2011-05-12, 19:40
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornenw
Nämnde även nod-delning, men de skulle först övervaka nätet osv.
Hoppas att det löser sig
Även om en nod-delning kanske går lös på 5-6 miljoner (och Com hem har gått om kapital avsett för dessa ändamål) så är det ändå inte någonting som är gjort i en handvändning. Det är tonvis med byråkrati innan man lyckas få fram en fiberkabel, alternativt hyrt in sig någon annans kabel. Räkna med 6 månader om du har en jääääävla tur.
Citera
2011-05-12, 21:14
Medlem
bjornenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Även om en nod-delning kanske går lös på 5-6 miljoner (och Com hem har gått om kapital avsett för dessa ändamål) så är det ändå inte någonting som är gjort i en handvändning. Det är tonvis med byråkrati innan man lyckas få fram en fiberkabel, alternativt hyrt in sig någon annans kabel. Räkna med 6 månader om du har en jääääävla tur.

Haha, när jag nämnde nod-delning fick jag svar "Mmmmm, men jag skickar iväg en felanmälan så övervakar vi detta. " Verkade inte som det var så intressant..
Citera
2011-05-15, 01:43
Medlem
ska snart flytta till ett comhem hus och har kollat lite på deras sida, tänkte beställa TV/bredband.

Sen ser man priserna deras 100mbit är 170kr dyrare än t.ex bredbandsbolaget, varför ?

Kollar sen på digital tv och de ger en 10 fasta +8 valbara kanaler för 159kr/mån

de fasta kanalerna är svt1,svt1 hd, svt2, svt2 hd, svt24, svt barn, kunskapskanalen, tv4, tv6 och Axess TV, varav 9/10 afaik redan är gratis bara man har en box.... är detta ett skämt ?
Citera
2011-05-15, 23:28
Medlem
LordMacleods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen

Idag så kör man med våglängdsfilter "WDM" på samma fiberpar och sen sätter man bara upp en till NOD och delar upp nätet under NOD-erna. Sen lastballanserar man i CMTS-erna. Mycket billigare och lika effektivt.
Citera
2011-05-16, 17:14
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmpff
ska snart flytta till ett comhem hus och har kollat lite på deras sida, tänkte beställa TV/bredband.

Sen ser man priserna deras 100mbit är 170kr dyrare än t.ex bredbandsbolaget, varför ?

Kollar sen på digital tv och de ger en 10 fasta +8 valbara kanaler för 159kr/mån

de fasta kanalerna är svt1,svt1 hd, svt2, svt2 hd, svt24, svt barn, kunskapskanalen, tv4, tv6 och Axess TV, varav 9/10 afaik redan är gratis bara man har en box.... är detta ett skämt ?
Indeed, ska också flytta till ett Com Hem-hus nu i sommar. Bor redan i ett sen många år tillbaka, men priserna och utbudet som finns nu känns ju rätt värdelösa jämfört med dom man tecknade när Com Hem drogs in i den här fastigheten... Telefoni skiter jag fullständigt i, man har ju mobilen, men TV+bredband är ju högintressant. Synd att inte Com Hem har nån combo på den fronten, för det är ju lite knepigt och dyrt att behöva byta leverantör bara för att det inte finns något vettigt alternativ hos dom längre.
Citera
2011-05-18, 01:11
Medlem
zims avatar
Ikväll kom jag hem och skulle ut på nätet. Men jag hittade inte min trådlösa uppkoppling till modemet. Det är ett netgear cg3100 som Comhem tillhandahållit. Modemet ser inte ut att få kontakt med internet, och om jag kopplar in mig via tråd till modemet så får jag en 169.x.x.x self assigned ip adress.

Kan det vara mitt modem som dött, eller ligger problemet hos Comhem? Jag har skickat en felanmälan till comhem på deras hemsida, men antar att jag får vänta tills i morgon för svar.
Citera
2011-05-18, 08:57
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zim
Ikväll kom jag hem och skulle ut på nätet. Men jag hittade inte min trådlösa uppkoppling till modemet. Det är ett netgear cg3100 som Comhem tillhandahållit. Modemet ser inte ut att få kontakt med internet, och om jag kopplar in mig via tråd till modemet så får jag en 169.x.x.x self assigned ip adress.

Kan det vara mitt modem som dött, eller ligger problemet hos Comhem? Jag har skickat en felanmälan till comhem på deras hemsida, men antar att jag får vänta tills i morgon för svar.
Med eller utan NAT? Hur lyser modemet? Gissar att du har testat att boota om modemet, så testa att göra en factory reset.
Citera
2011-05-18, 09:23
Medlem
Mig veterligen beror en 169.254-adress oftast på fel i datorn( ? )

Innan du kontaktar Com Hem så skulle det nog vara bra att koppla in en annan dator med kabel för att se att det inte är någonting att kontakta ISP för. Kolla om du får en korrekt IP om du startar datorn i felsäkert läge med nätverk, då vet du att felet troligen beror på brandvägg/antivirus eller liknande.
Citera
2011-05-18, 09:26
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Mig veterligen beror en 169.254-adress oftast på fel i datorn( ? )

Innan du kontaktar Com Hem så skulle det nog vara bra att koppla in en annan dator med kabel för att se att det inte är någonting att kontakta ISP för. Kolla om du får en korrekt IP om du startar datorn i felsäkert läge med nätverk, då vet du att felet troligen beror på brandvägg/antivirus eller liknande.
Korrekt. 169.254 är allt som oftast fel på datorn.
Citera
2011-05-18, 12:25
Medlem
zims avatar
Japp, jag har testat factory reset. När man slår på modemet lyser först allt grönt, men efter ett par sekunder lyser inget alls. Inte ens power-leden. Får se vad comhem säger. Jag misstänker att modemet pajjat.
Citera
2011-05-18, 12:29
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zim
Japp, jag har testat factory reset. När man slår på modemet lyser först allt grönt, men efter ett par sekunder lyser inget alls. Inte ens power-leden. Får se vad comhem säger. Jag misstänker att modemet pajjat.
Garanterat modemstrul. Även om Com hems nät skulle gå så in i helvetes jävla mycket sönder så ska powerleden lysa på modemet. Det måste väl vem som helst förstå?

Antingen är modemet eller trafon trasig så du kommer få hem ett nytt modempaket.
Citera
2011-05-19, 17:52
Medlem
zims avatar
Trasig trafo. Tydligen inte helt ovanligt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in