• 1
  • 2
2009-11-18, 16:39
Medlem
Jag skulle ha fått en utbetalning från CSN på ca 50.000kr i måndags. Eftersom att det är onsdag idag och pengarna inte finns på mitt bankkonto hos Skandiabanken så tänkte jag att det är bäst att kolla upp det.

Jag ringde till CSN, som hänvisade till min bank, som hänvisade tillbaks till CSN. CSN hänvisade då till Swedbank som tydligen sköter alla CSN's utbetalningar. CSN har tydligen inget att göra med kontonummer och utbetalningar.

Eftersom att jag inte är kund hos Swedbank kan jag inte "legitimera" mig över telefon, och eftersom att jag bor i England har jag ingen möjlighet att gå till ett Swedbankkontor. Av denna anledningen är det i princip omöjligt att få ut något vettigt alls av Swedbank, annat än att de hänvisar tillbaka till Skandiabanken.

Jag pratade med ett antal personer på Skandiabanken som faktiskt var väldigt hjälpsamma. Dom ringde Swedbank medans jag dröjde kvar på telefon, och fick reda på att pengarna har betalats ut till en annan persons konto. Någon hade slarvat med en siffra någonstans - och inte är det jag eftersom att jag alltid har fått mitt studiemedel utbetalt till samma konto som jag angav för fyra år sedan.

Swedbank kan fortfarande inte göra något åt saken dock, eftersom att jag inte har möjlighet att "legitimera" mig. De kan/vill inte heller ge mig möjligheten att legitimera mig via Skandiabankens telefontjänst. Jag har erbjudit mig att faxa brev/körkort/pass, samt att gå till vilken bank som helst i England som samarbetar med Swedbank, men icke!

Jag förstår att banksekretess är extremt viktigt, men det är ofattbart att det inte finns något sätt för Swedbank att t.ex. dubbelkolla mitt personnummer mot uppgifterna de fått från CSN och jämföra det med med utbetalningen. Att åka till Sverige för att fixa detta är inte aktuellt, snacka om slöseri med pengar.

Som jag ser det så är det Swedbank som har gjort ett misstag och det är inte mitt ansvar att rätta till det. Känner mig lite hjälplös - någon som har en idé om vad jag kan göra?

Tack!
Citera
2009-11-18, 16:48
Medlem
Degerlundens avatar
Det där är inget problem att ordna.

Banken tar tillbaka pengarna från den personen som fick dom och ger dom till rätt person.
Citera
2009-11-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
Det där är inget problem att ordna.

Banken tar tillbaka pengarna från den personen som fick dom och ger dom till rätt person.

Problemet är det att jag inte ens kan prata med Swedbank om detta. Eftersom att jag inte kan "legitimera" mig kan jag inte bevisa att pengarna har kommit fel.
Citera
2009-11-18, 17:27
Medlem
å andra sidan tar en banköverföring 3 dagar

det du ska göra är att ta ett kontoutdrag i morgon :P
Citera
2009-11-18, 19:43
Medlem
Kanske kan du genom en fullmakt låta en släkting/vän gå till Swedbank för att göra ett konto åt dig där och på så vis få tillgång till deras härliga kundtjänst. Kanske kanske...
Annars kanske Allmänna Reklamationsnämnden kan prata med dem, försöka går ju alltid.

Gaynar: Läs om inlägget! Han skulle ha _fått_ dem i måndags, alltså skickades de väl någon gång förra veckan.

Råna dem annars
Citera
2009-11-18, 20:03
Medlem
SweTechs avatar
A/A >> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2009-11-18, 23:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Eftersom du pluggar utomlands har du fått information om att du borde lämnat fullmakt innan du gav dig av, så då får du lite skylla dig själv. Men jag lider med dig, kan inte vara så skoj. Skaffa dig en fullmakt, alltså de rätta papprena, skriv ut dem. Fyll i dem och skicka hem dem till någon familjemedlem som kan styra upp det med Swedbank.
Citera
2009-11-19, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Eftersom du pluggar utomlands har du fått information om att du borde lämnat fullmakt innan du gav dig av, så då får du lite skylla dig själv. Men jag lider med dig, kan inte vara så skoj. Skaffa dig en fullmakt, alltså de rätta papprena, skriv ut dem. Fyll i dem och skicka hem dem till någon familjemedlem som kan styra upp det med Swedbank.

Det finns egentligen inte någon jag kan ge en fullmakt till, och av den anledningen har jag skött viktiga dokument och handligar väldigt noggrant, och det har fungerat tills nu.

Det är som sagt inte jag som har slarvat, men det spelar ingen roll, det är jag som sitter i skiten.

Tycker fortfarande att det är konstigt att inte Swedbank och CSN kan jämföra deras uppgifter mot varandra utan att jag ska behöva legitimera mig.
Citera
2009-11-19, 08:38
Moderator
blomvattnares avatar
Swedbank har alltså fått indikationer på att ett fel har begåtts. Pengar har överförts till fel konto.
Eftersom den drabbade inte kan legitimera sig så gör de inget åt saken.

För mig framstår detta som väldigt konstigt.

Oavsett om TS kan legitimera sig eller ej så kan de väl kolla saken?
Är det sekretessen som bekymrar dem så behöver de ju inte blanda in TS just när de kollar. De kan kolla ändå, för sig själva.

Hittar de något fel så rättar de till det och vips så har TS pengarna på sitt konto.
Citera
2009-11-19, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skirrebirre
Jag skulle ha fått en utbetalning från CSN på ca 50.000kr i måndags. Eftersom att det är onsdag idag och pengarna inte finns på mitt bankkonto hos Skandiabanken så tänkte jag att det är bäst att kolla upp det.

Jag ringde till CSN, som hänvisade till min bank, som hänvisade tillbaks till CSN. CSN hänvisade då till Swedbank som tydligen sköter alla CSN's utbetalningar. CSN har tydligen inget att göra med kontonummer och utbetalningar.

Eftersom att jag inte är kund hos Swedbank kan jag inte "legitimera" mig över telefon, och eftersom att jag bor i England har jag ingen möjlighet att gå till ett Swedbankkontor. Av denna anledningen är det i princip omöjligt att få ut något vettigt alls av Swedbank, annat än att de hänvisar tillbaka till Skandiabanken.

Jag pratade med ett antal personer på Skandiabanken som faktiskt var väldigt hjälpsamma. Dom ringde Swedbank medans jag dröjde kvar på telefon, och fick reda på att pengarna har betalats ut till en annan persons konto. Någon hade slarvat med en siffra någonstans - och inte är det jag eftersom att jag alltid har fått mitt studiemedel utbetalt till samma konto som jag angav för fyra år sedan.

Swedbank kan fortfarande inte göra något åt saken dock, eftersom att jag inte har möjlighet att "legitimera" mig. De kan/vill inte heller ge mig möjligheten att legitimera mig via Skandiabankens telefontjänst. Jag har erbjudit mig att faxa brev/körkort/pass, samt att gå till vilken bank som helst i England som samarbetar med Swedbank, men icke!

Jag förstår att banksekretess är extremt viktigt, men det är ofattbart att det inte finns något sätt för Swedbank att t.ex. dubbelkolla mitt personnummer mot uppgifterna de fått från CSN och jämföra det med med utbetalningen. Att åka till Sverige för att fixa detta är inte aktuellt, snacka om slöseri med pengar.

Som jag ser det så är det Swedbank som har gjort ett misstag och det är inte mitt ansvar att rätta till det. Känner mig lite hjälplös - någon som har en idé om vad jag kan göra?

Tack!

Exakt samma problem hade jag med csn och swedbank.

Orkar inte dra hela storyn, men precis som dig så kunde jag inte legitimera mig hos swedbank vilket gjorde att det helt enkelt inte gick att nå dem, helt jävla sjukt. Vidare hänvisade de till varandra hela tiden, csn sa en grej och swedbank (när ja till slut fick tag i dem) en annan. Jag höll seriöst på att bli tokig, jag tror jag fick mitt studiemedel cirka 1 månad försent p.g.a detta.

Jag fick till slut åka hem till min mamma, som är kund på swedbank, och legitimera mig via henne. Således lyckades jag "lura" in mig till en handläggare.
Citera
2011-04-01, 10:33
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Exakt samma problem hade jag med csn och swedbank.

Orkar inte dra hela storyn, men precis som dig så kunde jag inte legitimera mig hos swedbank vilket gjorde att det helt enkelt inte gick att nå dem, helt jävla sjukt. Vidare hänvisade de till varandra hela tiden, csn sa en grej och swedbank (när ja till slut fick tag i dem) en annan. Jag höll seriöst på att bli tokig, jag tror jag fick mitt studiemedel cirka 1 månad försent p.g.a detta.

Jag fick till slut åka hem till min mamma, som är kund på swedbank, och legitimera mig via henne. Således lyckades jag "lura" in mig till en handläggare.

det där är ju faktiskt stört, att man inte kan ringa dem om man inte är kund hos dem....
Citera
2011-04-01, 11:57
Medlem
Jag skummläste bara din text... Jag hade ett liknande problem, trodde de hade glömt bort mig. När man söker om csnlån/bidrag skickar man först in en blankett, sedan får man tillbaks ett papper där det står att man ska få X antal tusen den och den månaden. Men det jag missade var att i detta kuvert får man med ytterligare ett godkännande som man ska skicka in, annars blire inga riksdaler.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in