så att du får en del för opsystem och program och en för övriga filer.