• 1
  • 2
2004-01-25, 11:26
Medlem
AnkBanks avatar
Vet någon var man kan införskaffa en dylik? På lättaste sätt och helst i Sverige.

Jag har endast hittat oldeagle.com, men dels är den dyr, och jag tycker den ser för stor ut när den är ihopfälld.

/Ankan

Edit: Det verkar som om jag har hittat det mesta genom att.... just det... söka =)

Men info är ändå aldrig fel om den serveras precis framför näsan =)
Citera
2004-01-25, 20:10
Medlem
Hahaha den var dyr

Köp inget sådant skit!! håll dig till ASP

De där "billiga" skitbatongerna kröker sig vid användning.
och de stannar inte i utfällt läge.

I övrigt: DE KALLAS INTE FÖR FJÄDERBATONG, de kallas för expanderbatong eller expanderbar batong.
Citera
2004-01-26, 00:46
Medlem
Secs avatar
köpte precis SBA´s expander som jag tycker verka skitbra..än så länge..
men man måste iofs vara väktare/ov/polis för at få handla där.
Men den är lik den som som oldeagle hade.
Citera
2004-01-26, 18:04
Medlem
Nån som kan ge tips om en bra affär där ni personligen beställt och fått fjäderbatongen? Är det olagligt för en 18+ att handla en fjäderbatong över internet?
Citera
2004-01-26, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heimdall
Nån som kan ge tips om en bra affär där ni personligen beställt och fått fjäderbatongen? Är det olagligt för en 18+ att handla en fjäderbatong över internet?

Är du ute efter en fjäderbatong eller en expanderbar(teleskop) batong?
Fjäderbatonger är olagliga, teleskopbatonger går däremot under knivlagen och kan inhandlas online hos t.ex. http://www.mil-con.se/ och http://www.spyshop.se/
Citera
2004-01-26, 18:47
Medlem
Hur kommer det sig att fjäderbatonger är olagliga, medans expanderbatonger faller under knivlagen? Ok, expanderbatonger är givetvis olagliga om man inte har tillstånd att bära dessa (skyddsvakt, polis etc.). Men jag tolkar det som om fjäderbatonger är totalförbjudna (att köpa, inneha, överlåta etc.) medans det är tilllåtet att köpa en expanderbatong? Varför är det tilllåtet att ha en expanderbatong hemma men inte en fjäderbatong? Är det möjligen så att fjäderbatongen faller under någon vapenlag?
Citera
2004-01-26, 20:19
Medlem
Mitt paket kan alltså inte beslagtas om jag köper en expanderbar batong från t.ex spyshop? Är över 18..
Citera
2004-01-26, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heimdall
Mitt paket kan alltså inte beslagtas om jag köper en expanderbar batong från t.ex spyshop? Är över 18..
Exakt. Batongerna är precis som knivarna, du får köpa, du får ha hemma, men ej på allmän plats. Att militaryshop kräver väktarleg. är endast en policy.
Citera
2004-01-26, 21:22
Medlem
ÄGGRÖRA

Fjäderbatong och Expanderbatong faller under knivlagen (Gatustridsmedel)

Endast ett märke av expanderbar batong är godkänd för ordningsmakten och det är ASP 21" och 26" INGA ANDRA

Att äga expanderbatong eller fjäderbatong i samlarsyfter är helt lagligt mig veterligen.
Citera
2004-01-26, 23:29
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrus
ÄGGRÖRA

Fjäderbatong och Expanderbatong faller under knivlagen (Gatustridsmedel)

Endast ett märker av expanderbar batong är godkänd för ordningsmakten och det är ASP 21" och 26" INGA ANDRA

Att äga expanderbatong eller fjäderbatong i samlarsyfter är helt lagligt mig veterligen.

Precis. I juridisk mening spelar det ingen roll om det är en fjäder- eller expanderbatong. Får ej bäras på allmän plats såvida de inte ingår i tjänsteutrustningen.
Den praktiska skillnaden är att bärare av fjäderbatong framstår som inkompetenta dragqueens medans bärare av ASP och eventuellt Casco kan klara sig undan med hedern i behåll. Fjäderbatonger är som nämnts tidigare leksaker och skall inte blandas ihop med seriösa skyddsartiklar.
Citera
2004-01-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Precis. I juridisk mening spelar det ingen roll om det är en fjäder- eller expanderbatong. Får ej bäras på allmän plats såvida de inte ingår i tjänsteutrustningen.
Den praktiska skillnaden är att bärare av fjäderbatong framstår som inkompetenta dragqueens medans bärare av ASP och eventuellt Casco kan klara sig undan med hedern i behåll. Fjäderbatonger är som nämnts tidigare leksaker och skall inte blandas ihop med seriösa skyddsartiklar.

Tack för att du och Citrus redde ut begreppen om hur batongerna klassas. Jag har alltid haft för mig att fjäderbatonger är jämställda med liknande tillhyggen i lagens mening, men jag blev osäker när jag läste i den här tråden.

Att de inte är lika effektiva borde väl vem som helst kunna lista ut då de fjädrar...
Citera
2004-08-03, 14:13
Bannlyst
Jag kan inte reglerna så jag skall få smisk på fingrarna och i värsta fall bli bannad. Fy på mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in