En enkel tanke...
Jag tror att jordbruket var första steget till människans självförstörelse.
Jag utgår ifrån att människan ÄR för maktbenägen för sitt eget bästa. Visst, alla av oss är inte skapta som ledare, precis som vargar så är det enbart ett fåtal av oss som tar på oss rollen.
Min terori bygger på att människans märktbegär kan gynna oss i små grupper. När vi levde i stammar på 100 pers fungerade det. Ledaren hade en begränsad makt. Han hade inte hur mycket tillgångar som helst under sig, inga stora marker osv. Och det verkar som vi har en tendens att ta hand om varrandra bättre i små samhällen bla.
Nu kommer jordbruket in i bilden. Vi behöver inte längre vandra stora sträckor. Markområdena blir nu väldigt mycket mer värda, således, mer att slåss om. Vi kan trängas på mycket mindre yta, vilket leder till att ledarna får fler folk under sig - mer makt... Och karusellen är igång.
Om man ska sammanfatta nu då. Människan kan fungera som vettiga ledare när det handlar om mindre grupper. Men med hjälp av jordbruket blir klyftorna större osv...
Fan jag är trött, kan inte avlsuta min teori på nåt vettigt sätt. Kom gärna med tankar. Någon klyftigare kanske kan utveckla