Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-27, 23:09
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Om du vill få ett svar som ligger närmast hur det verkligen är så får du kolla upp flera olika tabeller och jämföra.

Edit: Såg nu att du ville ha personliga erfarenheter. Är lite seg i huvet så får ursäkta.

Men jag håller absolut med om att 1mg xanor ger en betydligt starkare effekt än 20mg diazepam.

Xanor har ju kortare halveringstid och borde ju då slå hårdare och fortare. Effekten går ur fortare än med vallar som sitter i ganska länge men inte är lika "starkt". På diazepam känner jag mig skönare under en längre tid. Men med xanor blir jag tom. euforisk, och effekten varar under en kortare tid.

Har just knaprat 30mg stesolid och känner mig allmänt skön. Inte euforisk utan bara lugn och skön. Nu var det ett tag sen jag sysslade med benzo, så toleransen är låg (dock tog jag lite för ett par dagar sen eller så).

Beror väl lite på om man vill flumma eller ej, och om inte, hur stark ångesten osv är. Man får testa sig fram tror jag.
Jag har också tänkt att det kanske har med halveringstiden att göra, precis som du säger, att effekten för Xanor kommer mer koncentrerad rent tidsmässigt. Men Sobril har halveringstid på 4-15 h, och Xanor 6-12, ganska lika alltså, och 1 mg Xanor motsvarar 40 mg Sobril. Nu var det ett tag sedan jag tog Xanor så jag är lite osäker, men mitt minne säger mig att jag fick klart mer effekt av 1 mg Xanor än 40 mg Sobril... men kanske inte.
Citera
2012-04-28, 00:20
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag har också tänkt att det kanske har med halveringstiden att göra, precis som du säger, att effekten för Xanor kommer mer koncentrerad rent tidsmässigt. Men Sobril har halveringstid på 4-15 h, och Xanor 6-12, ganska lika alltså, och 1 mg Xanor motsvarar 40 mg Sobril. Nu var det ett tag sedan jag tog Xanor så jag är lite osäker, men mitt minne säger mig att jag fick klart mer effekt av 1 mg Xanor än 40 mg Sobril... men kanske inte.

Sobril (Oxazepam) är ju känt som "tant-benso", dvs. väldigt svagt och den första benzodiazepinen man brukar få utskrivet.

Visste inte att de hade liknande halveringstid, det var intressant. Men då borde skillnaden ligga i molekylernas uppbyggnad snarare än halveringstiden då.

Kanske är alpra-molekylen uppbyggd som så att den har en form som gör att fler molekyler per tidsenhet binder till (GABA-receptorerna?) och på så sätt går effekten snabbare och blir starkare, än oxazepam-molekylen som då är uppbyggd annorlunda och inte binder lika effektivt. Därför krävs en större substansmängd Oxazepam än Alprazolam som är mer potent.

Nu är detta bara spekulationer/hypotes från min sida och jag är absolut ingen expert.
Senast redigerad av KUSE 2012-04-28 kl. 00:23.
Citera
2012-04-28, 00:45
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Sobril (Oxazepam) är ju känt som "tant-benso", dvs. väldigt svagt och den första benzodiazepinen man brukar få utskrivet.

Visste inte att de hade liknande halveringstid, det var intressant. Men då borde skillnaden ligga i molekylernas uppbyggnad snarare än halveringstiden då.

Kanske är alpra-molekylen uppbyggd som så att den har en form som gör att fler molekyler per tidsenhet binder till (GABA-receptorerna?) och på så sätt går effekten snabbare och blir starkare, än oxazepam-molekylen som då är uppbyggd annorlunda och inte binder lika effektivt. Därför krävs en större substansmängd Oxazepam än Alprazolam som är mer potent.

Nu är detta bara spekulationer/hypotes från min sida och jag är absolut ingen expert.
Det kan nog ligga något i det. Jag är väldigt nyfiken på vad de där ekvivalens-tabellerna är baserade på och hur de kommit fram till så konstiga jämförelser.
Citera
2012-04-30, 19:16
Medlem
EN polare visade mig en sida som han brukar bestella fron,,ni kan ju mejla o froga vad dom har,
www.tramadol-akuten.weebly.com
Citera
2012-04-30, 19:35
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjallraven1
EN polare visade mig en sida som han brukar bestella fron,,ni kan ju mejla o froga vad dom har,
www.tramadol-akuten.weebly.com
är det din egen sida eller?

vad har detta med diazepam att göra?
Citera
2012-04-30, 20:34
Medlem
Lilabanans avatar
Älska Valium!

Har 10 kartor på g från fp. Jag hoppas innerligt att jag kan hålla i dessa 10 kartor lite längre än bara några dagar Det är alltid lika kul att vakna upp ur dvalan efter man käkat massa benso.
"vilken dag är det?"
"varför är jag blöt om byxorna?"
"varför har jag så jävla ont i armen?"
"var tog alla valium vägen? Jag hade ju 10 kartor igår... Eller vänta... VAFAN HAR DET GÅTT 3 DAGAR?! Vad har jag gjort för något?!"

Hehe, nä skämt åsido. Och för att bidra tråden med något relevant!

Hur gör ni för att balansera ut ert valium-bruk, jag kan inte vara ensam om att både älska att flumma på de samt faktiskt behöva de rätt innerligt ibland mot ångest och att jag spänner mig och kan känna mig allmänt stel. Inget tar bort den känslan så bra som valium. Man går från stelpinne till en sån där sån där mysig Saccosäck
Citera
2012-04-30, 23:06
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Älska Valium!

Har 10 kartor på g från fp. Jag hoppas innerligt att jag kan hålla i dessa 10 kartor lite längre än bara några dagar Det är alltid lika kul att vakna upp ur dvalan efter man käkat massa benso.
"vilken dag är det?"
"var tog alla valium vägen? Jag hade ju 10 kartor igår... Eller vänta... VAFAN HAR DET GÅTT 3 DAGAR?! Vad har jag gjort för något?!"

Hur gör ni för att balansera ut ert valium-bruk, jag kan inte vara ensam om att både älska att flumma på de samt faktiskt behöva de rätt innerligt ibland mot ångest och att jag spänner mig och kan känna mig allmänt stel. Inget tar bort den känslan så bra som valium. Man går från stelpinne till en sån där sån där mysig Saccosäck
Man får helt enkelt lära sig prioritera så man inte får slut , jag bestämde mig för att 2st 100-pack (fast då mest ikto) skulle räcka 1 månad och då hade jag räknat in även att några kompis skulle behöva köpa ett 10-20 tal varje månad eftersom deras beräkning spruckit, när man väl börjat komma in i det hela så och behöver för mycket för att ens känna sig märkbart påverkad så flöddrar man inte bort allting på en gång och kan använda dom pengar till att köpa mat istället
Citera
2012-04-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Älska Valium!

"vilken dag är det?"

Hahaha, right on. Har gått så långt att jag är tvungen att låsa in för att inte använda allt under ett långt rus!
Citera
2012-05-01, 20:03
Medlem
Stoffesamlevnads avatar
YAAY!

Kommit över enorma mängder Valium, mer än jag kan förtära, får ge bort till polare eller sticka in dom i bröd och mata fåglar med.

Sorry, vill bara skryta lite.

Citera
2012-05-01, 20:15
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffesamlevnad
YAAY!

Kommit över enorma mängder Valium, mer än jag kan förtära, får ge bort till polare eller sticka in dom i bröd och mata fåglar med.

Sorry, vill bara skryta lite.

Det finns ju även nåt som kallas lägga undan till mörkare tider.
Citera
2012-05-01, 20:18
Medlem
Stoffesamlevnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Det finns ju även nåt som kallas lägga undan till mörkare tider.

Jag lever i nuet!

Får bli plattan, sälja skiten till fruktansvärda överpriser, ah jag vet inte.
Citera
2012-05-03, 13:33
Medlem
KUSEs avatar
Precis fått mina diazepam och skall ta en eller två. Perfekt då jag ska skriva en hemtenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in