2009-11-18, 21:18
Medlem
Hej!
min dator segar...o nu kom det upp en liten skylt som mena p att det virtuella minnet r fullt...
Vad menas med det?
Tacksam fr hjlp!

Mvh

Anna
Citera
2009-11-18, 21:24
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annse86
Hej!
min dator segar...o nu kom det upp en liten skylt som mena p att det virtuella minnet r fullt...
Vad menas med det?
Tacksam fr hjlp!

Mvh

Anna

r ingen expert, men gissar p att du har frmnga program/tjnster igng som drar kraft.
Citera
2009-11-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
r ingen expert, men gissar p att du har frmnga program/tjnster igng som drar kraft.

hmm bara internet o msn...sen ligger de ju program som gr fast dom inte anvnds...men datorn har aldrig gnllt om det innan...

tnkte om man kunde tmma de virtuella minnet, men det gr allts inte?

Tack!
Citera
2009-11-18, 22:35
Medlem
sommarlovs avatar
Du har allts fr lite riktigt minne i datorn, Windows anvnder en fil p hrddisken fr "ltsas-minne", den filen kar nu i storlek.

Inge problem, men gr datorn segt, i med mera minne.
Citera
2009-11-18, 23:03
Medlem
pundarfans avatar
hur mycket ram minne har du? kr du vista eller xp ?
Citera
2009-11-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarfan
hur mycket ram minne har du? kr du vista eller xp ?

Jag kr xp...tror jag har ett extra ram-minne nnstans...ska stta i det. vet att pappa muttra nt om att jag hade fr lite... det r min brbara...

tack!
Citera
2009-11-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du har allts fr lite riktigt minne i datorn, Windows anvnder en fil p hrddisken fr "ltsas-minne", den filen kar nu i storlek.

Inge problem, men gr datorn segt, i med mera minne.

s fint! D vet jag hur jag tgrdar det

tack!
Citera
2009-11-19, 19:19
Medlem
Bvelens avatar
Fr att korrigera detta kan du sjlv ka det virtuella minnet. Det lser inte dina problem, men du blir av med symptomen.

1. Hgerklicka p "Den hr datorn".
2. Vlj egenskaper
3. Klicka p fliken "Prestanda"

Om jag minns rtt s finns dr en knapp som heter "Virtuellt minne".

Du kan lta Windows hantera detta, men eftersom det klagar s kan sjlv stta vrdena.

Minsta vrdet skall vara MINST 3ggr befintligt RAM. Har du 1gb, stt 3.
Hgsta vrdet kan du stta till max av ledigt hrddiskutrymme.
(Du kan se hur mycket minna du har genom att vlja egenskaper nr du hgerklickar p "Den hr datorn".)

Fr att f lite bttre prestanda kan du rensa datorn p ondiga filer (mer ledigt utrymme = mer virtuellt minne). Rensa datorn med den guide som finns nr du vljer "EGENSKAPER" nr du hgerklickar p din Hrddisk.

Nr du rensat ut datorn br du ocks defragmentera datorn. Ju mindre fragmenterad hrddisk destu snabbare virtuellt minne.

Du br ocks se ver vad du har igng som drar ramminne. Allt som autostartar nr du drar igng datorn kostar minne, som kostar prestanda som minskar din upplevelse.

Klicka p Start och sedan kr, skriv MSCONFIG och sedan ok.

G till fliken autostart och bocka bort allt som du inte knner igen FRUTOM ditt antivirus. Svara OK, och starta om.

Om du mrker att det finns saker som du vill ha igng kan du g in igen och bocka fr dessa, men vervg att anvnda genvgar till programmen s att du kan anvnda dom nr du behver dom istllet.

/Bvelen
Citera
2009-11-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Fr att korrigera detta kan du sjlv ka det virtuella minnet. Det lser inte dina problem, men du blir av med symptomen.

1. Hgerklicka p "Den hr datorn".
2. Vlj egenskaper
3. Klicka p fliken "Prestanda"

Om jag minns rtt s finns dr en knapp som heter "Virtuellt minne".

Du kan lta Windows hantera detta, men eftersom det klagar s kan sjlv stta vrdena.

Minsta vrdet skall vara MINST 3ggr befintligt RAM. Har du 1gb, stt 3.
Hgsta vrdet kan du stta till max av ledigt hrddiskutrymme.
(Du kan se hur mycket minna du har genom att vlja egenskaper nr du hgerklickar p "Den hr datorn".)

Fr att f lite bttre prestanda kan du rensa datorn p ondiga filer (mer ledigt utrymme = mer virtuellt minne). Rensa datorn med den guide som finns nr du vljer "EGENSKAPER" nr du hgerklickar p din Hrddisk.

Nr du rensat ut datorn br du ocks defragmentera datorn. Ju mindre fragmenterad hrddisk destu snabbare virtuellt minne.

Du br ocks se ver vad du har igng som drar ramminne. Allt som autostartar nr du drar igng datorn kostar minne, som kostar prestanda som minskar din upplevelse.

Klicka p Start och sedan kr, skriv MSCONFIG och sedan ok.

G till fliken autostart och bocka bort allt som du inte knner igen FRUTOM ditt antivirus. Svara OK, och starta om.

Om du mrker att det finns saker som du vill ha igng kan du g in igen och bocka fr dessa, men vervg att anvnda genvgar till programmen s att du kan anvnda dom nr du behver dom istllet.

/Bvelen

Stort tack fr hjlpen! Jag ska prova detta samt smlla i mer minne s fr vi hoppas de lser sig!
tack igen!

/ anna
Citera
2009-11-19, 19:51
Medlem
Bvelens avatar
Kan vara klurigt att stta in mer minne i laptops dock. Kolla luckorna underst frst fr att se om det finns en ledig slot dr.

Gr det inte det s skulle jag inte rekommendera att ni sjlva gr det, g till ett proffs istllet. Risken r att du pajjar mer n du fixar annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in