• 1
  • 2
2009-11-17, 16:34
Medlem
Framsidan på albumet Sleep - Holy mountain är bland det snyggaste jag har sett i hela mitt liv

http://img11.nnm.ru/7/b/a/e/c/7baecb...58554_full.jpg

Är otroligt fascinerad av denna typen av bilder som man kan sitta och titta på hur länge som helst och hitta små bilder i bilden.
I allmänhet bilder som döljer något tycker jag är otroligt häftigt, Hade tex en Led zeppelin stairway to heaven flagga på väggen och när jag efter att ha haft den där i cirka tre veckor upptäckte att det var en by i bakgrunden höll jag på att falla av stolen

Hur lär man sig rita på ett sätt att man lyckas dölja saker i bilden?
Har själv provat men det blir bara sylta av alltihop

Kom gärna med tips och länka gärna ifall ni har några liknande bilder
Citera
2009-11-17, 16:54
Medlem
SimonW50s avatar
Jag håller med om att det är ganska coolt.

Jag kan inte det här själv men kan tänka mig att det är lättast om du föst kan rita någorlunda bra. Sen kan du ju testa att att rita något litet och sedan rita något annat på/runt de lilla. Det här kanske inte funkar alls men värt att testa
Citera
2009-11-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonW50
Jag håller med om att det är ganska coolt.

Jag kan inte det här själv men kan tänka mig att det är lättast om du föst kan rita någorlunda bra. Sen kan du ju testa att att rita något litet och sedan rita något annat på/runt de lilla. Det här kanske inte funkar alls men värt att testa

Visst är det?
Typ något sånt jag har testat men det brukar alltid bli så att det första jag ritar blir uppenbart och resten blir mest grötigt än coolt
Citera
2009-11-17, 17:01
Medlem
6laxari1laxasks avatar
Knapra diverse piller, trippa som satan och sätt dig och rita
Citera
2009-11-17, 17:02
Medlem
Pokkass avatar
Det känns som att det är en viss epilepsirisk på det här projektet faktiskt.

Man måste nog ha kanske bra fantasi för att klämma in alla möjliga olika saker som ska stämma ihop med varandra.
Citera
2009-11-17, 17:08
Medlem
Pranchas avatar
Själva processen, om vi talar om det svarta mönstret i bakgrunden är ju inte, rent tekniskt svårt, och Illustrator passar sig utmärkt för ändamålet att arbeta med objekt på det viset.

Jag skulle föreslå att du sätter dig ned och skissar ihop lite olika illustrationer var och en för sig, sedan plockar du ihop dem, och funderar på vad som skulle behövas för att fylla ut mellanrummen i form av mönster, mindre illustrationer osv.

Detta är givetvis inte helt enkelt, och personen som gjort omslaget har säkerligen år av erfarenhet. Det är bara att träna, kladda på allt du kan komma över, och försöka hitta former som skulle kunna smälta in i varandra.
Citera
2009-11-17, 17:16
Medlem
Guffel2s avatar
Jag tror skaparen haft ganska klart för sig vilka bilder och små grafiska element som ska "gömma" sig i bilden. jag hade gått tillväga så att jag först ritar upp alla dessa var för sig för att sedan placera ut dem och då kanske rita om de mindre bilderna så det passar in i de lite större. Sedan handlar det väl bara om tid och kraft att binda ihop allting på ett snyggt sätt, i just den där bilden väger det vita och det svarta ungefär lika mycket vilket skapar utrymme att leka med bilder som är i båda färgerna utan att det är helt uppenbart vilket som är den tänkta bilden att se.

Det här är en klassiker http://www.uic.edu/com/eye/LearningA...s/facevase.gif
Citera
2009-11-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prancha
Själva processen, om vi talar om det svarta mönstret i bakgrunden är ju inte, rent tekniskt svårt, och Illustrator passar sig utmärkt för ändamålet att arbeta med objekt på det viset.

Jag skulle föreslå att du sätter dig ned och skissar ihop lite olika illustrationer var och en för sig, sedan plockar du ihop dem, och funderar på vad som skulle behövas för att fylla ut mellanrummen i form av mönster, mindre illustrationer osv.

Detta är givetvis inte helt enkelt, och personen som gjort omslaget har säkerligen år av erfarenhet. Det är bara att träna, kladda på allt du kan komma över, och försöka hitta former som skulle kunna smälta in i varandra.

Låter som bra tips är illustrator svårt att lära sig? har bara pillat i photoshop.
Citera
2009-11-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnKoppSprit
Låter som bra tips är illustrator svårt att lära sig? har bara pillat i photoshop.

Det är inte mycket svårare än Photoshop, det kräver dock som det mesta en gnutta tålamod.
Citera
2009-11-18, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Det är inte mycket svårare än Photoshop, det kräver dock som det mesta en gnutta tålamod.

Okej kanske skulle ta och undersöka det då

Tack för bra tips gott folk
Citera
2009-11-18, 02:39
Medlem
Det beror ju helt på vilken utgångspunkt du har, alltså om du är van vid att rita osv. Om du inte ritar i vanliga fall är det nog knivigt att lära sig den här stilen direkt. Men jag skulle nog ändå strunta i illustrator, iaf till en början. Att rita figurerna separat och sedan sätta ihop känns också helt fel, även om man säkert kan uppnå ett liknande resultat.

Jag tror att tecknaren har börjat med en större figur i varje hörn och bladen från loggan i mitten, sen fyllt på med former och figurer efter fantasi. Linjerna har en ganska stor inverkan på intrycket, ofta "dubbla" liner osv. Prova att invertera bilden fram och tillbaks (öppna i photoshop och tryck ctrl+i) och titta.
Alla spetsiga, zick-zack och vågiga former gör också att bilden känns komplex och detaljerad. Kanske känns uppenbart men en bestämd, begränsad yta underlättar nog också så att du vet vad du har att fylla i och tvinas "klämma" in former och figurer. Det ena ger det andra. T.ex rita en cirkel och försök fylla den med figurer.

Det är vad jag tror iaf. Lycka till
Citera
2009-11-18, 02:48
Medlem
FizzyWhomacks avatar
Väldigt intressant tråd.
Jag har redan grundläggande kunskap och mer därtill men nä jag ska ge mig på liknade projekt så blir det alltid dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in