Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det jag ville påvisa i diskussionen om fyllningsgas var att jämföra med ballonger. Hur vanligt är det med vätgas- och heliumballonger jämfört med varmluftsditon?
Både vätgas och helium används till vetenskapliga ballonger, t ex den de skulle släppt från Esrange om inte vädret bråkade eller små engångs väderballonger. För personbefordran finns bara ett fåtal heliumfyllda idag (någon rekordballong var väl kombination av helium och varmluft i varsin blåsa), nästan alla är varmluftsballonger och det är nog en ren kostnadsfråga.
De fylls ju och töms i samband med varje flygning. Skulle man göra det med helium så skulle man behöva komprimera gasen och spara på tub om man inte heter Joakim von Anka. Komprimering skulle ju ta flera dygn om man inte har en megakompressor som i sin tur kostar mycket mer än ballongen. Under tiden kanske det blir dåligt väder och ballongen förstörs. Annars måste man ha en megahangar som kan skydda den fyllda ballongen. Mega mega blir det.
Vätgas tror jag ingen vågar använda även om det skulle kunna göras ganska säkert. (Det har spekulerats i att ha en inre vätgasballong och inert helium utanför den. Dubbelt så mycket tyg blir det dock.
Tyvärr ger ju varmluft inte på långa vägar så mycket lyftkraft per m³ som vätgas eller helium.
Densitet för vätgas ~0,08, helium 0,17 och luft 1,2 kg/m³ vid 20 ºC.
Lyftkraft för vätgas 1,2-0,08=1,12, helium 1,03 kg/m³ (räknar med flygning i behagliga 20 ºC)
Vad ger då varmluften?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_air_balloon#Generating_lift (häftig IR-bild på den sidan, kolla kolla) säger max 120 ºC i en varmluftsballong och densitet ~0,9. Då ger det bara 0,3 kg lyftkraft per m³ ballong (minus att den inte håller maxtemp i hela volymen ens). Alltså måste en varmluftsballong vara 3-4 ggr större än en vätgas- eller heliumfylld för att generera samma lyftkraft. Inte bra om man ska ha motordrift och pressa sig genom lufthavet.
Tillägg: Som en liten anekdot kan jag berätta att jag fixade utrustning till förmodligen världens enda biogaseldade varmluftsballong. Det var till invigningen av Borås biogasanläggning och någon där kände en som hade en ballong. De eldas ju normalt med gasol som blir flytande redan vid måttligt tryck. Det blir inte biogasen (renad till 99 % metanhalt) så vi fick byta en av tuberna mot en 200 bar högtryckstub för att få rimlig energimängd. Modifiera anslutningen lite och sedan en fet tryckreduceringsventil för 200->16 bar och ett djävla flöde. Kommer inte ihåg exakt nu men det är en himla massa kW i de där brännarna.
Det funkade fint men blåste så på invigningen så vi fick hålla den tjudrad i rep då han inte vågade sig iväg med ballongen. Jag har inte hört att de använt biogasdriften något mer sedan dess