2013-01-08, 11:25
Medlem
andra värderingar helt enkelt - Gymnasiekompetens spelar väl ingen roll om man aldrig kommer leva i ett samhälle som värdesätter det? det blir trots allt en ganska homogent och identitetslös samhälle om man bara döms efter betyg och hur mkt skit vi kan köpa för vår feta lön.

*föreligger risk att man går igenom livet utan att riktigt veta vem man är om det som definierar dig är din konsumism, isf en stor svaghet av karaktär enligt mig...

jag tycker judar(som koncept) är "svagare" för dom berättigar folkmord pga att dom har råkat ut för folkmord+äger större delen av den västerländska pressen och är inte rädda att använda det i propagandasyfte(eller är det kanske bara en myt?)

personligen är dom säkert på samma nivå av smuts som resten av oss människor, jag känner ingen, så kan inte yttra mig

det där med stil/kläder har enbart med stolthet att göra, vissa skulle kunna tänka sig att ha en "sjön suger" thisha - andra inte
Senast redigerad av Fittsill 2013-01-08 kl. 11:28.
Citera
2013-01-28, 15:41
Medlem
Nån som kan svara på hur man ska klä sig på en finsk zigenares begravning?
Citera
2013-01-28, 16:59
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scav

Något 100 %:tigt svar kan jag inte ge men jag skulle säga att mörk (svart) kostym, skjorta och slips är godkänt. Inga sneakers till.
Om du är man villl säga..annars paljettklänning.
Citera
2013-01-28, 19:59
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:

Du ska naturligtvis pära sinnpaj, ridstövlar och vita skjortan.
Allt annat är förnedrande för en äkta mustapoikka...
Citera
2013-04-07, 17:52
Medlem
Är det någon som vet något om en resande vid namn Tomas Marocko Demetri ?
Citera
2013-05-21, 13:17
Medlem
I vilket fall som helst måste zigenare/romer vara det enda folk som envisas med att gå omkring i folkdräkt - till vardags!

Tänk om svenskar gick omkring i bygdedräkt á la Dalarna, skottarna i kilt, tyskar i Lederhosen osv osv.
Citera
2013-05-21, 20:53
Medlem
Ignatius94s avatar
Zigenare tros komma ifrån nordvästra Indien och utvandrade där ifrån för ca 1200 år sedan. Det råder delade meningar om varför zigenarna vandrade ut ifrån Indien. Hur som helst tog de sig i genom Mellanöstern och levde relativt ostört och undvek att beblanda sig med värdfolket. De kom så småningom till Europa, grekerna var först med att använda begreppet zigenare eller atsinganos som de kallades vilket kan översättas till "de som inte vill ha kontakt med någon". Zigenarna spred sig sedermera över resten av Europa och de första zigenarna som kom till Sverige var under 1500-talet. I början sågs de som vänliga av det svenska folket men efter en tid i och med att fler zigenare kommit till landet så insåg allt fler svenskar vilka smutsiga småtjuvar de verkligen var. De levde segregerat och ofta i skogar och mindre byar. Idag lever zigenarna oftast avskilt från samhället och bedriver inte sällan småtjuverier i form av cykelstölder, snatteri och häleri.
Citera
2013-11-09, 17:53
Medlem
De flydde från Indien för 1000 år sen. De ville inte ingå i Indiska Maharajas arme för att slåss mot muslimska inkräktare från Arabien som kom till Indien för att sprida Islam. Eftersom de var ett dansande folk så vägrade de kriga och var ombedda att fly från landet. De tog sitt pick och pack och vandrade och håller på än. Ibland rotar de sig i ett land,ibland flyttar de vidare till nästa. De får många barn och har spridit sig till hela världen faktist.
Citera
2014-01-22, 21:57
Medlem
kkoskenkorvaas avatar
shuu, jag är finsk rom(zigenare) kjolen får kvinnan bära om hon vill elle inte, de beställer hon mellan 15-18 års ålder, om inte, så blir hon oftast utfryst ifrån familjen, varför vet jag faktiskt inte, men allt vi tänker på är heder och respekt, och vi bär ALLTID kniv, finska romer är de värsta, tro mig, finns inga sjukare romer än oss, och det är inget posetivt ifrån mitt håll, jag är absolut stolt finsk zigenare ända in i ryggen, backar upp mitt folk till 110% alltid alltid, men jag lever efter Sveriges regler, men visst jag klär mig efter vårat folk, absolut, och jag ger respekt till de som visar respekt till mig, men de finns ju alltid jävla gadjie som ska jävlas och då får de se vilka de jävlas med, vi är inte de som backar, händer ofta att tillexempel mina kusiner och mina äldre bröder dra kniv för de minsta lilla, men visst jag kan inte prata för alla finska zigenare, men de jag känner till om just oss i våran stad så är de så här tyvärr.. händer något med våran familj tex att någon skulle våldta min syster eller kusin då blir de verikosto och det betyder blodshämnd, för då har den personen spåttat på våran familj, dragit oss i smutsen, men håll er ifrån oss så länge som möjligt, men skulle ni träffa på finska zigenare visa all respekt så får ni dubbelt så mycke kärlek tillbaka, för de finns riktigt riktigt sjuka romer ifrån Finland, och snälla vänner, fortsätt kalla oss för, jävla zigenare, jävla pack, allt de dära, de gör oss bara starkare och vi blir bara värre och värre tänk på de, nääkemin/ antonio
Citera
2020-02-19, 11:27
Medlem
Servias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkoskenkorvaa
shuu, jag är finsk rom(zigenare) kjolen får kvinnan bära om hon vill elle inte, de beställer hon mellan 15-18 års ålder, om inte, så blir hon oftast utfryst ifrån familjen, varför vet jag faktiskt inte, men allt vi tänker på är heder och respekt, och vi bär ALLTID kniv, finska romer är de värsta, tro mig, finns inga sjukare romer än oss, och det är inget posetivt ifrån mitt håll, jag är absolut stolt finsk zigenare ända in i ryggen, backar upp mitt folk till 110% alltid alltid, men jag lever efter Sveriges regler, men visst jag klär mig efter vårat folk, absolut, och jag ger respekt till de som visar respekt till mig, men de finns ju alltid jävla gadjie som ska jävlas och då får de se vilka de jävlas med, vi är inte de som backar, händer ofta att tillexempel mina kusiner och mina äldre bröder dra kniv för de minsta lilla, men visst jag kan inte prata för alla finska zigenare, men de jag känner till om just oss i våran stad så är de så här tyvärr.. händer något med våran familj tex att någon skulle våldta min syster eller kusin då blir de verikosto och det betyder blodshämnd, för då har den personen spåttat på våran familj, dragit oss i smutsen, men håll er ifrån oss så länge som möjligt, men skulle ni träffa på finska zigenare visa all respekt så får ni dubbelt så mycke kärlek tillbaka, för de finns riktigt riktigt sjuka romer ifrån Finland, och snälla vänner, fortsätt kalla oss för, jävla zigenare, jävla pack, allt de dära, de gör oss bara starkare och vi blir bara värre och värre tänk på de, nääkemin/ antonio

Hej,

Jag undrar nu en sak, då jag bott i Helsingfors i en månad snart, skall tillbringa tom maj här pga jobbrelaterade omständigheter.

Jag är sydslav, dvs från Balkan.

Finska zigenare skiljer sig från de på Balkan, men de verkar ha anammat exakt samma kulturella drag vilket får en att tro att de tog sig upp via Sverige för sisådär 500 år sedan. Troligtvis i takt med att man slog tillbaka turkarna och zigenarna tvingades dö (då de aktivt hjälpte turkarna) eller fly via östvägen mot nordliga delar.

På Balkan brukar zigenare, vilket de faktiskt kallar sig själva också (förutom vid deras respektive klannamn), akta sig för serber eller andra folkslag på Balkan. Detta för att de historiskt (vilket såklart inte är en positiv omständighet) lärt sig den hårda vägen att hålla sig undan.

Men i Finland verkar de vara motsatt? Det har hänt att jag kommit i en dispyt med zigenare ute i Helsingfors där de, precis som du säger, drar kniv och vägrar backa. Nu backar inte jag heller, och lite för mycket alkohol hos motståndare gör ju att en kniv inte spelar större roll (lätt att få bort en kniv i ett slagsmål).

Varför har ni fått såna bulor här i Finland medan era kusiner på Balkan inte har det?
Har det varit lite fritt fram för er då kulturen här inte anser att heder eller våld är rätt väg att gå? Olikt oss på Balkan dvs.

Eller har ni mer eller mindre tvingats in i det då finnar också älskar kniv, vodka och slagsmål?

Jag personligen är icke-aggressiv av mig men har tyvärr ett hederstänk med mig, som så många från Balkan faktiskt har.

Jag är mest bara fascinerad under vilka omständigheter en sån "stridslystenhet" utvecklades, när den saknas hos era fränder där nere?
Citera
2020-03-08, 20:50
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

Många finska zigenare är ju försvenskade, och har blont hår och blåa ögon. Det bästa är väl att kolla om zigenarna klär sig österländskt, eller om dom har jeans som oss svenskar.
Citera
2021-03-16, 08:29
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servia
Hej,

Jag undrar nu en sak, då jag bott i Helsingfors i en månad snart, skall tillbringa tom maj här pga jobbrelaterade omständigheter.

Jag är sydslav, dvs från Balkan.

Finska zigenare skiljer sig från de på Balkan, men de verkar ha anammat exakt samma kulturella drag vilket får en att tro att de tog sig upp via Sverige för sisådär 500 år sedan. Troligtvis i takt med att man slog tillbaka turkarna och zigenarna tvingades dö (då de aktivt hjälpte turkarna) eller fly via östvägen mot nordliga delar.

På Balkan brukar zigenare, vilket de faktiskt kallar sig själva också (förutom vid deras respektive klannamn), akta sig för serber eller andra folkslag på Balkan. Detta för att de historiskt (vilket såklart inte är en positiv omständighet) lärt sig den hårda vägen att hålla sig undan.

Men i Finland verkar de vara motsatt? Det har hänt att jag kommit i en dispyt med zigenare ute i Helsingfors där de, precis som du säger, drar kniv och vägrar backa. Nu backar inte jag heller, och lite för mycket alkohol hos motståndare gör ju att en kniv inte spelar större roll (lätt att få bort en kniv i ett slagsmål).

Varför har ni fått såna bulor här i Finland medan era kusiner på Balkan inte har det?
Har det varit lite fritt fram för er då kulturen här inte anser att heder eller våld är rätt väg att gå? Olikt oss på Balkan dvs.

Eller har ni mer eller mindre tvingats in i det då finnar också älskar kniv, vodka och slagsmål?

Jag personligen är icke-aggressiv av mig men har tyvärr ett hederstänk med mig, som så många från Balkan faktiskt har.

Jag är mest bara fascinerad under vilka omständigheter en sån "stridslystenhet" utvecklades, när den saknas hos era fränder där nere?
Fast serber är ju galna det vet alla inklusive zigenare, jag känner en serb och han är på riktigt efterbliven. När han fick körkort körde han på en cyklist och hotade cyklisten med att ringa polisen på honom (vem hade torskat tro) för han tyckte cyklisten låtsades ha ont.
Finns ju en anledning till att ryssarna ser serber som zigenare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in