Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Enligt preteristisk tolkning av Johannes uppenbarelse s brukar Romarrikets kejsare Nero identifieras som Antikrist.
S om det frsta odjuret (Antikrist) r Nero, vem r d det andra odjuret (den falske profeten)?
Wikipedia:
"Den falske profeten kan mjligen representera det romerska prsterna som uppmanade dyrkandet av kejsaren."
Jag kan tnka mig att det rr sig om en kejsare och sedan ytterligare en som uppmanar till dyrkan av de tidigare kejsarna som gudomar. Tecknet som omtalas, utan vilket man kan kpa och slja har en frebild i Efesos dr man mste offra vid kejsarens altare, varefter man fick ett mrke och sledes fick handla. De kristna var ju d "ateister" eftersom de bara erknde en Gud och vgrade tillbe ngon annan. Domitianus tror jag var kejsare d det begav sig. Kan vara s att han r din falske profet (kakaoinspektr var ngot annat(?)).
Det finns ngon parallell mellan Treenigheten och Draken och de tv vilddjuren.
Mycket av senare Kristna epitet kring Jesus, etc. Guds son, r direkt vertagna frn kejsarkulten.
Wikipedia om kejsarkult: "Att offra till kejsarna blev obligatoriskt fr alla och de som vgrade att gra s och drmed vgrade erknna kejsarens gudomlighet straffades med dden. Detta var frmsta anledningen till att frfljelserna i stor skala mot de kristna tog fart nu. Eftersom Jesus enligt kristendomen r den ENDE gudens son kunde man omjligt erknna kejsaren som en gudomlighet. D de kristna blev allt fler brjade de drmed ses som ett hot."
De r svrt att hitta ngot vettigt i detta d man tagit allt s vldigt bokstavligt i reformatorisk kyrklig tradition (som med mosebckerna) och "bibelvetenskapen" sllan kommer fram till ngot substantiellt. Fljande fredrag/predikan, tycker jag r en bra genomgng
http://video.google.com/videoplay?do...ei=gWBDSsGZKaX K2wKU9eXdBg&q=rob+bell+revelation .