2012-01-24, 18:16
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordMacleod
"piggen" kan vara ett slutmotstånd som är pågängat när inget modem är kopplat till utgången.
http://www.skylink.se/images/artiklar/108071.jpg
Ja det var det fan, skruvade bort den och nu ser det lite mer ut som en normal kontakt.
Men men, kul att höra att man kan skaffa sig riktigt bredband iaf, trött på detta ostadiga jävla USB modem.
Citera
2012-01-24, 22:18
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sl4arv
Utrustningen skickas från göteborg. Så ju närmare desto snabbare. Men antagligen 3 dagar om du bor söder om gävle
Du stavade fel till Kristinehamn.
Citera
2012-01-24, 23:10
Medlem
Boston Georges avatar
Jag har precis beställt bredband till en källarlokal jag hyr i ett hyreshus kopplat till comhem. Jag är inte skriven på adressen och ingenstans under beställningen kunde jag ange någon slags identifiering på vilken lokal/lägenhet i huset som abonnemanget ska va kopplat till, så är lite orolig över hur de ska veta?

Har dock en misstanke om att det är modemet som signalerar att abonnemanget ska till mig när jag kopplar in det..

Är det så eller borde jag höra av mig till Comhem?
Citera
2012-01-24, 23:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Abbonemangen hos comhem är bundna till modemet, inte till nån adress.
Citera
2012-01-25, 02:46
Medlem
Mattelols avatar
Hur troligt är det att vi får möjlighet att ha 100 upp i framtiden?
Citera
2012-01-25, 17:42
Medlem
LordMacleods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Mycket troligt
Citera
2012-01-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol

Mycket troligt, men inom en väldigt snar framtid inte speciellt troligt. De säljer iofs redan 100 upp om man har LAN-uttag, men via koaxtjänsten så används i dagsläget en uppströmskanal. Teoretiska maxhastigheten är 40mbit/s per uppströmskanal. Så bara de lyckas med kanalbondning uppströms också (Har sex-åtta bondade nedströmskanaler redan nu t ex) så kan man klämma in mer hastighet där också. Misstänker att en del hårdvara i Com Hems centraler måste uppgraderas först innan channelbondning uppströms kommer att fungera.
Citera
2012-01-25, 18:10
Medlem
LordMacleods avatar
Euro-DOCSIS 3.0 - Används i dagsläget i många större svenska kabel-tv nät.
Maximal nedladdningshastighet:
200 Mbit/sek med IPv4/IPv6 och QAM-256 modulation 4 * 8MHz bred
Maximal uppladdningshastighet:
~120 Mbit/sek med IPv4/IPv6
FrekvensBandbredd per nod nedströms: 4 * 8 MHz (alternativt 2 * (4 * 8) MHz vilket skulle ge en hastighet på 640Mbit/sek)
Teknisk info: Standarden använder sk Channel bonding nedströms (nerladdning). Datan som skickas från CMTS stationen fördelas över fyra kanalplatser (8 MHz/kanal) av ett bonding chip i stationen. I modemet hos kunden sitter en annan variant av detta bonding chip som sammanför de fyra kanalerna. Dessa fyra kanaler kan sedan i sin tur grupperas med andra fyra kanals enheter och skapa ännu snabbare anslutningar (200Mbit * x antal grupper/enheter). Ungefär 300 MHz (36 stycken kanaler på 8MHz eller 9 fyra kanals enheter) har 'grupperats' av diverse hårdvarutillverkare i nedströmspassbandet för att demonstrera docsis-tekniken. Det vill säga hastigheter omkring ~1,8 Gigabit/sek (med QAM-256) har demonstrerats i coaxialkabeln från CMTS stationen till kabel-tv kunden.
Channel bonding uppströms är med i standarden och för att få ett kabelmodem certifierat för 3.0 måste det liksom nedströms kunna stödja bonding av minst 4 kanaler.
Citera
2012-01-26, 20:49
Medlem
RadioGaGas avatar
Sänder Comhem i digitalsändningar eller i SD? Jag bor i Comhem hus.
Citera
2012-01-26, 21:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Sänder Comhem i digitalsändningar eller i SD? Jag bor i Comhem hus.
sd? om du undrar om de sänder i digitala eller analoga så är svaret ja.
Citera
2012-01-26, 21:17
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
sd? om du undrar om de sänder i digitala eller analoga så är svaret ja.

Ja på digitala nätet?
Citera
2012-01-26, 21:35
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Ja på digitala nätet?

Vad menar du med digitala och analoga nätet?

De har ett eget kabelnät, på samma kablar går analog och digital tv samt data.

Om du tänker på det statliga analoga markbunda nätet, så kan det nämnas att det inte finns längre, det stängdes ned för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in