Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag kommer nog aldrig vara pappa ledig. När jag funderade på om jag alls borde ha barn så kom jag fram till att man nog inte kan ha några invändningar förutsatt att jag hittar någon som tycker att de är ok. Och gärna är hemma med barnen. Vad tycker ni?
Jag vet flera som har barn (dom är äldre en mej) men som inte är hemma och inte har några planer på de efter som dom inte vill.
Jag fattar inte inställningen det är i sammhället i dag.
Jag kommer ju från en "äldre" era (1970-88-talet växter jag upp) där "pappadagar" inte fanns. När jag fick min knodd, i slutet av 80-talet så fanns inte dessa "pappadager" heller. Att vara 18-22 som första gångs mamma på den tiden var också helt normalt också och ansågs
inte som något WT som folk gör idag (i synnerhet på Flashback)
Bara för att man går hemma med barnen, så är det inte i mina öron synonymt med att vara en "närvarande förälder".
Jag växte upp med en mor som var hemmavarande mor, som jobbade ibland genom vikariejobb.
Men hon var ändå ingen "närvarande" mor på psykiska planet och var inte "kontaktbar" mor för den saken skull. Tvärt om hon var totalt egocentrisk och allt skulle snurra kring hennes behov enbart, barns behov var det något hon ignorerade.
Min plastfrasa var en toppenförälder fast han jobbade, så var det han som var den "närvarande föräldern" ändå och han som kände till bäst mina behov i egenskap av individen barn.
Jag anser inte att det är fel om man inte vill vara pappaledig..
Man kan var en superfarsa ändå som ställer upp i vått och torrt för sina barn och kan hålla i ordning på barnets behov ialf..
Det enda du behöver är ju en kvinna som delar din åsikt, och sedan så får ni skaffa er en bra stark tålamod och vilja, så att ni stå emot alla kritiska och fördömande kommentar som grundar sig en att staten/samhälle skall lägga näsan i blöt ut familjen vill ha upplägget. SÅ att ni klar av att bemöta dem på ett lugnt sakligt sätt.
För jag personligen anser att familjen skall bestämma själva.
Vill pappan gå hemmaheltid med barnet, OCH mamman jobba heltid efter amningen är över så skall det vara okey.
Vill mamman och pappan dela på det 50-50% så skall det var okey..
Vill mamman gå hemma hela tiden och pappan jobba heltid, så skall det också var okey.
Kort familjen bestämmer helt själv, inte samhället via lagstiftningar och att tvinga in attityder som "klart att mamman pappan skall dela på ledigheten".