2009-11-20, 13:13
Medlem
Har lite frgor om HRF:s kollektivavtal, r inte med i facket s ja kan inte ringa dem.
Det finns tv olika lnegrupper, en som heter lnegrupp 1
(Denna ln ska betalas fr arbete som krver gymnasial utbildning eller jmfrbar utbildning eller lngvarig praktisk erfarenhet, till exempel kock, kallsknka och servitris.)
och en lnegrupp 2
(Denna ln ska betalas fr arbete dr frkunskaper inte r ngot krav och d introduktion och utbildning normalt sker p arbetsplatsen).

om man jobbar p en restaurang som inte krver att man har utbildning men man har det i alla fall, vilken ln skall man ha d? frn lnegrupp 1 eller 2?

Vid sex rs arbetslivserfarenhet fr man hgre ln, ska detta vara sex heltidsarbetande r? Jag har jobbat extra sedan 2001 och ven jobbat heltid under vissa r men vet inte om jag har rtt till den hgre lnen. Vill inte ta diskussionen p jobbet fren jag VET hur det ligger till.

S om ngon har koll p detta blir jag glad!
Citera
2009-11-20, 13:31
Medlem
Det lter som om du skulle tillhra lnekategori 2, detta d ditt arbete ej fordrar ngon gymnasial utbildning. Det faktum att du har en gymnasial utbildning torde ej medfra att du kvalificerar dig fr grupp 1. Om jag har frsttt det rtt r det bara arbetsplatsens kvalifikationskrav som avses.

Gllande arbetslivserfarenhet kan jag inte svara skert, men det lter i mina ron rimligt att se 6 rs arbetslivserfarenhet ssom 6 r arbete p heltid.
Citera
2009-11-20, 19:01
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimban
Har lite frgor om HRF:s kollektivavtal, r inte med i facket s ja kan inte ringa dem.
Det finns tv olika lnegrupper, en som heter lnegrupp 1
(Denna ln ska betalas fr arbete som krver gymnasial utbildning eller jmfrbar utbildning eller lngvarig praktisk erfarenhet, till exempel kock, kallsknka och servitris.)
och en lnegrupp 2
(Denna ln ska betalas fr arbete dr frkunskaper inte r ngot krav och d introduktion och utbildning normalt sker p arbetsplatsen).

om man jobbar p en restaurang som inte krver att man har utbildning men man har det i alla fall, vilken ln skall man ha d? frn lnegrupp 1 eller 2?

Vid sex rs arbetslivserfarenhet fr man hgre ln, ska detta vara sex heltidsarbetande r? Jag har jobbat extra sedan 2001 och ven jobbat heltid under vissa r men vet inte om jag har rtt till den hgre lnen. Vill inte ta diskussionen p jobbet fren jag VET hur det ligger till.

S om ngon har koll p detta blir jag glad!

jag kollade sjlv p detta igr och undrade lite vad dom menar, har inte lst s noggrannt...

Riksavtalet SHR-HRF (1/5-09-30/4-10)
Yrkesvana 6 r Mnadsln: 20 100 kr, Timln: 116.20 kr

och

Hngavtalet (1/5-09-30/4-10)
Yrkesvana 6 r Mnadsln: 20 621 kr, Timln: 119.20 kr

Glmm inte OB tillggen.. skulle jag vara du hade jag ringt upp och snackat med dom. Mycke lttare att f svar drifrn n hr p FB, de kan ltt bli frvirrat. Och detta r spass viktigt.

Min uppofattning r att du har ver 6rs erfarenhet och SKA ha 120kr/timmen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ngavtal

och du borde g med i HRF asap. alltid bra om ntt skit hnder, d man ltt kan kolla sina rttigheter och faktiskt fr hjlp eller mer "makt" mot chefen.

bertta vad du kommer fram till, and good luck!
Citera
2009-11-20, 19:13
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papi papisson
Det lter som om du skulle tillhra lnekategori 2, detta d ditt arbete ej fordrar ngon gymnasial utbildning. Det faktum att du har en gymnasial utbildning torde ej medfra att du kvalificerar dig fr grupp 1. Om jag har frsttt det rtt r det bara arbetsplatsens kvalifikationskrav som avses.

Gllande arbetslivserfarenhet kan jag inte svara skert, men det lter i mina ron rimligt att se 6 rs arbetslivserfarenhet ssom 6 r arbete p heltid.

Svrt att sga vilken kategori h#n tillhr, d h#n inte sagt vilket yrke det handlar om.
Sen vilken sorts stlle personen jobbar p r vell avgrande?
Jmnfr en kock p Burger King och en kock p en omtalad lite finare restaurang.. Kraven r lite olika dr i erfarenhet och utbildning.
Citera
2009-11-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
Svrt att sga vilken kategori h#n tillhr, d h#n inte sagt vilket yrke det handlar om.
Sen vilken sorts stlle personen jobbar p r vell avgrande?
Jmnfr en kock p Burger King och en kock p en omtalad lite finare restaurang.. Kraven r lite olika dr i erfarenhet och utbildning.

Det frenklas betydligt av att TS sjlv skriver att det p hans arbetsplats ej finns ngot sdant kunskapskrav som kvalifikation fr sortering under lnekategori 1 syftar p.

Till TS: r det mjligtvis s att det finns bde hel- och deltidsanstllda p din arbetsplats och att ena knet r verrepresenterat vad gller deltidsanstllda?

EDIT: Gllande arbetslivserfarenhetsrekvisitet torde det handla om arbetad tid, och d r rimligtvis 40 timmars arbetsvecka normen. I annat fall syftas anstllningstid och d kvalificerar TS in under kat. 1. Men varfr skulle det d skrivits arbetslivserfarenhet och ej anstllningstid i detta kollektivavtal?
Senast redigerad av papi papisson 2009-11-20 kl. 21:38.
Citera
2009-11-20, 23:13
Medlem
TinTims avatar
Ring facket och frga, det r skitsamma om du inte r med, dom hjlper dig nd. har ringt bde HRF och Unionen med frgor och dom har inte ens frgat om jag r medlem.
Citera
2009-11-21, 02:54
Medlem
Ska ringa facket p mndag och hra, alla som jobbar r behovsanstllda d de inte har ppet jmnt. D det mer r ett extra jobb s knns det s ovrt att vara med i facket.
Tycker det verkar lite luddigt ang de tv olika lnegrupperna. Fr om de r s som en del av er sger s betyder det ju i praktiken att alla restauranger kan sga att man inte behver utbildning fr att jobba dr fr att komma undan med lgre ln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in