Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Är det verkligen så enkelt att ens föräldrar eller nån gör en LVM-anmälan och att man är positiv på nått UP så åker man in i 6 månader? Kom ihåg när jag var yngre och mina föräldrar förgäves försökte få mig att sluta med droger. Dom pratade med soc och ville att jag skulle få LVM eller nån tvångsinläggning men det var inget dom kunde göra sa dom. Det slutade med att jag var pank och fick välja mellan att leva på gatan eller hos päronen med förutsättning att jag skulle vara drogfri. Valde att bo hos päronen och bli drogfri och är nykter idag. Nu några år senare är jag förvånad att dom inte kunda tvångsinlägga mig. Var runt 18-20 år då och höll på med tynga opioider och benso och det eskalerade riktigt fort. Åkte också in till sjukan en hel del under dom åren pga överdos och liknande (som iofs inte var livshotande).
Den enda instans som kan "ge dig ett LVM" är förvaltningsrätten, som alltid, mer eller mindre går på vad socialtjänsten säger. Läkare eller socialtjänst kan fatta beslut om ett p13, vilket är ett ett omedelbart omhändertagande, för att "personen kan anses vara i behov av tvångsvård för att inte supa/knarka ihjäl sig". Får du väl ett p13 så ska det mycket till för att ett full-blown LVM inte beslutas.
Saken är den att dina päron KAN ringa sociala jouren eller dylikt och säga att du måste ha ett LVM för att du är en fara för dig själv eller din omgivning. Då kan soc dra på dig ett p13, vilket dom också gör om dom har starka indikationer på att det dina föräldrar säger är sant.
LVM vill du inte ha. Det finns dock människor som fått en nystart i livet av detta. Du får ett långt uppehåll ifrån droger/alkohol (troligen).
Min tips är att försöka styra upp ditt liv. Det är verkligen ett helvete att leva i missbruk.
Såg att det var en gammal tråd, hur har det gått för dig ?