2009-11-19, 12:08
Medlem
Jag hade på min laptop i natt å tankade ner lite grejer. 2,5gb kvar på hårddisken. stängde av min dator men den startade om.. innan windows hade börjat boota så hade skärmen blivit svart med texten:
Yukon PXE v6.50.2.3 (20071025)
Pre-boot eXecution Environment v2.1
client mac addr: *nummer å siffror*
guid: *nummer å siffror*
dhcp *en massa punkter å sen nån grej som går runt som visar att den tänker*

så, finns de nån vänlig själ som vet vad problemet kan vara?
köpte min laptop ny för bara ett par månader sen. de e en hp compaq 615.
kan det va min hårddsik som reagerar konstigt när den nästan är full?
läste nånstans att de kanske hade nåt att göra med nätverkskortet?
på wiki står det att datorn bootar med hjälp av nätverkskortet ist.. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Preboot...on_Environment)

mvh tummen
Citera
2009-11-19, 12:29
Medlem
PROBLEM LÖST! tror ja..
jag testade att dra ut nätverkssladden å sedan stänga av. å de gick fint. satte sedan på datorn igen å de gick fint de med. fattar inte vad detta beror på. det har aldrig hänt innan. så om nån vet nåt så vill ja gärna veta mer.
Citera
2009-11-19, 12:45
Medlem
Théodicées avatar
för att klargöra: efter att du stängt av datorn så slog den på sig själv, och fortsatte göra så flertalet gånger?
Citera
2009-11-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Théodicée
för att klargöra: efter att du stängt av datorn så slog den på sig själv, och fortsatte göra så flertalet gånger?
japp. när nätverksladden satt i. när den drogs utr funkade det normalt. testade nu att stänga av den med nätverksladden i, å de funkade oxå som det ska. men när jag sedan satte på den igen så kom PXE-grejen upp igen. detta verkar ju inte vara nåt problem längre, men skulle vara bra att veta vf de händer nu när det aldrig hänt innan.
Citera
2009-11-19, 13:07
Medlem
Théodicées avatar
nån driver med dig

eller så har du blivit hackad
Citera
2009-11-19, 13:08
Medlem
Bövelens avatar
PXE är en funktion för att boota datorn på nätverk istället för på HD/CD/DVD/USB. Det är en funktion som du kan aktivera/avaktivera i bios.

Hur det aktiverades i första läget har jag inget vettigt svar på, men att stänga av det är relativt enkelt.

Gå in i bios och leta reda på 1) Bootordning, och se till att det ligger efter HD i listan eller 2) Leta upp inställningen där du kan stänga av funktionen helt.

En teori är att du hämtat hem lite nya uppdateringar som orsakat detta, alt har du eller någon annan, medvetet eller omedvetet ändrat bootordningen. Kan ha hänt för länge sedan, men eftersom du inte använt trådbundet internet tidigare har det inte märkts.
Citera
2009-11-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
PXE är en funktion för att boota datorn på nätverk istället för på HD/CD/DVD/USB. Det är en funktion som du kan aktivera/avaktivera i bios.

Hur det aktiverades i första läget har jag inget vettigt svar på, men att stänga av det är relativt enkelt.

Gå in i bios och leta reda på 1) Bootordning, och se till att det ligger efter HD i listan eller 2) Leta upp inställningen där du kan stänga av funktionen helt.

En teori är att du hämtat hem lite nya uppdateringar som orsakat detta, alt har du eller någon annan, medvetet eller omedvetet ändrat bootordningen. Kan ha hänt för länge sedan, men eftersom du inte använt trådbundet internet tidigare har det inte märkts.
ok tack så mkt! ska testa detta lite senare om ja har lust :P återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in