2010-12-08, 09:20
Medlem
Joemons avatar
Har nu kört windows 7 64 ultimate en period, har tidigare kört vista 64, märker ingen större skillnad det funkar lika bra. På jobbet kör jag XP, det funkar bra det också. Har Ubuntu på min HTPC, det är ett struligare operativ däremot... Jag installerar, uppdaterar och sen kör jag mina operativ i flera år utan strul, om man håller på och pillar, installerar/avinstallerar en massa program så strular det förr eller senare. Så mitt råd är installera och låt sen skiten vara, använd det bara.
Citera
2010-12-08, 10:27
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joemon
Har nu kört windows 7 64 ultimate en period, har tidigare kört vista 64, märker ingen större skillnad det funkar lika bra. .

Hehe aight, kanske hoppar att uppgradera då. Dock finns det skönare funktioner, upplägg m.m. men frågan är om det är värt runt tusenlappen för detta. Då tänker jag på funktioner som att kunna "skaka fönster" (så allt minimeras utom fönstret), bar'en längst ner.
Citera
2010-12-08, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
det kvittar fullständigt om du använder config-filer eller ett register om avinstallationsprogrammet inte städar upp efter sig får du problem ändå.

Om ett avinstallationsprogram inte raderar allt från registret skulle jag aldrig hitta det. I Mac OS X är det rätt tydligt var varje programs konfigurationsfiler sparas och kan lätt raderas manuellt.
Citera
2011-02-08, 08:06
Medlem
Windows 7 är en "papperskuliss".

Windows 7 är i grunden Windows vista (det bygger vidare på Vista) det är också bara 2 års skillnad på dem.

Windows Vista från 2007 och Windows 7 från 2009.

Utvecklingen av 7 tycker jag var onödig.

det hade räckt att släppa Vista med flera Service pack och utökad support hade Vista hunnit ikapp tekniken i 7.

Windows 7 släpptes som en räddning för Microsoft för när flera stora datortillverkare som DELL och HP slutade sälja datorer med det nya Vista installerat insåg Microsoft situationens allvar och tog fram en uppföljare, Windows 7 för att fortsätta leda marknadsföringen. Det fick DELL och HP att börja sluta sälja datorerna med XP och istället Windows 7.

Om Vista hade tagits emot mycket bättre och sålts utav Stora datortillverkare från början hade nog inte Windows 7 kommit.

Själv kör jag Windows Vista Starter Edition.

Jag bojkottar Windows 7.

Vista Starter Edition arbetar snabbare än Vista Basic och Vista Home premium och defenitivt snabbare än Windows 7!

Systemkraven är lägst vid Vista Starter Edition! kör Vista starter på min HP Pavilion A300.se från 2003 som har Intel Celeron 2.7 ghz, 512 mb ram. Det går som en dans!

Windows Vista starter Edition kräver endast 800 Mhz och 384 Mb ram.

Windows 7 kräver mycket mera av datorn. Som minst 1 Ghz (1000 Mhz) och 1 Gb ram för god prestanda.
Citera
2011-02-08, 09:46
Medlem
alla programvaror krånglar,kan också bero på din dator, det måste inte vara nödvändigtvis windows 7 som har brister. Miljoner människor föredrar windows 7 framför vista elr xp, det finns alltid någon som får problem. värden är inte perfekt, och det är inte heller operativsystemen
Citera
2011-02-08, 10:31
Medlem
KongKeyDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Problem som FORTFARANDE inte är fixade sedan Windows 95 inkluderar bl.a så fina saker som att man måste defragmentera hårddisken och windows registret. Enhetsbokstäver är också ett jävla helvete då de inte säger något om vilken enhet som är vilken. (Gör saker rörigt när man har väldigt många)

Du vet väl även om att du kan mappa NTFS-enheter in i vilket träd som helst?
Dvs en katalog på C: kan lika gärna vara en USB-disk
Citera
2011-05-05, 15:06
Bannlyst
Håller med TS. Windows 7 har för mig bara inneburit en jävla massa problem och oändligt med buggar - stora som små.

Ska byta tillbaka till Windows XP fortast möjligt. Microsoft, vilket jävla tramsföretag som inte lär sig någonting efter mer än 10 år..
Citera
2011-07-02, 04:47
Medlem
Jag måste bara få gnälla lite: fy fan va RÖRIGT windows 7 är. På egna datorer har jag inte haft windows sedan XP (hade det igen nyligen av någon anledning jag inte mins), men när man kommer hem till någon som har det, och i värsta fall behöver hjälp med det.... My goooth. Man får ju järnblödning.

Sen tyckte jag i början att det ändå var hyfsat snabbt, men nu efter att ha följt föräldrarnas dators utveckling i några månader så märker jag att den redan börjar sega.

Jag har egentligen inget vettigt att säga utan letade efter en gnälltråd och hittade en hyfsad. Dock tycker jag nog att Vista är ännu värre, men det har jag drabbats av mindre ofta.
Citera
2011-07-26, 16:13
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Drivrutiner kan vara ett bekymmer för vissa i Windows 7. Har själv haft problem, men det är löst sedan ett tag tillbaka. Ska man köra Windows 7 så ska man se till att ha en relativt ny dator, helst en ny som kommer med det förinstallerat. Många klagade på Vista när de gick över till det från XP, då de ville köra det på sin gamla hårdvara. Vista och Windows 7 kräver betydligt mer än XP, och är gjort för nyare hårdvara. Men trots att man har ny hårdvara så kan Windows 7 ändå uppfattas som lite segt ibland. Den grafiska motorn i Windows 7 är inte helt perfekt. Det grafiska laggar när man t. ex. ändrar storleken på ett fönster med musen/drar i det. Finns massa småsaker som jag upplevt med just det grafiska gränssnittet. Och nej, dessa saker har inget med drivrutiner till grafikkort att göra. Det har att göra med den grafiska motorn. Det grafiska är slött i Windows 7, vilket är lite synd. Sedan är det som vanligt på tok för mycket bakgrundsprocesser som standard i Windows 7. Funktioner som väldigt många aldrig har någon användning för. Man gör bäst i att stänga av en del bakgrundsprocesser och annat som stör.
Men personligen så tycker jag att Windows 7 är väldigt användarvänligt och lätt att hitta saker i. Kan ju vara ovant i början, när man precis gått över från XP, men det är nog det mest användarvänliga hittills. Vista var ju helrörigt i t. ex. Menyer och annat. Helskumma lösningar. Dock inget ont sagt om Vista, men det är rörigt när man bl. a. ska ändra inställningar för skärm och skrivbord.
Alltid är det någon som har problem med ett OS eller program på en dator. Så är det bara. Det innebär dock inte att det "suger". Ingenting är perfekt och problemfritt för precis alla.
Citera
2011-07-29, 11:59
Medlem
Vuxenkos avatar
Jag ändrade igår till Windows 7, och jag tycker det äger. Har haft det tidigare på skoldatorer, men inte hemma.

Har däremot två problem. Det första är att själva "windowset" är på engelska, jag vill ha på svenska. Någon som vet hur man ändrar detta?

Det andra är att jag bara har en användare på datorn, ändå har jag inte "administratör" eller vad det nu heter. Detta gör att jag inte kan ta bort en del filer, för att man behöver vara det. Någon som vet hur man fixar detta?
Citera
2011-07-30, 15:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
Har däremot två problem. Det första är att själva "windowset" är på engelska, jag vill ha på svenska. Någon som vet hur man ändrar detta?

Det beror på vilken utgåva som du har, men du finner detta under Windows Update. Sök annars på Microsofts hemsida för mer tips och hjälp.

Citat:
Det andra är att jag bara har en användare på datorn, ändå har jag inte "administratör" eller vad det nu heter. Detta gör att jag inte kan ta bort en del filer, för att man behöver vara det. Någon som vet hur man fixar detta?

Likadant här. Sök på Microsofts hemsida för mer tips.
Citera
2011-07-30, 16:05
Medlem
Farbror Fazers avatar
Förra året så fick vi möjligheten att slänga in 7an på våra skoldatorer. Fett tänkte jag och snart hade givetvis hela klassen gjort det (förutom de som envisades med linux alltså).

Det gick väl 1-2 månader innan jag bad om att få blåsa datorn och lägga in vista igen. Jag har kört vista sedan ganska tidigt efter att det kom. Aldrig några problem. Ifall det är något som inte funkar på en dator så är det i 9/10 fall för att användaren inte fattar eller är kapabel till att lösa det.

Att sitta med Win7 gjorde mig bara förbannad hela tiden. Inte på det stora hela utan alla småändringar. Jag kan inte längre göra saker som jag vill och kan göra i vista utan det måste ske som microsoft vill.

Det är säkert super, men jag håller mig till vista ett tag till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in