2013-01-16, 11:06
Citat:
Ett författarsamtal med Birger Schlaug (av alla personer!).
Ursprungligen postat av Mediemannen
Ett författarsamtal med Birger Schlaug (av alla personer!).
Säg inte så! Även Schlaug är lite av konnässör inom älskogens och litteraturens område, en man som gärna orienterar sig genom de gränslösa njutningarnas mörka labyrinter.
http://kulturarbete.blogspot.se/2008...augborren.html
Citat:
Även Birger Schlaug, f.d. språkrör för miljöpartiet, ligger gärna med yngre kvinnor. I boken "Svarta oliver och gröna drömmar", riksdagspolitikens svar på Peter Lundblads "Ta mej till havet", berättar Schlaug om en underbar natts älskog med en ung kvinna:
Hon påstår att hon är ung. Det är hon väl också. [---]
Jag känner ingen åldersskillnad. Jag trivs bättre med unga människor än med jämnåriga. [---]
Hon tog av sina kläder. Som vore det självklart. Vi blev ett. Som vore vi huvudpersoner i en vacker roman. Vi fyllde varann. Och blev för några minuter hela. [---]
Vi älskade på stranden som människor väl aldrig älskat förr. Som om någon utanför gav oss sin urkraft för att få bli född.
Hon är vattuman.
- Tvillingsjälar, sa hon.
- Två eldar, sa jag.
- Vi kan bränna varandra, sa hon.
- Vi kan föröda vår omvärld, sa jag.
Så skildes vi. Hon reste till sitt bröllop med en ung man i en ljus kyrka, belägen vid en strand. Som vore det Skagen. Jag undrar om hon hade sand kvar på sin rygg under bröllopsnatten. Om hon låtsades att det var mina händer som smekte hennes bröst den där första natten.
Hon påstår att hon är ung. Det är hon väl också. [---]
Jag känner ingen åldersskillnad. Jag trivs bättre med unga människor än med jämnåriga. [---]
Hon tog av sina kläder. Som vore det självklart. Vi blev ett. Som vore vi huvudpersoner i en vacker roman. Vi fyllde varann. Och blev för några minuter hela. [---]
Vi älskade på stranden som människor väl aldrig älskat förr. Som om någon utanför gav oss sin urkraft för att få bli född.
Hon är vattuman.
- Tvillingsjälar, sa hon.
- Två eldar, sa jag.
- Vi kan bränna varandra, sa hon.
- Vi kan föröda vår omvärld, sa jag.
Så skildes vi. Hon reste till sitt bröllop med en ung man i en ljus kyrka, belägen vid en strand. Som vore det Skagen. Jag undrar om hon hade sand kvar på sin rygg under bröllopsnatten. Om hon låtsades att det var mina händer som smekte hennes bröst den där första natten.
F.ö är han bisexuell.