2013-01-16, 11:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen

Ett författarsamtal med Birger Schlaug (av alla personer!).

Säg inte så! Även Schlaug är lite av konnässör inom älskogens och litteraturens område, en man som gärna orienterar sig genom de gränslösa njutningarnas mörka labyrinter.

http://kulturarbete.blogspot.se/2008...augborren.html

Citat:
Även Birger Schlaug, f.d. språkrör för miljöpartiet, ligger gärna med yngre kvinnor. I boken "Svarta oliver och gröna drömmar", riksdagspolitikens svar på Peter Lundblads "Ta mej till havet", berättar Schlaug om en underbar natts älskog med en ung kvinna:

Hon påstår att hon är ung. Det är hon väl också. [---]
Jag känner ingen åldersskillnad. Jag trivs bättre med unga människor än med jämnåriga. [---]

Hon tog av sina kläder. Som vore det självklart. Vi blev ett. Som vore vi huvudpersoner i en vacker roman. Vi fyllde varann. Och blev för några minuter hela. [---]

Vi älskade på stranden som människor väl aldrig älskat förr. Som om någon utanför gav oss sin urkraft för att få bli född.
Hon är vattuman.
- Tvillingsjälar, sa hon.
- Två eldar, sa jag.
- Vi kan bränna varandra, sa hon.
- Vi kan föröda vår omvärld, sa jag.
Så skildes vi. Hon reste till sitt bröllop med en ung man i en ljus kyrka, belägen vid en strand. Som vore det Skagen. Jag undrar om hon hade sand kvar på sin rygg under bröllopsnatten. Om hon låtsades att det var mina händer som smekte hennes bröst den där första natten.
Citera
2013-01-21, 01:12
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag förstår inte riktigt poängen med den där debattartikeln.
Det där med rus, är det att han vill legalisera narkotika? Det förstår jag inte varför det ska blandas ihop med sex. Och vaddå "rätt" till sex? Alla har väl rätt till sex idag, om man träffar en samtyckande sexpartner? Eller menar han som i "legalisera prostitution"? Edenborg borde tala klarspråk.
Det borde nog alla redan ha insett vid det här laget, att han vill legalisera prostitution och legalisera knark. Det första kallas väl på "nyspråk" att vara "sexpositiv", typ som Petra Östergren är.
Citera
2013-01-25, 02:44
Medlem
Mediemannens avatar
CME och exil

För en vecka sedan informerade Edenborg omvärlden om sin flytt:
Jag lämnar landet idag. Som att dö en smula. Exilen begynner. Som att födas en smula.
Ett par tweets senare tillägger han:
Att jag har gått i yttre och inre exil innebär tydligen inte att jag har sagt upp mitt medborgarskap på Twitter.
Är det Berlin han flyttat till?
Citera
2013-02-01, 21:08
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
CME och exil

För en vecka sedan informerade Edenborg omvärlden om sin flytt:
Jag lämnar landet idag. Som att dö en smula. Exilen begynner. Som att födas en smula.
Ett par tweets senare tillägger han:
Att jag har gått i yttre och inre exil innebär tydligen inte att jag har sagt upp mitt medborgarskap på Twitter.
Är det Berlin han flyttat till?
Ja, det är Berlin.
Alla coola människor ska ju ha en Berlin-period i sitt liv.
Citera
2013-02-01, 22:22
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ja, det är Berlin.
Alla coola människor ska ju ha en Berlin-period i sitt liv.
Många coola personer från vårt avlånga land - dras dit, ja; han ingår i en speciell tradition. Till exempel Horace Engdahl lyckades ju skapa god litteratur för något år sedan efter sin vistelse där. Edenborg skriver också en del på plats, kan man läsa på Twitter. Häromdagen skrev han:
- Tillbaka på Café Datscha, hoppas på tio sidor snäll text.

- Uppe i femtiotusen tecken på den tredje romanen. "Alkemistens dotter" har hittat sin form och väller fram under mina fingertoppar.
Och tidigare i dag uttryckte han:
- Javisst, vi är kvar i Berlin hela våren, så det blir tillfälle att ses!
Sedan kan man bli lite lätt avundsjuk på honom när han för en dryg timme säger följande:
Citat:
Jag och Loka åt skaldjur och drack Prosecco på KaDeWe:s delikatessavdelning på lunchen idag, och det var ljuvligt.
Citera
2013-03-07, 15:22
Medlem
Han är helt klart vänster. I slutet av 80-talet/början av 90-talet var han med i trotskisternas ungdomsförbund. De influenserna flyttade med till Surrealistgruppen där de flesta levde på bidrag för att få ägna sig åt konsten på heltid. Får dock en känsla av att han e "vänster på sina egna villkor". Liksom kallar sig feminist, bara det inte betyder att han inte får daska kvinnors rumpor på krogen. Ni fattar vad jag menar?
Citera
2013-06-06, 01:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaligHund
Han är helt klart vänster. I slutet av 80-talet/början av 90-talet var han med i trotskisternas ungdomsförbund. De influenserna flyttade med till Surrealistgruppen där de flesta levde på bidrag för att få ägna sig åt konsten på heltid. Får dock en känsla av att han e "vänster på sina egna villkor". Liksom kallar sig feminist, bara det inte betyder att han inte får daska kvinnors rumpor på krogen. Ni fattar vad jag menar?
Visst fan är han vänster!
Han annonserade ut på fakebook för ett tag sedan att han gått med i vänsterpartiet.
Citera
2015-07-17, 15:24
Medlem
sillynamnams avatar
Drogliberal, helt öppen med att han använder droger själv. Gillar ca 20 år yngre kvinnor och påstås ha affärer med en del av sina studentskor. Hans unga hustru har en ängels tålamod. F.ö är han bisexuell.
Citera
2015-11-26, 12:19
Medlem
TheElizas avatar
Jag kan väl komplettera tråden med att han är trevlig, sympatisk och kan t.o.m. verka litet timid när man pratar med honom IRL. Han har en doktorsexamen i idéhistoria (skrev avhandling om alkemi) och är skärpt och påläst i såväl det som annat han skriver och skrivit om. Hans officiella debutroman (han kom först sent ut med att det i själva verket är han som är pseudonymen Gunnar Blå) "Mitt grymma öde" är alldeles lysande. Han är en intelligent person som dessvärre har en förkärlek för att ta genvägar via medial uppmärksamhet eller snarare via sociala medier.

Han är fruktansvärt självupptagen och narcissistisk (vill dock inte diagnosticera honom med nån personlighetsstörning, jag menar att han helt enkelt har sig själv i fokus 24/7), verkar ha svårt för att ta in någon annan. Koketterar olustigt nog med en, såvitt jag begriper, tämligen färsk diagnos som bipolär. Jag har för mig att jag hört honom prata på radio om sitt komplicerade psyke, självmordsförsök m.m, som nog kan bottna i en frånvarande pappa (komikern, underhållaren m.m. Bernt Dahlbäck, som dog ung).

CME skulle nog må bättre av att tagga ner från sociala medier, engagera sig i nåt annat än sig själv och inse att han har ett ohälsosamt stort bekräftelsebehov. Ett devot följe av unga pseudointellektuella svartrockar som bekräftar honom i hans narcissims hjälper inte upp det hela. Jag begriper inte hur hans fru, Loka, står ut med honom, men det är fullt möjigt att han är helt annorlunda ihop med henne än den rätt dryga bild av sig själv han manglar ut i sociala medier. För som sagt så är han egentligen trevlig och intelligent där längst inne och under skalet.

Hans förra flickvän figurerar i mer eller mindre naket skick på omslaget till några Vertigoböcker, under nån slags pseudonym.

Jag är övertygad om att han googlar sig själv frekvent liksom att han kollar av denna Flashbacktråd ibland.
Citera
2015-11-26, 12:25
Medlem
swimp78s avatar
Han framstår mer och mer som en förvuxen emo

Pinsammaste jag sett var nån intervju då han satt med bar överkropp i en stuga i skogen och drack whiskey medan han skrev och berättade att han alltid hade en revolver(atrapp) bredvid sig när han skrev. Typ nåt om att han grät och lyssnade på Wagner. Eller nåt.

Jag gillade Vertigo som gymnasist, men deras inriktning känns mer och mer enkelspårig och monotom
Vertigos påstående om att de sysslar med "porr" är ju för övrigt lustigt. Klart de inte gör.
Deras perversioner känns märkligt asexuella och döda.

En intellektuell porr som bärs upp av asexuella tidningen kulturen-läsare och manliga filmvetenskapsstudenter som vill verka märkvärdiga kanske.
Citera
2015-11-26, 12:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Pinsammaste jag sett var nån intervju då han satt med bar överkropp i en stuga i skogen och drack whiskey medan han skrev och berättade att han alltid hade en revolver(atrapp) bredvid sig när han skrev. Typ nåt om att han grät och lyssnade på Wagner. Eller nåt.

Det där var det roligaste jag läst på flera dagar. Kunde just tänka mig något liknande!
Citat:
En intellektuell porr som bärs upp av asexuella tidningen kulturen-läsare och manliga filmvetenskapsstudenter som vill verka märkvärdiga kanske.
Helt sant! Men i övrigt är det i regel samma sorts människor som tycker om Vertigo som läser vuxenserier, gillar vampyrer och goth, ser sig som dekadenta och perverterade, som påstår sig läsa Nietzsche med största behållning och som snöar in på typ absint och kokain.

Vertigos förlagsverksamhet är bara för pinsam, tycker jag. Bara skräp. När jag var 20 år och drogs till det vågade och förbjudna gjorde jag vid några tillfällen fåfänga försök att läsa några av deras böcker eftersom jag inbillade mig att jag gillade klassisk erotica, gränsfallslitteratur och sådant trams.

Vertigo-porren är som konstaterat krystad smörja. Intellektuell porr? Hur fan tänker man då? Dessutom påklistrad queer, subkultur och Tech Noir-elände i överflöd. Jag orkar inte med det där konceptet.
Citera
2015-11-26, 12:52
Medlem
swimp78s avatar
Sen är det ju spännande att fundera på hur många av de extremt dåligt formgivna och fula foto-omslagen med nakna kvinnostjärtar osv (finns i många varianter av omslag) som är skapade utifrån en vilja att hamna i en sexig situation med modellerna och att få knulla?
Med tanke på hur fula de är och hur print-on-demand aktig formgivningen ofta blir på de där omslagen så känna det ju inte om om verket och boken står i första rummet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in