Citat:
Ursprungligen postat av
Iamthebatman
Denna natt, oförmögen att sova, låg jag och funderade på hur mycket jag gillar klassisk musik, och hur synd det är att jag inte lyssnar mer på det.
Därför: Är det någon som har klassisk musik "for dummies" som ni kan rekommendera, så att jag kan bygga upp en duglig spotifyspellista med alla klassiker?
Jag tycker om klassisk musik, som sagt, och har lyssnat en del på från en handfull av de mer kända kompositörerna, så på så sätt är jag väl ingen "jättedummie".
Däremot vet jag väldigt lite om vad någon av musiken som jag har njutit av heter, så vet jag inte riktigt var jag ska börja leta ens....
Namn som Mozart, Vivaldi, Beethoven kommer i åtanke..
Från
barockepoken rekommenderar jag följande kompositörer och verk: Händel: Water Music, Händel: Concerto Grossi, Op6, Vivaldi: Four Seasons, Vivaldi: Violin Concerto i G moll, Bach: diverse olika Brandenburgkonserte, Bach: Cello suite nummer 1.
Från den
nyklassiska epoken: Haydn: Trumpet Concerto, Haydn: Symphony 45 (Farewell Symphony), Haydn: Symphony 100( Military), Mozart: Piano sonata 11 in A major, Mozart: Piano sonata 18 in D Major, Mozart: Symphony 31 (Paris), Mozart: Symphony 35 (Haffner), Mozart: Symphony 40.
Från
romantiken: Beethoven: Symphony 7, Beethoven: Symphony 9, Beethoven: Piano Sonata 17 (Stormen), Schubert: String Quartet 14 : Death and The Maiden, Robert Schumann: Piano Concerto in A Minor, Franz Liszt: Tasso, Tchaikovsky: Symphony 5, Tchaikovsky: 1812 Overture, Dvorak: Symphony 9( New World Symphony)
Modernistisk konstmusik: Stravinsky: The Rite of Spring, Prokofiev: Piano Concerto nummer 3, Alban Berg: Violin Concerto.
Vad gäller
samtida kompositörer rekommenderar jag följande tonsättare: Hans Zimmer, John Powell och Anders Hillborg.