2014-09-24, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Massa intressant.

Du som verkar insatt i det hela, jag ska studera i fem år och avslutningsvis göra ett examensarbete på avancerad nivå. Trots det blir det ingen master? Hur går det egentligen till?
Citera
2014-09-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigsvin3
Du som verkar insatt i det hela, jag ska studera i fem år och avslutningsvis göra ett examensarbete på avancerad nivå. Trots det blir det ingen master? Hur går det egentligen till?

Du kan mycket väl få en master, beror lite på. En master är inget man "får" utan det är något man kan plocka ut om man uppfyller kraven, vilket är ungefär 60 hp inom huvudområdet på avancerad nivå, ytterligare 30 hp inom valfritt ämne på avancerad nivå samt examensarbete på avancerad nivå. De flesta som läser till tex civilingenjör uppnår detta.
Citera
2015-02-18, 12:11
Bannlyst
Är ens chanser att bli doktorand försämrade om man inte är omtyckt av de högsta?

Jag räknar mig själv till den yttersta toppen. Platsen finns där om jag disciplinerar mig och gör det som krävs. Men hur mycket skadas jag av att professorerna i ämnet uttryckt en önskan att jag lämnar institutionen?

Det ska tilläggas att jag är lovordad av andra professorer i besläktade ämnen (tänk astrofysik och sidan om Fysik - besläktade...) men i just det jag tänkte ta masterexamen krockade jag med de båda högst uppsatta professorerna.

Konfliktens natur var teknisk - bristande kommunikation, som sedermera övergick till det personliga.

Kan dessa professorer förbli objektiva, tror ni, eller är mina chanser obefintliga oavsett hur duktig jag är?

Hade ni bytt universitet?
Senast redigerad av Spacetime. 2015-02-18 kl. 12:15.
Citera
2015-02-18, 12:18
Medlem
Detta inlägg är kanske inte värt så mycket då jag inte har någon egen direkt erfarenhet men jag har en god vän till familjen som är utländsk men som har jobbat i snart 20 år på ett av Sveriges största universitet och han går alltid och suckar över hur just detta sköts på Svenska universitet och han menar att det snarare är viktigt vem du är oftare är viktigare än vad du gör.

Som sagt, kanske inte är värt något.
Citera
2015-02-18, 12:29
Medlem
yggdrazils avatar
Nu*är det väl sällan fel att flytta på sig i vilket fall, men jag tror inte det borde vara några större problem på masternivå i Sverige.
Citera
2015-02-18, 12:38
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Detta inlägg är kanske inte värt så mycket då jag inte har någon egen direkt erfarenhet men jag har en god vän till familjen som är utländsk men som har jobbat i snart 20 år på ett av Sveriges största universitet och han går alltid och suckar över hur just detta sköts på Svenska universitet och han menar att det snarare är viktigt vem du är oftare är viktigare än vad du gör.

Som sagt, kanske inte är värt något.
Har själv en utländsk kompis som hade en docent som handledare i fysikalisk kemi som inte var omtyckt av kollegiet vilket tyvärr gick ut över doktoranderna (bland dem min kompis). Så han var tvungen att byta ämne och sedermera flytta utomlands (där han blev professor i dec.2013). Tyvärr verkar många av de akademiska titlarna utdelas på grundval av hur duktig man är med tungan och inte akademiska meriter.
Citera
2015-02-18, 13:29
Medlem
Nu vet vi ju inte vad dispyten handlar om och ej heller hur korrespondensen har sett ut. Men det kanske är klokare att gå vidare om de vill bli av med dig på grund av en teknisk diskussion som urartat.
Citera
2015-02-18, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Nu vet vi ju inte vad dispyten handlar om och ej heller hur korrespondensen har sett ut. Men det kanske är klokare att gå vidare om de vill bli av med dig på grund av en teknisk diskussion som urartat.

Jo men hur. Jag bor i en av storstäderna väldigt trivsamt och har svårt att se mig flytta. Ska jag ta en masterexamen på distans? Pendla mellan obligatoriska moment och tentor, ta in på hotell dessa dagarna?:S
Citera
2015-02-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Jo men hur. Jag bor i en av storstäderna väldigt trivsamt och har svårt att se mig flytta. Ska jag ta en masterexamen på distans? Pendla mellan obligatoriska moment och tentor, ta in på hotell dessa dagarna?:S

Jag missförstod dig nog. Jag uppfattade det som om att du hade för avsikt att disputera. Om det är en master så tycker jag väl att det borde gå an även fast du inte kommer överens med vissa professorer.
Citera
2015-02-18, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Jag missförstod dig nog. Jag uppfattade det som om att du hade för avsikt att disputera. Om det är en master så tycker jag väl att det borde gå an även fast du inte kommer överens med vissa professorer.

Jag har för avsikt att göra det också. Detta ämne är vad jag vill syssla med....Det känns inte alls bra om de skulle bli mina kollegor. Jag har träffat på en av professorerna i huset nån gång och han hälsar inte övh på mig, även om dispyten var mer än ett år sedan. De kommer ju göra allt för att inte godkänna mig, för att inte tala om långsiktigt då det blir ännu svårare.

Är jag galen om jag pendlar till Göteborg eller Stockholms universitet (beroende på vilket jag väljer) de tillfällen min fysiska närvaro krävs?
Citera
2015-02-18, 20:53
Medlem
En sak är att bli antagen, en annan sak är att sedan trivas och kunna ha ett bra samarbete. Vet inte vad dispyten (eller vad det nu är) handlar om det är värt att tänka på inför ditt framtida beslut. Ett bra samarbete med handledaren åtminstone skulle jag säga är ett måste.
Citera
2015-02-18, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Ett bra samarbete med handledaren åtminstone skulle jag säga är ett måste.

Båda vägrar handleda mig och ansvarar inte för om ingen annan finns tillgänglig.

Jag drar till en annan stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in