• 2
  • 3
2009-11-20, 03:13
Medlem
Hkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Skulle nog rekommendera dig TS att fråga i juridikforat om detta faktiskt är lagligt för dem att göra. Även om det är skolans dator, så får de inte diktera vad du gör på din fritid.

Troligtvis så skrev han/hon på något papper innan han fick datorn där det står att skolan får göra vad de vill med sin egna dator.
Citera
2009-11-20, 13:43
Medlem
Bean11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn
Troligtvis så skrev han/hon på något papper innan han fick datorn där det står att skolan får göra vad de vill med sin egna dator.
Njaee stod aldrig något om att de kommer/skulle logga oss... så då borde det väl inte vara lagligt? :P
Citera
2009-11-20, 17:55
Medlem
datajesuss avatar
använd onyx för att rensa som sagt tidigare, sedan spar du någon stor dyngfil och kopierar den flera gånger så hårddisken blir full. så har du skrivit över det dom eventuellt vill återskapa. tvekar en skola engagerar sig speciellt djupt i detdär... ps. kastabort dyngfilerna du kopierade disken fill med när du skrivit över allt "tomt" utrymme
Citera
2009-11-20, 19:55
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Som sagt, låter väldigt kontroversiellt detta. Har svårt att se detta vara lagligt.
Citera
2009-11-21, 01:58
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Som sagt, låter väldigt kontroversiellt detta. Har svårt att se detta vara lagligt.

Va skönt att ha någon på min sida =)
Jag tror att jag faktiskt sätter min vänstra pungkula på att det inte kan vara lagligt. Jag tror inte ens att administratören får gå igenom dina privata filer på nätverket heller. Och om du misstänks för brott som kan leda till fängelse i över två år så får han fortfarande inte kolla dina filer utan måste anlita polis för ändamålet. Jag hoppas att jag har rätt, det känns rätt och riktigt iaf.
Citera
2009-11-21, 11:06
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
Va skönt att ha någon på min sida =)
Jag tror att jag faktiskt sätter min vänstra pungkula på att det inte kan vara lagligt. Jag tror inte ens att administratören får gå igenom dina privata filer på nätverket heller. Och om du misstänks för brott som kan leda till fängelse i över två år så får han fortfarande inte kolla dina filer utan måste anlita polis för ändamålet. Jag hoppas att jag har rätt, det känns rätt och riktigt iaf.

Det är bara att du står på dig. När det gäller personlig integritet, så är lagen rätt starkt på din sida. Inte får ju arbetsgivare läsa e-post eller annat heller.

Det är bara att du hotar med att polisanmäla dem, så lägger de nog ner ärendet för din del.
Citera
2009-11-21, 17:47
Medlem
Bean11s avatar
Citat:
Det är bara att du står på dig. När det gäller personlig integritet, så är lagen rätt starkt på din sida. Inte får ju arbetsgivare läsa e-post eller annat heller.

Det är bara att du hotar med att polisanmäla dem, så lägger de nog ner ärendet för din del.

Okej, du tror det? För jag menar det är ju faktiskt inte min dator så att säga! Har du några bra argument man kan få ta del av?

Men jag är tveksam till att de gör sig mycket besvär för att kolla upp vad jag har gjort på datorn! Vad tjänar det på det?

Tack för tipset på onyX, ett mycket bra program faktiskt
Citera
2010-01-05, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Om du vill vara helt säker, ladda ner "CCleaner" som hjälper dig att ta bort all historik samt alla loggar och som du dessutom kan ställa in så att den skriver över all raderad information så att loggarna blir omöjliga att återskapa.

Hur ställer man in så att CCleaner skriver över den raderade informationen?
Citera
2010-01-05, 07:43
Medlem
systems avatar
För Safari borde väl ”Återställ Safari” och en in-/utloggning räcka?

Annars kan man ju göra ett användarkonto för fulanvändning, och sedan radera detta vid nästa idiotiska stickprov.
Citera
2010-01-05, 11:39
Medlem
Om du bara vill surfa 'osynligt' så finns det en ganska slick sådan funktion i firefox som heter 'surfa privat'. Exakt hur bra den är vet jag ej, men jag har aldrig sett ngn surfhistorik efter en liten session med privat surfande.
Citera
2010-01-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
För Safari borde väl ”Återställ Safari” och en in-/utloggning räcka?

Annars kan man ju göra ett användarkonto för fulanvändning, och sedan radera detta vid nästa idiotiska stickprov.

Det där lät som en bra och väldigt hanterbar idé!
Är det någon som kan verifiera att alla loggar för ett konto försvinner om man raderar det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in