2012-08-04, 14:05
Medlem
Hur det bör göras: Två spolar med en relativt plan yta mellan sig som rymmer kabinen. Spolarna består ytterst av ett stort antal längsgående heliumfyllda spolar på bilslangformade heliumfyllda ringar innanför som bildar värmeisolering för ett varmluftsfyllt rum innanför under atmosfärtryck.

Med temperaturen där ändrar man deplacementet för att kunna glidflyga omväxlande uppåt och nedåt.

Genom att hålla sig under 3000 meter kan man ha atmosfärtryck i passagerarutrymmet.
Citera
2012-08-04, 14:06
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då var det väl dags att svara så jag kan stänga sidorna som jag haft öppna några dagar nu. Kul att se dig i en tekniktråd men du kunde väl låtit konspirationsteorierna stanna i konspirationsavdelningen där vi brukar mötas. Allt som händer i världen är inte konspirationer, inte ens allt som du inte gillar.

Den formuleringen var mest till för att skoja lite, just med tanke på våra duster i konspirationsavdelningen. Saknades helt klart en smiley. Jag vill naturligtvis ha korrekt information om det jag frågar, oavsett svar.
Tack för infon du grävt upp, det där med solcellsdrivet är vansinnigt intressant och vem vet om 20 år när militären har fått utveckla och grejat, då är det kanske jag som åker luftskepp över Atlanten.
Citera
2012-08-04, 17:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Hur det bör göras: Två spolar med en relativt plan yta mellan sig som rymmer kabinen. Spolarna består ytterst av ett stort antal längsgående heliumfyllda spolar på bilslangformade heliumfyllda ringar innanför som bildar värmeisolering för ett varmluftsfyllt rum innanför under atmosfärtryck.

Med temperaturen där ändrar man deplacementet för att kunna glidflyga omväxlande uppåt och nedåt.

Genom att hålla sig under 3000 meter kan man ha atmosfärtryck i passagerarutrymmet.
Hm, jag förstår inte hur du menar. En bild säger ju mer än rätt många ord i vissa fall och det här är ett sådant. En fotograferad handskiss duger fint om du inte är vän med ritprogrammen.
Citera
2012-08-04, 17:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Den formuleringen var mest till för att skoja lite, just med tanke på våra duster i konspirationsavdelningen. Saknades helt klart en smiley. Jag vill naturligtvis ha korrekt information om det jag frågar, oavsett svar.
Tack för infon du grävt upp, det där med solcellsdrivet är vansinnigt intressant och vem vet om 20 år när militären har fått utveckla och grejat, då är det kanske jag som åker luftskepp över Atlanten.
Äsch fanken, jag gick på det. Det var ju trevligt att du inte ser en konspiration i det här i alla fall. Fast den kanske bara är ovanligt väl dold så vi inte kommit på det ännu...

Ska du åka luftskepp över Atlanten så ska jag det med. Kosta vad det kosta vill, om det inte är för dyrt
Citera
2012-08-05, 18:19
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Arthur Dent, du får inte glömma heller att de är väldigt långsamma. Den enda kommersiellt aktiva zeppelinare jag kan hitta kallas Zeppelin NT, som har en toppfart på 125 km/h och men vanlig cruising-speed på 70 km/h. Med toppfarten skulle en resa som Paris till New York ta 46,5 timmar och med den vanliga farten skulle det ta hela 83 timmar...

Man lär kanske kunna planera resorna och utnyttja vindar, men mycket snabbare lär det inte kunna bli...

Tycker det sades väldigt bra i en av skunkjobbs länkar, man ska inte betrakta luftskepp som långsamma flygplan utan som snabba fartyg. Fraktgods bryr sig inte om hur lång tid det fraktas, inte heller mottagaren bara godset kommer i tid. Potentiella passagerare lär inte vara ute efter en hejdundrande fartupplevelse utan något helt annat, kanske som en resa med fartyg fast äventyrligare och elegantare.
Citera
2012-08-05, 18:58
Medlem
bjornebarns avatar
Arthur Dent, det stämmer såklart det du säger, men först och främst så tvivlar jag starkt på att en flotta av zeppelinare kan konkurrera med fartyg för att frakta gods, med tanke på att ett fartyg kan frakta så oerhört mycket mer på en och samma gång.

Sedan så måste man ta i beaktande att zeppelinare går långsammare; kundkretsen kommer att vara mindre än om man kan satsa på de som behöver resa snabbt (flygplanskunderna) och eftersom det går långsammare kommer man under en given tid inte att kunna frakta lika många passagerare heller som ett flygplan av samma passagerarkapacitet. Detta kommer att leda till dyra biljetter.

Själv tror jag att zeppelinare främst skulle ge pengar om de används i en sorts kombination med utforsknings-/upplevelse-turer. Tex om man befinner sig i Ankara och skall flyga till Antalya för lite sol och bad, så vore det nog väldigt trevligt att ta en zeppelinare som långsamt flyger igenom bergen med de vackra utsikterna, trots att ett flygplan kanske skulle gå på en timma och zeppelinaren på en heldag. Kan man dessutom göra så att zeppelinarna inte måste starta och landa vid specifika flygplatser, utan kan göra det lite här och där, så vore det utmärkt att ha som en sorts buss-service till lite svårtillgängliga turistmål och liknande, där vägarna är så krokiga att det tar timmar att röra sig en sträcka som fågelvägen är jättekort.
Senast redigerad av bjornebarn 2012-08-05 kl. 19:02.
Citera
2012-08-06, 14:56
Medlem
Citat:

Som en katamaran med spolformiga flytkroppar. De yttre spolarna motsvarar då bordläggningen och "bilringarna" motsvarar spanten.
Citera
2012-08-07, 00:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Som en katamaran med spolformiga flytkroppar. De yttre spolarna motsvarar då bordläggningen och "bilringarna" motsvarar spanten.
I princip en Rozièreballong alltså av den typen som Breitling Orbiter 3 genomskärning på den har vi här: http://accessscience.com/loadBinary.aspx?filename=YB010180FG0020.gif

Kombinationen varmluft+lätt gas kanske är vettig men vad är fördelen med det geometriska arrangemanget i övrigt? Jag tycker det låter som att man får onödigt stor "våt yta" (se parasite drag: http://www.pilotfriend.com/training/flight_training/aero/drag.htm) med en sådan konfiguration. Ska man ha en viss volym så får man ju mindre begränsningsarea om man gör en än om man delar upp på flera enheter.
Citera
2012-08-07, 04:59
Medlem
Jag föreställde mig att den formen skulle ge bättre glidflygsegenskaper. Hur detta bör avvägas mot vikten av att minimera ytan, vet jag inget om.
Citera
2012-08-07, 11:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag föreställde mig att den formen skulle ge bättre glidflygsegenskaper. Hur detta bör avvägas mot vikten av att minimera ytan, vet jag inget om.
Är det den platta kabinen mellan "spolarna" som du tänker inte är jätteplatt utan välvd så den skapar lyftkraft vid framfart? Det kan man ju uppnå med en ballongkropp också och vingar som sticker ut på sidorna som på ett flygplan också. Lockheeds P-791 som jag länkade till nyligen har egenskaper åt det hållet. Inga vingar men däremot är ballongkroppen utformad som en lifting body. En nackdel med sådana hybrider är ju att luftskeppet inte kan hovra utan kräver start och landningsbana. Möjligen kan man slippa det om det har vridbara motorer som är starka nog att ersätta den förlorade aerodynamiska lyftkraften vid hovring som på V-22.
Citera
2012-08-08, 21:22
Medlem
Den modell jag beskriver passar ju bra också att belägga med solfilm som ger direktverkande el för propellerdrift.

Vingprofil åt mittpartiet är knepigt eftersom man glidflyger såväl uppåt som nedåt.
Senast redigerad av Bo39 2012-08-08 kl. 21:25.
Citera
2012-08-08, 23:53
Medlem
Arthur Dents avatar
Det händer tydligen lite på luftskepps-fronten, Northrop har konstruerat en blimp som, om allt går som det ska, flyger till Afghanistan i början på nästa år. Skeppet är över 90 meter långt, kan lyfta sju ton i 50 km/h i cirka 400 mil. Bränslekostnaden för uppdraget blir en tiondel än om de använt sig av flygplan. Skeppet ska vara i luften tre veckor i sträck. Imponerande!

http://www.wired.com/dangerroom/2012/08/army-spy-blimp/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in