2009-11-19, 05:13
Medlem
Jag söker förslag på lämplig smörgåstårta för en begravning (till minnesstunden) där grovt räknat ca 60 personer ska äta bl.a. smörgåstårta. Det blir den serveringsvariant där var och en går till ett bord där smörgåstårtan står och själv tar en lämplig bit.

De klassiska smörgåstårtorna från den Cateringfirma vi tänkt anlita har tre sorters smörgåstårtor som standard vars innehåll beskrivs som följer:

1. Lax, räkor, svart kaviar och krabbröra
2. Charkuterier
3. Italienska köttslag, pesto och tonfiskröra

En av de som ska äta av smörgåstårtan vill inte äta gris. Själv blir jag våldsamt magsjuk av svart kaviar (har hört att man har dispens i Sverige att använda ett speciellt färgämne för svart och röd kaviar, och vilket jag antar är boven i dramat). Dessutom är flera av gästerna allergiska mot nötter.

Jag tror möjligen att jag själv skulle föredra variant 1, men utan svart kaviar. Det finns ju säkert många sätt att kombinera ingredienser i en smörgåstårta så att de flesta blir nöjda med hur det smakar. Efterlyser alltså förslag på kombinationer av vad man kan ha i en uppskattad och god smörgåstårta.

/Pime
Citera
2009-11-19, 06:16
Medlem
the_c00l_guys avatar
Du kan inte blanda? Hälften 1an och andra hälften 3an.
Varav hälften av 1an utan svart kaviar?
Citera
2009-11-19, 08:15
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lösningen torde vara vegetarisk smörgåstårta. Passar alla o smakar fantastiskt gott o fräscht.
Citera
2009-11-19, 08:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Lösningen torde vara vegetarisk smörgåstårta. Passar alla o smakar fantastiskt gott o fräscht.
Bra idé. Om man trots allt envisas med kött så är Simons smörgåstårta en variant som är tämligen populär. Den är lagad på rostsbiff: http://www.tasteline.com/recept/Simons_Smorgastarta

~Paul~
Citera
2009-11-19, 10:45
Medlem
djmunchiess avatar
Ett annat förslag om du är openminded är Green Hill, via dom kan du sätta ihop smörgåstårtorna precis hur du vill, och till ett vettigt pris också.
Citera
2009-11-19, 13:15
Medlem
Ja, det är inte lätt att bjuda 60 pers på förtäring. Förutom alla allergiker och personer som av andra medicinska skäl inte kan äta allt, har vi vegetarianer och personer som av etiska eller religiösa skäl inte äter viss föda. Till det kommer alla kvackelmagade och de som är allmänt petiga med maten.

Prio nr 1 måste vara de som har medicinska orsaker, de andra har ju gjort ett val.

Vilken tårta skulle den döde själv ha valt? Köp den och ta det som en hyllning till henne/honom.
Citera
2009-11-19, 22:40
Medlem
Litet gult djurs avatar
Alla behöver ju inte äta samma tårta, jag skulle nog göra ett par tre olika tårtor för att passa alla när det är så mycket folk. Kanske också ett mjölk / brödfritt alternativ då det lär finnas ett antal gluten/laktosintolleranta i en sådan stor grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in