Det beror ju helt på vilken utgångspunkt du har, alltså om du är van vid att rita osv. Om du inte ritar i vanliga fall är det nog knivigt att lära sig den här stilen direkt. Men jag skulle nog ändå strunta i illustrator, iaf till en början. Att rita figurerna separat och sedan sätta ihop känns också helt fel, även om man säkert kan uppnå ett liknande resultat.
Jag tror att tecknaren har börjat med en större figur i varje hörn och bladen från loggan i mitten, sen fyllt på med former och figurer efter fantasi. Linjerna har en ganska stor inverkan på intrycket, ofta "dubbla" liner osv. Prova att invertera bilden fram och tillbaks (öppna i photoshop och tryck ctrl+i) och titta.
Alla spetsiga, zick-zack och vågiga former gör också att bilden känns komplex och detaljerad. Kanske känns uppenbart men en bestämd, begränsad yta underlättar nog också så att du vet vad du har att fylla i och tvinas "klämma" in former och figurer. Det ena ger det andra. T.ex rita en cirkel och försök fylla den med figurer.
Det är vad jag tror iaf. Lycka till