2009-11-20, 01:52
Medlem
Jag undrar om någon känner till om det fortfarande finns något ställe i Stockholm som fortfarande har snabbframkallning (1-timmesframkallning) av negativ vanlig färgfilm i småbildsformat 24x36 mm?

Helst ett ställe där man kan välja om man vill ha korten på papper eller negativen inscannade på CD-skiva eller både och. Jag undrar även vad detta kan kosta för 24- resp 36-bildsfilm.

Var och varenda kotte verkar ju ha digitala kameror numera, men om man nu råkar ägo en OK småbildssystemkamera (som jag) och inte har tillgång till en digital dito så har man inget val.

Jag behöver infon så snart som möjligt eftersom jag har en viktig sak att fota rätt så omgående. Så alla svar och tips är naturligtvis mycket välkomna!

/Pime
Citera
2009-11-20, 15:51
Medlem
Efter en snabb sökning på 'framkallning' och 'Stockholm' på gula sidorna kommer de här resultaten:
http://gulasidorna.eniro.se/query/ge...d/framkallning

Testa att ringa till några och fråga vettja!
Citera
2009-11-20, 16:31
Moderator
rotadents avatar
Fujis butiker tror jag gör detta fortfarande, åtminstone gjorde de det i augusti för då lämnade jag in en 36-rulle på entimmesframkallning hos Fuji i Kista Galleria. Jag har för mig att det var rätt dyrt dock. Jag tror att vissa Expert-butiker har kvar entimmas framkallning för film dessutom.
Citera
2009-11-21, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Fujis butiker tror jag gör detta fortfarande, åtminstone gjorde de det i augusti för då lämnade jag in en 36-rulle på entimmesframkallning hos Fuji i Kista Galleria. Jag har för mig att det var rätt dyrt dock. Jag tror att vissa Expert-butiker har kvar entimmas framkallning för film dessutom.

Tack för alla tipsen!
Jag minns att för länge sedan så kunde man lämna in film för framkallning på Åhléns i City. Korten man fick tillbaka var på Kodakpapper. I mitt tycke inte riktigt exakt lika bra skärpa som på Fujipapper, men färgerna var klart överlägsna på Kodakpappret. Fujipapper (eller om det egentligen berodde på att det var Fujifilm?) gav ett något grönaktigt stick, såg inte riktigt naturtrogna ut.

Skulle helst lämna in på entimmesframkallning så man fick bilderna på Kodakpapper. Eventuellt kan även 3-dagars framkallning komma i fråga.

Jag har en helt OK analog systemkamera med många olika objektiv. Behöver dessa för fotografering på en begravning om ca två veckor och skulle behöva checka att alla grejor fungerar som de ska, samt friska upp mitt handlag med kameran. Hade ju varit lättare med en digitalkamera förstås, men den enda jag har tillgång till är inget vidare. Digitalkameran är av kompaktmodell, har autofokus, inga manuella inställningsmöjligheter för avstånd och skärpedjup. Bilderna blir tyvärr inte särskilt ofta som man trott med den kameran.

Även om man endast skulle få kontaktkarta i stället för bilder skulle man ju iaf kunna se att grejorna funkade. Och en begravning har man ju knappast någon andra chans att fotografera om.

Mer tips efterlyses, och gärna erfarenheter angående mitt lilla problem.

/Pime
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in