Citat:

Ursprungligen postat av 
Vobbler

Jag vet precis du menar. Drabbades av en hel del elände för ett par år sedan och diazepam gjorde att jag orkade att ta itu med all skit. Jag tycker ärligt taget att läkarna nuförtiden är alldeles för fega när det gäller att skriva ut det. Men de har inget problem att skriva ut den antidepressiva medicinen Effexor, och gärna ihop med en SSRI-medicin. Snacka om raketbränsle för hjärnan, att sluta med den kombon är ingen lek. 
Men lite Valium, nädu! Det får du inte!

Precis så är det. Benso har ett oförtjänt dåligt rykte och SSRI-medicin ett oförtjänt bra rykte (iaf hos läkarkåren). Testat massa olika SSRI och det enda det gett mig är biverkningar. Vill inte veta vad alla medicinexperiment gjort med min hjärna...
Träffade turligt nog en vettig läkare för ett par år sedan och sedan dess har det rullat på, och jag hämtar ut ett 100-pack Stesolid varje månad. Inte för att jag tar så mycket, men självklart säger jag inte nej utan sparar. Någon gång kommer det någon ny läkare som säger tvärstopp och då har jag så det räcker ett bra tag. Dock har jag under denna tid haft säkert 5-6 olika och bara en som ifrågasatte vid ett tillfälle, men jag fick som tur var en ny strax därefter.
Det är en undermedicin för mig och folk som snackar om att hamna i bensoträsket vet ofta inte vad de pratar om utan replikerar bara vad de läst 1000 andra personer skriva på det här forumet. Har man bara en gnutta självdisciplin och använder det på rätt sätt och tar uppehåll ibland funkar det bättre än någon annan medicin jag provat. Hjälper mig mot ångest, oro, social fobi, depression och allmän livsleda. Också ett fantastiskt verktyg att ta till vid särskilt jobbiga, tillfälliga situationer.
Visst hamnar man i ett beroende, men återigen - om man bara har tillgång till medicinen och sköter den så vad gör det? Hellre det än att inte kunna ha ett drägligt liv.