2009-11-17, 17:58
Medlem
c^2s avatar
2008 jobbade jag 6 månader vitt på ett företag, det var första året efter det att jag gått ut gymnasiet, vad för typ av anställning jag hade minns jag dock inte, men jag betalade iaf skatt, så det var inget svartjobb.

Men jag har inte fått några PPM-pengar att förvalta än, och blir lite fundersam?
Kan det ha med att jag inte hade skrivit under några anställningsbevis, eller var anställd som typ feriearbetare, under 6 månader, som gör att jag inte fått det?

Eller är det någon viss ålder man får det vid? 25?
Senast redigerad av c^2 2009-11-17 kl. 18:03.
Citera
2009-11-17, 18:38
Medlem
kings1zes avatar
Första stycket på http://www.ppm.nu

Citat:
Från den 8 december sätts årets pensionsrätter för premiepensionen in i dina fonder. Pensionsrätterna är de pengar du tjänade in till din premiepension under inkomståret 2008.
Citera
2009-11-17, 19:54
Medlem
Tjippmunks avatar
din arbetsgivare betalar inte in några ppm pengar förrän du fyller 25
Citera
2009-11-17, 20:02
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kings1ze
Första stycket på http://www.ppm.nu

Det där ger ju dock inte svaret på min fråga, då jag inte fått välja några fonder ens....

Svaret ovan om att arbetsgivaren inte sätter in några pengar på PPM förrän man fyllt 25, det gäller alltså för alla arbetsgivare i hela sverige?
Citera
2009-11-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

Svaret ovan om att arbetsgivaren inte sätter in några pengar på PPM förrän man fyllt 25, det gäller alltså för alla arbetsgivare i hela sverige?

jo jag fick mitt första förra året där man kunde välja fond men gjorde inte det för att det var så lite! typ ett par tussen hade sommarjobbat år 2007

jag tror att det är tjänstepansion han menar med 25år!!!
Citera
2009-11-17, 21:25
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det där ger ju dock inte svaret på min fråga, då jag inte fått välja några fonder ens....

Det svarar visst på din första fråga. Och på din andra fråga. Man får PPM-pengar före man är 25. Du kommer få in dom och kunna välja fördelning i december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in