Citat:
Ursprungligen postat av
attalos
Jag har försökt räkna lite på om det skulle vara möjligt att göra solcellsdrivna luftskepp i zeppelinar-stil. Tyvärr är jag inte tillräckligt begåvad för att komma fram till något definitivt.
Ett luftskepp av modell Hindenburg bör, enligt mina beräkningar, ha knappt 10 000 kvm yta uppåt som det går att sätta solceller på. Genomsnittliga solceller producerar runt 150 W/kvm, vilket ger en total effekt på 1500 kW.
Det är betydligt mindre än Hindenburgs 4 dieselmotorer som tillsammans producerade ca 4000 kW. Sedan tillkommer det faktum att solcellerna bara ger sina 1500 kW vid soligt väder, alltså inte vid mulet eller nattetid, till detta kommer det behöva kompletteras med batterier som ska laddas och alltså kräver del av effekten.
Men det här är bara ungefärliga värden. Jag antar att det finns effektivare solceller man skulle kunna ta till om man har gott om pengar. Dessutom misstänker jag att moderna motorer och propellrar kan producera betydligt mer nyttigt arbete än 30-talets diton. Effektbehovet skulle alltså kunna vara mycket lägre.
Vad tror expertisen i denna tråd om allt detta? Finns det någon som har räknat på det mer seriöst?
Världens collaste eller möjligen näst coolaste firma, Lockheed Martin har byggt ett obemannat spaningsluftskepp med solcellsdrift och batterier,
HAA. Det är inte så stor del av den som är täckt av solceller, bara en bred remsa högst upp på höljet. Jag har letat på hela jäkla Internet men hittar inga uppgifter om prestanda, eleffekt e dyl för farkosten.
Du har räknat hyfsat rätt på Hindenburgs projicerade yta, lite mindre är den egentligen.
Tyvärr finns det inget större hopp om att en sådan jätte skulle klara sig med avsevärt mindre framdrivningseffekt idag än på 30-talet. Propellrarnas verkningsgrad var rätt bra redan då men framförallt kan man inte jämföra motoreffektivitet som du var inne på. Dåtidens dieselmotorer må ha haft lägre verkningsgrad men eftersom Hindenburgs sammanlagda 3500 kW avsåg axeleffekt så är det precis samma 3500 kW idag. Skillnaden blir att med effektivare motorer så går det åt mindre bränsle för den effekten men effekten är densamma.
Kroppen skulle väl kunna göras lättare idag i kolfiber istället för aluminium till skelettet, mylar istället för latexbelagd bomull till gassäckarna och kevlar istället för målad bomull till höljet. Skulle man sedan ge sig på att fylla den med helium istället för vätgas för man är lite rädd så går den viktminskningen lätt förlorad i sämre lyftkraft. Jag tror jag skrivit tidigare i tråden (eller någon annan tråd som jag länkat till här) om den relativt lilla skillnaden i teoretisk lyftförmåga per m³ mellan de båda gaserna men i praktiken får man aldrig riktigt ren gas i ballonger utan det är lite luft också och då blir skillnaden rätt stor mellan vätgas och helium.