2017-11-29, 19:24
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Ni som är beroende av Diazepam, hur lång tid tar det för er efter senaste dos innan avtändningssymptomen börjar visa sig, och vilka är dom första symptomen?

Tja, om du har knaprat det dagligen i ett par månader och slutar tvärt tar det väl ett par dagar innan du känner av det. Men det är en "snäll" benso, så du kommer att känna lite ångest och att du är lite ur gängorna. Ingen större fara.
Citera
2017-11-29, 23:03
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Tja, om du har knaprat det dagligen i ett par månader och slutar tvärt tar det väl ett par dagar innan du känner av det. Men det är en "snäll" benso, så du kommer att känna lite ångest och att du är lite ur gängorna. Ingen större fara.

Tack för svar! Har ätit i ett par år, dock ej dagligen förrän nu. Tidigare 1-2 gånger i veckan (10-30mg/gång), nu 5-20mg/dag med en-två dagars uppehåll per vecka. Märker efter ca två dagar som du säger att jag börjar må dåligt, men det är främst deppighet och nervositet - inte särskilt mycket ångest.

Äter för att stå ut med min just nu odrägliga livssituation och det hjälper fantastiskt. Utan detta hade jag varit tvungen att sjukskriva mig och blivit djupt deprimerad, och allt hade gått åt helvete. Älskar denna underbara medicin och struntar ärligt talat i beroendet (är redan beroende). Alternativet är så mycket värre.

Men som du säger, det är ju en relativt snäll benso om man jämför med t ex Xanor.
Citera
2017-11-29, 23:32
Medlem
Citat:

Jag märkte att symtomen kan komma långt efter att man slutat även på låg dos 5-10mg! Typ muskelryckningar och ångest, torgskräck mm.. Jag har haft det länge som behovs medicin fast nu i somras så tog jag en 5a i combo med en imovane varje natt i ca 4 månader och slutade stess tvärt tänkte det är ändå så låg dos! Men jag skulle ha gått ner till 2.5 mg den sista månaden och kanske på slutet tagit smulor var tredje dag.. jag håller med om att den är en av dom snällare benso rent mentalt att sluta med men den muskelavslappnande effekten är jobbig att leva utan..
Citera
2017-11-30, 12:40
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Amen.. Apaurin är de bästa Diazepam som finns enligt mig. Kör 5 mg och fyll på med 5 mg till om du behöver. Detta är utan tolerans antar jag?

Ja helt utan tolerans de är dom gröna små som ser ut som smarties iallafall. 5mg brukar vara sällsynta vet jag
Citera
2017-11-30, 13:15
Medlem
Är det någon som vet/testat vad det är i de blå tabletterna som sålts på senaste?

Är märkta D 10 med en brytskåra mellan, och på andra sidan inget. Man blir helt blå i käften av dom också.
Citera
2017-11-30, 16:34
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus

Äter för att stå ut med min just nu odrägliga livssituation och det hjälper fantastiskt. Utan detta hade jag varit tvungen att sjukskriva mig och blivit djupt deprimerad, och allt hade gått åt helvete. Älskar denna underbara medicin och struntar ärligt talat i beroendet (är redan beroende). Alternativet är så mycket värre.

Jag vet precis du menar. Drabbades av en hel del elände för ett par år sedan och diazepam gjorde att jag orkade att ta itu med all skit. Jag tycker ärligt taget att läkarna nuförtiden är alldeles för fega när det gäller att skriva ut det. Men de har inget problem att skriva ut den antidepressiva medicinen Effexor, och gärna ihop med en SSRI-medicin. Snacka om raketbränsle för hjärnan, att sluta med den kombon är ingen lek.

Men lite Valium, nädu! Det får du inte!
Citera
2017-11-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liv02
Fick ett par sådana av en vän.
De är precis lika bra om inte bättre än 5 mg svenska stesolid tycker jag.

Jag blev enbart trött av stesolid (svenska). Och hjälpte mig inte mot min starka ångest.
Citera
2017-11-30, 22:08
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilly
Är det någon som vet/testat vad det är i de blå tabletterna som sålts på senaste?

Är märkta D 10 med en brytskåra mellan, och på andra sidan inget. Man blir helt blå i käften av dom också.

Är de apaurin 10 mg eller?
Citera
2017-11-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Är de apaurin 10 mg eller?

Typ? Ska vara något sånt. Är lite skeptisk då jag råkat ut för falska xanax tidigare.
Citera
2017-11-30, 22:38
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Jag blev enbart trött av stesolid (svenska). Och hjälpte mig inte mot min starka ångest.
Det var ju mindre bra. När jag har stark ångest måste jag ta 10 mg stesolid (svenska).
Trött blir jag inte av dem.
Citera
2017-11-30, 22:42
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilly
Typ? Ska vara något sånt. Är lite skeptisk då jag råkat ut för falska xanax tidigare.
Det är inte aupurin 10 mg. På dem står det "10 mg" på ena sidan, brytskåra på den andra.
Man blir inte blå i munnen av 10 mg aupurin.
Så du har rätt som är skeptiskt.
Citera
2017-11-30, 23:11
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Jag vet precis du menar. Drabbades av en hel del elände för ett par år sedan och diazepam gjorde att jag orkade att ta itu med all skit. Jag tycker ärligt taget att läkarna nuförtiden är alldeles för fega när det gäller att skriva ut det. Men de har inget problem att skriva ut den antidepressiva medicinen Effexor, och gärna ihop med en SSRI-medicin. Snacka om raketbränsle för hjärnan, att sluta med den kombon är ingen lek.

Men lite Valium, nädu! Det får du inte!

Precis så är det. Benso har ett oförtjänt dåligt rykte och SSRI-medicin ett oförtjänt bra rykte (iaf hos läkarkåren). Testat massa olika SSRI och det enda det gett mig är biverkningar. Vill inte veta vad alla medicinexperiment gjort med min hjärna...

Träffade turligt nog en vettig läkare för ett par år sedan och sedan dess har det rullat på, och jag hämtar ut ett 100-pack Stesolid varje månad. Inte för att jag tar så mycket, men självklart säger jag inte nej utan sparar. Någon gång kommer det någon ny läkare som säger tvärstopp och då har jag så det räcker ett bra tag. Dock har jag under denna tid haft säkert 5-6 olika och bara en som ifrågasatte vid ett tillfälle, men jag fick som tur var en ny strax därefter.

Det är en undermedicin för mig och folk som snackar om att hamna i bensoträsket vet ofta inte vad de pratar om utan replikerar bara vad de läst 1000 andra personer skriva på det här forumet. Har man bara en gnutta självdisciplin och använder det på rätt sätt och tar uppehåll ibland funkar det bättre än någon annan medicin jag provat. Hjälper mig mot ångest, oro, social fobi, depression och allmän livsleda. Också ett fantastiskt verktyg att ta till vid särskilt jobbiga, tillfälliga situationer.

Visst hamnar man i ett beroende, men återigen - om man bara har tillgång till medicinen och sköter den så vad gör det? Hellre det än att inte kunna ha ett drägligt liv.
Senast redigerad av populopidus 2017-11-30 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in