Citat:
Ursprungligen postat av johnju
Att börja ses som en inledning av en process. Att sluta ses som en avslutning på en process.
Visst.
Citat:
Enligt Einsteins allmänna relativitetsteori kan materia och tid kan övergå i varandra.
Nja. I extremfall (typ svarta hål) kan dimensionerna byta plats så att tid blir rum och vice versa. Det betyder visserligen inte att materia kan övergå i tid; däremot kan det övergå i energi. Men det är inte riktigt samma sak.
Citat:
Vid förändringar i materia kan således en process under ett bestämt tidsförlopp förlöpa baklänges.
Ehrm, kan du vänligen basera det på en sann premiss istället? Det är ett faktum att på kvantnivå är skeenden tidssymmetriska, dvs de "skulle kunna" gå åt det andra hållet också. Dessutom kan det finnas vissa partiklar (tachyoner) vars hastighet är högre än ljusets och som därför färdas "baklänges" i "tiden", vilket kan ha till följd att skeenden i nuet har effekter i dåtiden. Men kvantmekanik och relativitetsteori är långt ifrån samma sak, och knappt ens förenliga. Dessutom kan dessa faktum knappast leda fram till slutsatsen att en hel process vänds så att dess "början" och "slut" byter plats. Men förvisso, vem vet? Kvantvärlden är konstig. Å andra sidan är det väldigt mycket en semantisk fråga också; vad menas med en process, och vad menas med dess början och slut?
Citat:
Den normala början har alltså blivit slutet, och vice versa.
Slutsats: börja=sluta
Okej, antaget att en process' början och slut faktiskt byter plats med varandra; betyder det inte snarare att börja fortfarande är lika med börja, och sluta är fortfarande sluta, men att dennas process' instanser av dessa två ord har bytt plats? Dvs att vad som förut kallades "början"
på just denna process kallas nu "slutet" på den och vice versa. Jag ser ingen anledning till att sätta ett likhetstecken mellan dem.
En lite mer "jordnära" analogi kan vara typ detta: Ponera att en växt kan spontant övergå till att bli ett djur och vice versa. Detta betyder knappast att växt=djur; snarare att i just det fallet en övergång har skett kallas partikulären för det andra ("växt" om den förut kallades "djur" och v.v.). Detsamma torde gälla om en "början" blir ett "slut". Det kallas bara för det andra ordet; orden i sig betyder inte detsamma.
Citat:
Är jag ute och cyklar(Inte bildligt menat)?
Ja, och jag tror att du dessutom förväxlar "bildligt" med "bokstavligt".