• 1
  • 2
2009-11-20, 12:53
Medlem
Jag har en slatt rödvin (ungefär 2 dl) kvar efter gårdagens samkväm och jag tänkte att jag skulle använda den i någon form av maträtt. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska laga för något; har kollat runt på lite recept men ingenting har fallit mig i smaken.

Jag har gott om tid och tillgång till det allra mesta i råvaruväg, men budgeten är det lite si och så med. Vad jag behöver är alltså era bästa recept (grytor, soppor, you name it!) som innehåller rött vin men som ändå inte kostar skjortan i övrigt.

Any takers?
Citera
2009-11-20, 12:58
Medlem
orengs avatar
Köttfärssås eller kycklinggryta!

en annan klassiker är ju att frysa in iskuber. Så kan man ta fram när man behöver
Citera
2009-11-20, 12:59
Medlem
Salgouds avatar
500g nötfärs, lök, zucchini, massa svamp, vitlök, färska örter = väldigt god köttfärs.
Citera
2009-11-20, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paerlhalsband
Jag har en slatt rödvin (ungefär 2 dl) kvar efter gårdagens samkväm och jag tänkte att jag skulle använda den i någon form av maträtt. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska laga för något; har kollat runt på lite recept men ingenting har fallit mig i smaken.

Jag har gott om tid och tillgång till det allra mesta i råvaruväg, men budgeten är det lite si och så med. Vad jag behöver är alltså era bästa recept (grytor, soppor, you name it!) som innehåller rött vin men som ändå inte kostar skjortan i övrigt.

Any takers?

gör rödvinsås. Jävligt gott och passar till nästan vilket kött som helst.
rödvinssås:
½ rödlök
2 skivor bacon
1 msk smör
2 msk farinsocker
2 dl rött vin
3 dl vatten
2 msk kalvfond
1 msk maizena majsstärkelse
Salt
Citera
2009-11-20, 13:02
Medlem
SafleBouges avatar
Vinäger kanske? Jag har ingen aning om hur det görs men jag har för mig att man gör det av vin.
Citera
2009-11-20, 13:03
Medlem
orengs avatar
http://recept.nu/1.279528/per_morber...rgs_coq_au_vin

Mums!
fast man måste inte ha 2 hela tuppar...
Citera
2009-11-20, 13:14
Bannlyst
Om jag har överblivet vin hemma dricker jag upp det?
Citera
2009-11-20, 13:34
Medlem
klybans avatar
Gryta med högrev.
Eller så fryser du in det tills du ska göra mat i framtiden.
Påse eller som isbitar.
Citera
2009-11-20, 18:38
Medlem
Tack för tipsen! Det får bli morgondagens projekt att koka ihop en köttgryta tror jag.
Citera
2009-11-20, 18:54
Medlem
Aakes avatar
2 dl rödtjut är väl inget att spara på, drick upp det eller häll det i vilken sås eller gryta som helst.
Citera
2009-11-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
2 dl rödtjut är väl inget att spara på, drick upp det eller häll det i vilken sås eller gryta som helst.

Min mamma har drillat mig hårt i konsten att ta vara på det man har i skåpen när det gäller matlagning. Jag råkar ha lite rödtjut och känner för att laga till något som jag inte redan har i repertoaren, därav frågeställningen. Du har dock rätt - det är inget att spara på, vilket är varför jag vill använda det.
Citera
2009-11-20, 19:42
Medlem
Allknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paerlhalsband
Min mamma har drillat mig hårt i konsten att ta vara på det man har i skåpen när det gäller matlagning. Jag råkar ha lite rödtjut och känner för att laga till något som jag inte redan har i repertoaren, därav frågeställningen. Du har dock rätt - det är inget att spara på, vilket är varför jag vill använda det.

Använd det istället för vinäger i salladsdressing.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in