Citat:
Ursprungligen postat av kimban
Har lite frgor om HRF:s kollektivavtal, r inte med i facket s ja kan inte ringa dem.
Det finns tv olika lnegrupper, en som heter lnegrupp 1
(Denna ln ska betalas fr arbete som krver gymnasial utbildning eller jmfrbar utbildning eller lngvarig praktisk erfarenhet, till exempel kock, kallsknka och servitris.)
och en lnegrupp 2
(Denna ln ska betalas fr arbete dr frkunskaper inte r ngot krav och d introduktion och utbildning normalt sker p arbetsplatsen).
om man jobbar p en restaurang som inte krver att man har utbildning men man har det i alla fall, vilken ln skall man ha d? frn lnegrupp 1 eller 2?
Vid sex rs arbetslivserfarenhet fr man hgre ln, ska detta vara sex heltidsarbetande r? Jag har jobbat extra sedan 2001 och ven jobbat heltid under vissa r men vet inte om jag har rtt till den hgre lnen. Vill inte ta diskussionen p jobbet fren jag VET hur det ligger till.
S om ngon har koll p detta blir jag glad!
jag kollade sjlv p detta igr och undrade lite vad dom menar, har inte lst s noggrannt...
Riksavtalet SHR-HRF (1/5-09-30/4-10)
Yrkesvana 6 r Mnadsln: 20 100 kr, Timln: 116.20 kr
och
Hngavtalet (1/5-09-30/4-10)
Yrkesvana 6 r Mnadsln: 20 621 kr, Timln: 119.20 kr
Glmm inte OB tillggen.. skulle jag vara du hade jag ringt upp och snackat med dom. Mycke lttare att f svar drifrn n hr p FB, de kan ltt bli frvirrat. Och detta r spass viktigt.
Min uppofattning r att du har ver 6rs erfarenhet och SKA ha 120kr/timmen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ngavtal
och du borde g med i HRF asap. alltid bra om ntt skit hnder, d man ltt kan kolla sina rttigheter och faktiskt fr hjlp eller mer "makt" mot chefen.
bertta vad du kommer fram till, and good luck!