2009-11-19, 17:34
Medlem
Hej!
Jag har nu löst mitt tidigare problem så jag kan nu komma åt mina windowsfiler på datorn via ubuntu.
Nu kan jag dock inte ansluta någon usbenhet till datorn efter att jag mountat ntfspartitionen.
Har testat att unmounta men det går fortfarande inte.
När jag ansluter en extern hd eller min mobil som (har en fil jag måste få in i system32) så får jag upp felmedellandet: The enclosing drive for the volume is locked.

Hur löser jag det här? Måste verkligen kunna få över filen eftersom internet inte verkar fungera på ubuntut (antar att det trådlösa nätverkskortets drivrutiner inte fungerar som dem ska).
Citera
2009-11-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldwhoodenship
Hej!
Jag har nu löst mitt tidigare problem så jag kan nu komma åt mina windowsfiler på datorn via ubuntu.
Nu kan jag dock inte ansluta någon usbenhet till datorn efter att jag mountat ntfspartitionen.
Har testat att unmounta men det går fortfarande inte.
När jag ansluter en extern hd eller min mobil som (har en fil jag måste få in i system32) så får jag upp felmedellandet: The enclosing drive for the volume is locked.

Hur löser jag det här? Måste verkligen kunna få över filen eftersom internet inte verkar fungera på ubuntut (antar att det trådlösa nätverkskortets drivrutiner inte fungerar som dem ska).
vad har du för filsystem på den externa hdn?
när du kopplar in den externa hårddisken tillskrivs den en enhetsfil: /dev/sdxX (x är hårddisken och X partitionen)
kör gparted (system > administration > gparted), din interna hårddisk ska visas, i övre högre hörn kan du välja att visa din externa hårddisk (såvida du har den i), där kan du se vilket filsystem och vilken enhetsbokstav den har.
låt säga att det är ntfs-filsystem och enhetsbokstav med partitionnummer 1, sdb1, skriv då in:
"sudo mount -t ntfs /dev/sdb1 /mnt"
disken monteras då i mappen mnt... ("cd /mnt")

är det fat32-filsystem ska "-t ntfs" bytas ut mot "-t vfat"...
testa och återkom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in