2016-07-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Instämmer. Diazepam är en toppen benso och väjer också den före ikto, xanor och de flesta andra bensopreparat.

10mg kanske inte passar just alla, men när man väl hittar sin perfekta dos så biter den bra på ångesten och har en skön muskelavslappnad egenskap.

Ja jag tycker nog 15-25mg är ok. 10mg räcker för ångestlindring, men jag som lider annars av generaliserat ångestsyndrom, behöver oftast 15-25mg lite hur jag känner. Annars tycker jag faktiskt höga doser av oxazepam är sjysst, typ 100mg, lägre doser mer för oro än ångest enligt mig.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-23 kl. 10:58.
Citera
2016-07-23, 14:31
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Lyrican och benson var nedtrappning enligt läkarordination men det var egentligen bara 225 mg Lyrica och 15 mg stesolid, resten av benson skaffades på annat håll "tack" vare att jag kände en liten effekt av stesoliden men inte tillräcklig, jag ville få höjt dosen men det blev inget med det. Då blev jag irriterad och köpte andra benso istället.. Smart Ne kanske inte men det var så det blev.

Kommer inte ihåg exakt vilken ordning all nedtrappning osv gick till men jag vet att den sista tabletten jag åt var Mirtazapin och jag var nere på en halv tablett varannan dag eller så. Just mirtazapinen var inget som jag var tvungen till att sluta med men jag ville så gärna bli av med rubbet, något som jag kanske aldrig kan bli eftersom man behöver en antidepressiv i grunden efter ECT för att inte falla tillbaka.

Sen var det visserligen inget tvång att sluta med varken Lyrican eller Stesoliden men det var en rekommendation, jag hade kunnat fortsätta om jag ville.

Just nu försöker jag hålla en dialog med psykiatrikern där jag vill ha en kompletteringsmedicin som ger sig på ångesten, Valdoxanen är perfekt för sömn och stabilisering men inte särskilt effektiv mot ångesten än iaf, ätit i en dryg månad. Lergigan och lågdos neuroleptika har nämnts men lergiganen är jag fruktansvärt skeptiskt till eftersom jag testat dom andra "allergimedicinerna" (Atarax, Propavan och Theralen)

De ända dom hjälper till är att somna men det klarar jag av ändå, dessutom vaknar jag upp som en zombie och det tar halva dagen efteråt innan man känner sig någorlunda normal. Lite så var det med Mirtazapin också så de vore tråkigt om man skulle behöva gå tillbaka till den skiten när den äntligen försvann när jag började med Valdoxan.

Okej så du är fri från ångest men är tom och depressiv, för mig är det tvärtom.. Nästan lite pest eller kolera men depression är nog faktist lite värre, hoppas du blir av med skiten snart!

Jo jag har förstått såhär i efterhand att det var lite av hästdoser jag åt, men de tänkte jag inte på då, eftersom det var ungefär den dosen som behövdes för att klara av vardagen, kan nämnas att jag mådde sämre ur ett depressions perspektiv då än nu. Idag klarar jag mig ganska bra på 1 mg Ikto enbart på morgonen vilket endå får räknas dom lågdos om man jämför med tidigare doser. De tråkiga är att det inte är utskrivit från sjukvården men skulle man kunna få liknande mängd stesolid eller eventuellt någon annan effektiv kompletteringsmedicin så hade jag såklart blivit nöjd.

Jag fick neuroleptika mot sömnbesvär o den ångest jag fick av cipralex. Både zyprexa o seroquel. Fiii fan säger jag. Hade dem inte samtidigt. Jag gick upp 30 kg i vikt. Och gick fr 50 kg till 80 kg på bara några månader. Hystetiskt sugen på kolhydrater. När jag hade min utmattningsdepression åt jag typ ingenting. Nu är jag av med Ciprelex sedan ett år och jag la ganska snart bort neuroleptikan. Men vikten fick jag kämpa med. Idag väger jag 55 kg. Kan inte äta när jag trappar stess mår illa hela tiden. Ang lergigan så funkar den mkt bra på mig. Jag tar 25 mg. Blir dock torr i ögonen o får dimsyn och torr mun tar ngn vecka att äta in sig på dem sen försvinner dagtröttheten. Theralen är vidrig, jag kan inte svälja om jag tar droppar. Atatax är som sockerpiller.

Ja jag känner mig tom och nestämd. Men igår kom det massor m känslor o jag grät floder. Har inte känt riktiga känslor på flera år. Och då har jag haft det väldigt jobbigt med mkt tragiska händelser omkring mig o min egen hemska olycka som jag var med om i mars i år. Nu när jag knappt tar några stess längre så är jag väldigt känslig. Nedstämdheten hoppas jag försvinner. Att vara riktigt deprimerad kan nog ingen förstå hur det känns. Det värsta jag upplevde var när jag hela tiden fick tips om hur jag skulle rycka upp mig o sluta älta osv. Hade jag kunnat det hade jag gjort det.
Min depression var åt det melankoliska hållet o de ville lägga in mig. Men jag hade jobbat i huset och det var jobbigt att träffa gamla arb.kompisar i denna utsatta situation. Min depression försvann avv cipralexen men jag fick ångest istället pga läkemedlet. Tycker du ikto är bättre än stess? Min läkare vill byta mina sista 5 mg stess mot 0,25 ikto pga mitt enzymfel.

Har du fått förstärkt Ångest pga antidepp?
// Var rädd om dig/ Magica
Citera
2016-07-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Diazepam... bläää

funkar inte alls mot ångest för mig
och kroppen slappnar ju inte av som av Iktorivil direkt.

Diazepam, vilket skämt!
Alla är olika men för mig funkar stesolid/diazepam bäst mot ångest och blir avslappnad i musklerna. Bytte till ikto för drygt ett år sen men bytte tillbaka då det inte hjälpte mot muskelavslappning. Men alla har sin favorit benso.
Citera
2016-07-23, 19:41
Medlem
kingdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Ja jag tycker nog 15-25mg är ok. 10mg räcker för ångestlindring, men jag som lider annars av generaliserat ångestsyndrom, behöver oftast 15-25mg lite hur jag känner. Annars tycker jag faktiskt höga doser av oxazepam är sjysst, typ 100mg, lägre doser mer för oro än ångest enligt mig.
Kan bara hålla med 10-30mg stess fungerar bra mot ångest. Oxazepam duger inte till mycket näre gäller ångest men vid höga doser som du skriver tex 100mg ä man flöddrad så man iaf inte bryr sig om ett piss. Men oxa är enligt mej lynnigare än dia. Valium är ju inte ökänt utan anledning
Citera
2016-07-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Jag fick neuroleptika mot sömnbesvär o den ångest jag fick av cipralex. Både zyprexa o seroquel. Fiii fan säger jag. Hade dem inte samtidigt. Jag gick upp 30 kg i vikt. Och gick fr 50 kg till 80 kg på bara några månader. Hystetiskt sugen på kolhydrater. När jag hade min utmattningsdepression åt jag typ ingenting. Nu är jag av med Ciprelex sedan ett år och jag la ganska snart bort neuroleptikan. Men vikten fick jag kämpa med. Idag väger jag 55 kg. Kan inte äta när jag trappar stess mår illa hela tiden. Ang lergigan så funkar den mkt bra på mig. Jag tar 25 mg. Blir dock torr i ögonen o får dimsyn och torr mun tar ngn vecka att äta in sig på dem sen försvinner dagtröttheten. Theralen är vidrig, jag kan inte svälja om jag tar droppar. Atatax är som sockerpiller.

Ja jag känner mig tom och nestämd. Men igår kom det massor m känslor o jag grät floder. Har inte känt riktiga känslor på flera år. Och då har jag haft det väldigt jobbigt med mkt tragiska händelser omkring mig o min egen hemska olycka som jag var med om i mars i år. Nu när jag knappt tar några stess längre så är jag väldigt känslig. Nedstämdheten hoppas jag försvinner. Att vara riktigt deprimerad kan nog ingen förstå hur det känns. Det värsta jag upplevde var när jag hela tiden fick tips om hur jag skulle rycka upp mig o sluta älta osv. Hade jag kunnat det hade jag gjort det.
Min depression var åt det melankoliska hållet o de ville lägga in mig. Men jag hade jobbat i huset och det var jobbigt att träffa gamla arb.kompisar i denna utsatta situation. Min depression försvann avv cipralexen men jag fick ångest istället pga läkemedlet. Tycker du ikto är bättre än stess? Min läkare vill byta mina sista 5 mg stess mot 0,25 ikto pga mitt enzymfel.

Har du fått förstärkt Ångest pga antidepp?
// Var rädd om dig/ Magica

Hjälpte Serquel eller zyprexan något mot ångest? Jag brukar inte få de biverkningarna med ökad vikt nämligen så de kan ju vara ett alternativ så länge dom hjälper vill säga.

Kan tyvärr inte svara på vilken av Stesolid eller Iktorivil i likvärdiga doser som fungerar bäst, men om jag får gissa tror jag på Ikton. Har svårt att säga säkert med tanke på att stesolid äter jag inte i dagsläget.

Tror inte du ska vara rädd att byta 5 mg mot 0,25 Ikto isf, bör vara likvärdig dos. Njae de flesta antidepp har gett en svag och då menar jag svag effekt ( kanske 10-20 % ) bättring på ångesten, Valdoxanen jag äter nu verkar inte hjälpa alls dock.
Citera
2016-07-24, 11:10
Medlem
magica69s avatar
[quote=Spazzman|57960478]Hjälpte Serquel eller zyprexan något mot ångest? Jag brukar inte få de biverkningarna med ökad vikt nämligen så de kan ju vara ett alternativ så länge dom hjälper vill säga.

Kan tyvärr inte svara på vilken av Stesolid eller Iktorivil i likvärdiga doser som fungerar bäst, men om jag får gissa tror jag på Ikton. Har svårt att säga säkert med tanke på att stesolid äter jag inte i dagsläget.

Tror inte du ska vara rädd att byta 5 mg mot 0,25 Ikto isf, bör vara likvärdig dos. Njae de flesta antidepp har gett en svag och då menar jag svag effekt ( kanske 10-20 % ) bättring på ångesten, Valdoxanen jag äter nu verkar inte hjälpa

Jag hade ju som sagt ingen ångest innan Cipralex. Sen blommade den ut o det rejält. Jag var sängliggande i 6 mån. Sov inte osv. Så då testade de zyprexa. Sov 18 timmar första dygnet sen noll ingen ångestdämpning. Fick seroquel. Jag kände mig som en zombie. Kunde inte tänka o sov gjorde jag inte, kunde inte svälja min egen saliv blev som förlamad i halsen och kunde max ta 100 mg för jag fick extrapyramidala biverkningar, mkt darrningar o skakningar. men det blev tyst i huvudet men min fysiska ångest hade jag kvar. Fick buspiron oxå och nozinan. Och allt var ett felaktigt ord antidepressivt läkemedel fel men min depression försvann dock. Men kvar hängde min äckliga ångest. Min ångest försvann när jag slutade med Cipralexen. Jag började då trappa stess. Med sjunkande nedtrappning har den släppt.
Kan känna när jag sänker att oj nu kommer der nog en panikattack men det gör inte det. Oftast är det min hjärtklappning som lurar mig att tro att det är ångest på g.

Har läst att det är den vanligaste biverkan på benzo utsättningar. Även de som tar stesolid mot annat än ångest ex kramper, spastiska muskler osv och aldrig haft panikattacker o ångest får det när de lägger av benzo. Jag har inte bestämt mig än om byte till ikto vill inte må sämre o ev åka på ångest igen.

Valdoxan har jag oxå haft. Funkade inte alls inte på sömn o inte på depressionen heller.
Har nog testat alla ssri, snri, ndri som finns.
Hur lång tid hade du lyrica? Den hjälper då väldigt bra mot GAD. Jag hade bara 150 mg men min dr satte ut den. Motivering du har hög dos. Jag höjde fr 25 -150 mg på 4 v. 150 mg är den dosen man startar på. Hur var det att sluta med den? Skulle vilja ha den resten under tiden när jag sätter ut mina sista 5 mg. Max 4 v inkl nedtrappning dos fr 25 till max 150 (om det behövs)....har kvar medicin så det räcker en mån.

Jag vet att jag kommer få en låååång utsättning pga min enzymbrist o vill skynda på den lite...
Kanske har du tvärtom ang emzymer? Har man snabb nefbrytning brukar läkemedel ge mkt dålig effekt.
Senast redigerad av magica69 2016-07-24 kl. 11:18.
Citera
2016-07-24, 11:27
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Jag lever under en extremt pressad situation av ett flertalet orsaker. Detta kommer fortgå under 1-2 månader och jag har väldigt svårt att hantera ångesten och stressen. Stressen i sig är något som är rentav farligt för mig i detta läge.

Jag har för några år sedan tänt av efter en längre tids bruk av xanor i moderata doser. Vad för typ av avtändning kan jag förvänta mig om jag käkar stesolid under drygt 1 månad i doser av 10mg/dag? Körde CT på avtändning på xanor och det är något jag verkligen inte vill uppleva igen.
Xanor CT ska vara ett helvete o mkt värre än stess har jag förstått, men stess är mer långdragen o tar ju aldrig slut det vet jag av egen erfarenhet
Nu har jag längre tid bakom mig o lider ett helvetes kval med att trappa ut. Har nog haft alla symtom o jag tror det kan bli lite svettigt. Ev ångestförstärkning...
Tänker du gå CT efter en mån på stess?
Trappa ut dem...det är mitt råd, men alla är vi olika. Det är ingen lång tid o ingen monsterdos. Men rek enl Fass är nedtrappning.
Jag har haft lågdos 2-5 mg men i fyra år.
Vad säger din läkare?
Senast redigerad av magica69 2016-07-24 kl. 11:36.
Citera
2016-07-24, 11:44
Medlem
caecos avatar
Citat:
Xanor CT ska vara ett helvete o mkt värre än stess har jag förstått, men stess är mer långdragen o tar ju aldrig slut det vet jag av egen erfarenhet
Nu har jag längre tid bakom mig o lider ett helvetes kval med att trappa ut. Har nog haft alla symtom o jag tror det kan bli lite svettigt. Ev ångestförstärkning...
Tänker du gå CT efter en mån på stess?
Trappa ut dem...det är mitt råd, men alla är vi olika. Det är ingen lång tid o ingen monsterdos. Men rek enl Fass är nedtrappning.
Jag har haft lågdos 2-5 mg men i fyra år.
Vad säger din läkare?
Har det inte på recept. Men har inte behövts då mycket stesolid ändå. Typ var tredje dag. Så känner mig helt lugn. Klarar mig ganska bra på att bara ta det när det är värst, vilket jag inte trodde.
Citera
2016-07-24, 12:51
Medlem
Citat:

Jag hade ju som sagt ingen ångest innan Cipralex. Sen blommade den ut o det rejält. Jag var sängliggande i 6 mån. Sov inte osv. Så då testade de zyprexa. Sov 18 timmar första dygnet sen noll ingen ångestdämpning. Fick seroquel. Jag kände mig som en zombie. Kunde inte tänka o sov gjorde jag inte, kunde inte svälja min egen saliv blev som förlamad i halsen och kunde max ta 100 mg för jag fick extrapyramidala biverkningar, mkt darrningar o skakningar. men det blev tyst i huvudet men min fysiska ångest hade jag kvar. Fick buspiron oxå och nozinan. Och allt var ett felaktigt ord antidepressivt läkemedel fel men min depression försvann dock. Men kvar hängde min äckliga ångest. Min ångest försvann när jag slutade med Cipralexen. Jag började då trappa stess. Med sjunkande nedtrappning har den släppt.
Kan känna när jag sänker att oj nu kommer der nog en panikattack men det gör inte det. Oftast är det min hjärtklappning som lurar mig att tro att det är ångest på g.

Har läst att det är den vanligaste biverkan på benzo utsättningar. Även de som tar stesolid mot annat än ångest ex kramper, spastiska muskler osv och aldrig haft panikattacker o ångest får det när de lägger av benzo. Jag har inte bestämt mig än om byte till ikto vill inte må sämre o ev åka på ångest igen.

Valdoxan har jag oxå haft. Funkade inte alls inte på sömn o inte på depressionen heller.
Har nog testat alla ssri, snri, ndri som finns.
Hur lång tid hade du lyrica? Den hjälper då väldigt bra mot GAD. Jag hade bara 150 mg men min dr satte ut den. Motivering du har hög dos. Jag höjde fr 25 -150 mg på 4 v. 150 mg är den dosen man startar på. Hur var det att sluta med den? Skulle vilja ha den resten under tiden när jag sätter ut mina sista 5 mg. Max 4 v inkl nedtrappning dos fr 25 till max 150 (om det behövs)....har kvar medicin så det räcker en mån.

Jag vet att jag kommer få en låååång utsättning pga min enzymbrist o vill skynda på den lite...
Kanske har du tvärtom ang emzymer? Har man snabb nefbrytning brukar läkemedel ge mkt dålig effekt.

Hmm okej där ser man, tycker du fått minst sagt lustiga effekter/bieffekter av flera preparat. Jag har också testat mängder av antidepressiva, det är aldrig någon som har gett ökad ångest men sen är det heller ingen som har hjälpt mot depressionen tillräckligt

Vi får väl olika effekter av medicinerna helt klart..

Jag började med 150/dag på Lyrican men gick snabbt upp till 225 mg. Tyckte den gav en bra effekt i början både mot ångest och depression men sen dala det neråt, och när jag slutade med den var det rätt tufft. Tror jag hade Lyrica i ca 3 år.
Citera
2016-07-25, 20:16
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Dock är det många som feltolkar det där. Att medicineras med helst Stesolid är långt mycket bättre än att ha ångest. Skulle jag sluta rakt av med att äta Stesolid och må dåligt skulle jag enbart anse att jag inte blivit av med ångesten ännu.

Ett läkemedel mot ångest när man har ångest skapar knappast dessa symptom så det är rent skitsnack. Är det något som undantrycker nervsystemet ocoh skapar obalans är det ångest.

Däremot om någon pundar på någon substans så kan jag tänka mig att det skapar abstinens vid utsättande. Sen t.ex SSRI/SNRI är ju sämsta droger man kan ta mot ångest och dylikt, med insättningssymptom, biverkningar, generellt dålig effekt och utsättningssymptom.

Bensodiazepiner, helst Stesolid ska utan tvekan vara förstahandsvalet mot ångest! Hjälper KBT och sån dynga är det fan inte ångest man har. Eller ja visst, för såna som inte är medveten hur man blir av med ångest kan ju bli det av KBT. Men Stesolid och att faktiskt få uppleva livet utan ångest gör det fan så mycket bättre och den relativt naturliga hämning av signalsubstanser som skapas av förstärkningen på GABA-A kan snarare ge balans än tvärtom.

Kan bara instämma om allt. T.ex. det jävla KBT-skitet de tycker man ska gå på. Vad fan ska man sitta o prata om fan vet vad hjälpa när man ofta bara har ren och skär ångest utan rimlig förklaring. Så frågar de vad man upplever jobbigt och vad man då ska öva på. Äh, håll truten. Been there, done that.

Tycker läkare/psykologer/KBT osv osv som pratar med en kunde gott haft som krav i utbildningen att ha en GAD-diagnos själva och att ha testat benso för att se skillnaden.
Senast redigerad av jerran777 2016-07-25 kl. 20:18.
Citera
2016-07-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerran777
Kan bara instämma om allt. T.ex. det jävla KBT-skitet de tycker man ska gå på. Vad fan ska man sitta o prata om fan vet vad hjälpa när man ofta bara har ren och skär ångest utan rimlig förklaring. Så frågar de vad man upplever jobbigt och vad man då ska öva på. Äh, håll truten. Been there, done that.

Tycker läkare/psykologer/KBT osv osv som pratar med en kunde gott haft som krav i utbildningen att ha en GAD-diagnos själva och att ha testat benso för att se skillnaden.

För mig har det varit helt OK, men då har jag kunnat förklara i vilka situationer det är som triggar ångest, har SF och GAD. Men det är väl svårare om man vaknar och somnar med grov ångest som man ej vet vad den kommer ifrån kan jag tänka mig.

De där som man hör många prata om att de gräver i det förflutna för att nysta upp gammal info, det har jag aldrig varit med om, är det vanligt?
Citera
2016-07-26, 06:53
Medlem
Någon som kan berätta något om "Diazepam Alkaloid 5 mg", små olivgröna runda i blister. Är de original? Safe and sane så att säga? Eller något hemmapressat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in