• 1
  • 2
2009-11-18, 14:57
Medlem
Är på väg och ska skaffa en bil nu och då måste man ju ha en försäkring.
Men nu till min fråga är det fördelaktigt att ha bilen försäkrad i samma bolag som boendet?
Skickade nämligen in mina uppgifter till en sida på nätet vars uppgift är att hjälpa en med försäkringar.
Blev uppringd av en handläggare för ovan nämnda sida strax efter att jag bestämt mig för att det nog bli i samma bolag som jag har mitt hem dels va premien bra och så tyckte jag att de kändes tryggt med samma bolag.
Men de sa inte han som ringde upp, han rekomenderade mig att teckna med ett annat bolag då de var mer fördelaktigt på grund av dubbla självrisker och dyligt om något skulle hända samt att premien på boendet skulle höjas om det hände något med bilen.(hängde inte riktigt med i hans resonemang)

Tyckte att de verkade konstigt så jag ringde upp försäkringsbolaget och hon hävdar att de är mer fördelakigt att ha samma bolag. (vilket jag iofs förstår då det är hennes jobb)

Kan erkänna att jag redan från början inte fick något bra intryck av handläggaren på försäkringshjälpsidan, men jag har inga fördomar mot dom då jag fått bra hjälp från dom förut.

Så därför undrar jag. Vad är bäst, ha försäkringarna samlade på samma ställe eller utspritt?

Försäkringsbolagen som jag tittar på är Trygg-Hansa alt. Länsförsäkringar om de ena visar sig vara bättre än de andra.

Mvh Gustav
Citera
2009-11-18, 15:05
Medlem
Amanites avatar
Vad man helt enkelt gör om man undrar något sådant är att man kollar upp alla de parametrar man är intresserad av gällande försäkringen. Sen kollar du upp priserna på de olika bolagen du är intresserad av för att slutligen göra avvägningen: Är det värt att skaffa detta bolag för att ex tjäna 100 kr om året mot att få dubbla fakturor, i praktiken är det nämnligen inget annat som är skillnad.

M.a.o Skaffa den försäkring som är billigast och skit i deras propaganda om att "vi är bäst" o "det är bäst att ha allt hos oss" utan att få en faktiskt anledning. Det är skitsnack och sådant dom sysslar med dagligen.
Citera
2009-11-18, 15:06
Medlem
RedXs avatar
Man brukar ofta få rabatt på båda försäkringarna om man har dem på samma ställe. Det är väl det som är fördelen...
Citera
2009-11-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Vad man helt enkelt gör om man undrar något sådant är att man kollar upp alla de parametrar man är intresserad av gällande försäkringen. Sen kollar du upp priserna på de olika bolagen du är intresserad av för att slutligen göra avvägningen: Är det värt att skaffa detta bolag för att ex tjäna 100 kr om året mot att få dubbla fakturor, i praktiken är det nämnligen inget annat som är skillnad.

M.a.o Skaffa den försäkring som är billigast och skit i deras propaganda om att "vi är bäst" o "det är bäst att ha allt hos oss" utan att få en faktiskt anledning. Det är skitsnack och sådant dom sysslar med dagligen.

De är nämligen de som är kruxet..
Den billigaste försäkringen finns på samma bolag som jag har hemmet försäkrat.. så jag förstår då inte varför han som ska hjälpa mig med försäkringar hävdar att de är betyligt mycket bättre att ha den på ett annat lite dyrare bolag.
Citera
2009-11-18, 15:37
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjofadderas
De är nämligen de som är kruxet..
Den billigaste försäkringen finns på samma bolag som jag har hemmet försäkrat.. så jag förstår då inte varför han som ska hjälpa mig med försäkringar hävdar att de är betyligt mycket bättre att ha den på ett annat lite dyrare bolag.

Då får du ta reda på vad ditt nuvarande försäkringsbolag har för regler gällande premiehöjning/dubbla självrisker vid ev skada och ta det i beaktning vid ditt val av bolag.
Citera
2009-11-18, 16:10
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
så jag förstår då inte varför han som ska hjälpa mig med försäkringar hävdar att de är betyligt mycket bättre att ha den på ett annat lite dyrare bolag.

Det ska jag tala om för dig (och alla andra).

Jag förmodar att det är Insplanet du har "fått hjälp" av. Man kan lätt tro att Insplanet scannar av hela marknaden åt en, och presenterar det mest fördelaktiga förslaget.

Saken är den att Insplanet bara samarbetar med vissa bolag - de bolagen dom får ersättning av att förmedla försäkringar till. Jag var i bilförsäkringsbranschen för två år sedan och då var dessa Sveland, Salus Ansvar, Tre Kronor med flera. Kommer inte ihåg vilka fler det var, tyvärr.

Så för att förklara det kortfattat; Om Sveland kan erbjuda dig en premie på 10000:- per år, och Länsförsäkringar kan erbjuda dig motsvarande för 5000:-, så kommer Insplanet fortfarande hävda att Sveland är ett bättre alternativ.
Citera
2009-11-18, 18:41
Medlem
Bor du i norrland så ska du kontakta mellanbygdens försäkringsbolag i ånäset
De försäkrar norlänningars hus och bilar till mycket bättre priser än alla andra bolag då de slipper betala för stölder o bedrägerier i 3 stads området

en bilförsäkring är ca 1000 billigare om man inte bor nere bland dårarna

tror norr om dalälven räcker
Citera
2009-11-18, 19:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Är på väg och ska skaffa en bil nu och då måste man ju ha en försäkring.
Men nu till min fråga är det fördelaktigt att ha bilen försäkrad i samma bolag som boendet?
Skickade nämligen in mina uppgifter till en sida på nätet vars uppgift är att hjälpa en med försäkringar.
Blev uppringd av en handläggare för ovan nämnda sida strax efter att jag bestämt mig för att det nog bli i samma bolag som jag har mitt hem dels va premien bra och så tyckte jag att de kändes tryggt med samma bolag.
Men de sa inte han som ringde upp, han rekomenderade mig att teckna med ett annat bolag då de var mer fördelaktigt på grund av dubbla självrisker och dyligt om något skulle hända samt att premien på boendet skulle höjas om det hände något med bilen.(hängde inte riktigt med i hans resonemang)

Tyckte att de verkade konstigt så jag ringde upp försäkringsbolaget och hon hävdar att de är mer fördelakigt att ha samma bolag. (vilket jag iofs förstår då det är hennes jobb)

Kan erkänna att jag redan från början inte fick något bra intryck av handläggaren på försäkringshjälpsidan, men jag har inga fördomar mot dom då jag fått bra hjälp från dom förut.

Så därför undrar jag. Vad är bäst, ha försäkringarna samlade på samma ställe eller utspritt?

Försäkringsbolagen som jag tittar på är Trygg-Hansa alt. Länsförsäkringar om de ena visar sig vara bättre än de andra.

Mvh Gustav
Det där måste du fått om bakfoten. Dubbla självrisker kan det bli om du har olika bolag för bilen och hemmet. Säg att du får inbrott i din bil, då går skadorna på bilen på bilens försäkring och det stulna på din hemförsäkring. Har du däremot samma bolag så klarar du dig med en självrisk.
Citera
2009-11-18, 21:28
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det där måste du fått om bakfoten. Dubbla självrisker kan det bli om du har olika bolag för bilen och hemmet. Säg att du får inbrott i din bil, då går skadorna på bilen på bilens försäkring och det stulna på din hemförsäkring. Har du däremot samma bolag så klarar du dig med en självrisk.

Det har jag erfarenhet av då jag fick inbrott i garaget och bildelarna som blev stulna skulle gå på bilens försäkring men jag hade samma bolag på bilen o garaget så det blev bara en självrisk dessutom fick jag rabatt på hemförsäkringen när jag redan hade bilen hos dom.
Trygg-hansa tror jag bolaget va.
Citera
2009-11-18, 21:48
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Det har jag erfarenhet av då jag fick inbrott i garaget och bildelarna som blev stulna skulle gå på bilens försäkring men jag hade samma bolag på bilen o garaget så det blev bara en självrisk dessutom fick jag rabatt på hemförsäkringen när jag redan hade bilen hos dom.
Trygg-hansa tror jag bolaget va
.

Hur mycket får du från Trygg Hansa för det utalandet?
Citera
2009-11-18, 21:51
Medlem
Något jag fått höra från flera, av varandra oberoende, källor är att bland det första som kollas vid ett skadeärende är var du har resten av dina försäkringar. En kund som har alla sina försäkringar (fordon, hem, person etc.) i samma bolag får ett bättre bemötande.

Sen så är det ju inte fel med lite mängdrabatt. Som exempel ger väl Länsförsäkringar 8% rabatt på alla dina försäkringar om du har både fordon, hem och person hos dem. Ytterligare rabatt om man också skaffar ett lönekonto samt pensionssparar hos dem, då ger de 20% på försäkringarna. Gällde i alla fall i somras när jag kollade runt.
Citera
2009-11-19, 00:26
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Hur mycket får du från Trygg Hansa för det utalandet?

10000 och en dubbel daim Jag skulle tro att dom flesta har systemet med en självrisk.
Jag kollade upp vilket bolag jag hade och det va trygg hansa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in