2009-11-20, 17:09
Medlem
Octavianuss avatar
Det är så att jag ska göra en efterrätt imorgon. Blir en brietårta inslagen i bakplåtspapper som jag kör i ugnen i ca 20 minuter. Till den ska jag servera en jordgubbskompott. Tänker mig att jag kör i tinade frysta jordgubbar, vaniljsocker i en kastrull en stund, kanske lite redning. Men vad ska jag ha i mer. Funderade på passionsfrukt, men det är dyrt, fast kanske värt det. En skvätt calvados och rosmarin?
Ja hur tycker ni jag ska göra. Ett bra recept är vad jag är ute efter helt enkelt.
Citera
2009-11-20, 17:14
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Det är så att jag ska göra en efterrätt imorgon. Blir en brietårta inslagen i bakplåtspapper som jag kör i ugnen i ca 20 minuter. Till den ska jag servera en jordgubbskompott. Tänker mig att jag kör i tinade frysta jordgubbar, vaniljsocker i en kastrull en stund, kanske lite redning. Men vad ska jag ha i mer. Funderade på passionsfrukt, men det är dyrt, fast kanske värt det. En skvätt calvados och rosmarin?
Ja hur tycker ni jag ska göra. Ett bra recept är vad jag är ute efter helt enkelt.

Lite OT men det låter fantastiskt gott =)
Citera
2009-11-20, 17:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det gängse är rivna äpplen. Calvados kan i det sammanhanget funka. En annan variant är champagne och choklad.

~Paul~
Citera
2009-11-20, 17:18
Medlem
nollans avatar
Jag vet inte om det passar så jäkla bra till brie just, men kan i alla fall rekommendera att marinera gubbar i Grand Marnier och mynta samt göra en liten slätmixad hallon/jordgubbssås vid sidan av och servera med vaniljglass!
Citera
2009-11-20, 17:18
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Lite OT men det låter fantastiskt gott =)
ja du har rätt, det e satans gott. Har gjort detta förut, men fick inte till kompotten precis så spännande jag ville ha den.
Citera
2009-11-20, 17:19
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det gängse är rivna äpplen. Calvados kan i det sammanhanget funka. En annan variant är champagne och choklad.

~Paul~

Utveckla gärna, hur menar du att jag ska göra?
Citera
2009-11-20, 17:20
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jag vet inte om det passar så jäkla bra till brie just, men kan i alla fall rekommendera att marinera gubbar i Grand Marnier och mynta samt göra en liten slätmixad hallon/jordgubbssås vid sidan av och servera med vaniljglass!

Låter gott, men, jag vill ha mina jordgubbar hela, , fast varma, med massa annat gott. Men ngn spritsort e nog gott att ha i.
Citera
2009-11-20, 17:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Utveckla gärna, hur menar du att jag ska göra?
Du fixar helt enkelt en enkel chokladdopping samt kokar ihop en champagnekräm. Doppa sedan jordgubbarna i såsen låt svalna, arrangera på ett fat, garnera med champagnekrämen och toppa med florsocker samt hasselnötskross.

Äppelvarianten lagar du om du tänker värma jordgubbarna. Du helt enkelt kokar ihop dessa två.

~Paul~
Citera
2009-11-20, 17:32
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du fixar helt enkelt en enkel chokladdopping samt kokar ihop en champagnekräm. Doppa sedan jordgubbarna i såsen låt svalna, arrangera på ett fat, garnera med champagnekrämen och toppa med florsocker samt hasselnötskross.

Äppelvarianten lagar du om du tänker värma jordgubbarna. Du helt enkelt kokar ihop dessa två.

~Paul~

Det övre låter gott men passar nog inte till min brie.

Man fräser på rosmarin lite, sen i med jorgubbar, äppelbitar och vaniljsocker. Avslutar med lite calvados. Kan kanske bli gott. Vad tror ni?
Citera
2009-11-20, 18:43
Medlem
zepofans avatar
Fritt spånat. Jordgubbar+Brie= Gott! Jordgubbar+Svartpeppar= Också gott! Jordgubbar+Brie+Svartpeppar= ????
Citera
2009-11-21, 00:46
Medlem
R.Stotzkys avatar
Rent spontant tycker jag att svartpeppar och balsamvinäger i sockerlagen borde passa alldeles utmärkt.
Citera
2009-11-21, 13:32
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
3dl vatten
1dl socker
750g jordgubbar
äkta vaniljstång, delad på mitten, fröna urskrapande och stång+frön i sockerlagen.

Låt koka i 15 minuter ungefär. Blanda ut lite maizena i vatten och tillsätt lite i taget till önskad tjocklek.

Det kan man se som ett grundrecept.

Sen kan man ju variera det med lite svartpeppar, balsamvinäger eller liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in