• 1
  • 2
2009-11-19, 12:21
Medlem
marxs avatar
Tjena!
Har funderat på att köpa träningsbälte. När jag började kika på olika bälten upptäckte jag att det fanns två sorter. Kroppsbyggarbälte som var lite smalare och styrkelyftsbälte som var bredare.

Vad skillnaden är förstår jag ju, de är bredden. Men vad har de för olika effekt på träningen? De är kroppsbyggning jag sysslar med och skiter lite i hur mycket vikt det är på stången så att säga..
Någon som vet vilket bälte jag bör välja?

MVH. M
Citera
2009-11-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marx
Tjena!
Har funderat på att köpa träningsbälte. När jag började kika på olika bälten upptäckte jag att det fanns två sorter. Kroppsbyggarbälte som var lite smalare och styrkelyftsbälte som var bredare.

Vad skillnaden är förstår jag ju, de är bredden. Men vad har de för olika effekt på träningen? De är kroppsbyggning jag sysslar med och skiter lite i hur mycket vikt det är på stången så att säga..
Någon som vet vilket bälte jag bör välja?

MVH. M

Jag har provat smalt och brett bälte i den enda övningen jag använder det i. Eller gjorde rättare sagt. Knäböj. Då är gasps breda bälte oslagbart mot de andra smala bältrena som bara skär in i kroppen. Iaf min åsikt
Citera
2009-11-19, 13:14
Medlem
Dreass avatar
Brett bälte ska du ha, och detta: http://www.wahlanders.se/shop/catalo...products_id=40

Har kliat många ggr i fingret men aldrig köpt det!
Citera
2009-11-19, 13:21
Medlem
marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Brett bälte ska du ha, och detta: http://www.wahlanders.se/shop/catalo...products_id=40

Har kliat många ggr i fingret men aldrig köpt det!

Wahlanders är riktigt nice. Livstids garanti och om man lägger till en slant så får man valfri brodering dock allt för dyrt för mig för tillfället..
Citera
2009-11-19, 13:24
Medlem
pezrulezhaakons avatar
marx

Vad är anledningen till att du vill ha bälte öht?
Citera
2009-11-19, 13:39
Medlem
marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Vad är anledningen till att du vill ha bälte öht?

För att alla tuffa killar har de
Skämtåsido. Jag tränar hård styrketräning ca 5 dagar i veckan. Bålstabiliteten pallar inte med under tunga marklyft/kronlyft/knäböj.
Citera
2009-11-19, 13:44
Medlem
pezrulezhaakons avatar
marx

Ok, isf tycker jag att du bör skaffa ett kvalitativt bälte när du får möjlighet, istället för nåt ful-snöre.
Citera
2009-11-19, 14:00
Medlem
marxs avatar
Citat:
Ok, isf tycker jag att du bör skaffa ett kvalitativt bälte när du får möjlighet, istället för nåt ful-snöre.

Okej, men de är alltså brett bälte som gäller?
Citera
2009-11-19, 15:49
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marx
Okej, men de är alltså brett bälte som gäller?

Jag skulle också säga det. Efter att ha kört med ett styrkelyftarbälte (Brett hela vägen runt om) till att köra med ett tyngdlyftarbälte (Smalare framtill) så tycker jag den sistnämda är värdelös. Som någon tidigare skrev så känns det som om kroppen snörps av när man drar åt för hårt, eller egentligen, när man drar åt för att få ett bra båltryck.
Citera
2009-11-19, 17:14
Medlem
pezrulezhaakons avatar
marx

Om du inte tänker träna övningar som ställer krav på rörlighet så funkar det breda bältet bättre. Sedan är bälte något man lär sig använda, och inget man kan dra så stor nytta av de första gångerna.
Citera
2009-11-19, 20:15
Medlem
marxs avatar
Citat:
Om du inte tänker träna övningar som ställer krav på rörlighet så funkar det breda bältet bättre. Sedan är bälte något man lär sig använda, och inget man kan dra så stor nytta av de första gångerna.

Jojo det är sant. Jag har testat 2 olika bälten av polare. Ett brett bälte i läder som kändes riktigt bra och ett bälte i tyg(?) som var lite mindre stabilt.
Så jag är inte helt off med användning av bälte
Citera
2009-11-20, 12:27
Medlem
bodymoulds avatar
Om man överhuvudtaget ska använda ett bälte så ska det vara ett rekordeligt lyftarbälte!
Jämn bredd över hela och med ett riktigt hakspänne. Gymbältet är inget jävla smycke....det ska användas för att stabilisera midjepartiet vid extremt tung eller instabil träning.
De tyngsta seten, i de flesta basövningar med fria vikter, kan göras något mer "skademoderata" med ett rejält bälte.

Skiten ska av så fort man utfört setet..........bälten som är på hela passet är bara för att markera midjan......dvs visuellt öka axelbredden....ren fåfänga.

BM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in