2015-05-17, 13:40
Medlem
Yatsys avatar
Leroy Anderson - To A Wild Rose (1970)

https://www.youtube.com/watch?v=Y5wJRuBi47k
Citera
2015-05-17, 13:58
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Någon som är insatt i Mahler och kan rekommendera mig några bra inspelningar av hans symfonier? Är ett helvete att bläddra igenom Slsk med enbart Rateyourmusic som vägvisare.
Det finns flera goda alternativ. Ingen av de större dirigenter (Mengelberg, Klemperer, Walter) som kände Mahler och senare utgav inspelningar lyckades genomföra en hel cykel tyvärr, med sexan som kanske svår lucka(eller rentav tragisk, för att använda den ofta använda undertiteln till symfonin) att bära. Klemperer är ändock min personliga favorit för Mahler, och synnerhet hans inspelning av den andra symfonin, Das Lied von der Erde, och den nionde symfonin är att rekommendera, även om det som ovan påpekat var Walter som dirigerande uruppförandet (året efter Mahlers död, som alltså aldrig fick höra verket uppfört). Vid sidan av Klemperer vill jag slå ett slag för Barbirolli, vars sexa få stå in för missen ovan. Tämligen långsam och tung i sitt tempo, vilket kanske inte smakar lika gott i första satsen som det gör i adagiot (där det kanske som bekant debatteras huruvida adagiot bör framföras som andra eller tredje sats; tredje sats är nog överlag det vanligaste alternativet) och den sista satsen, som slutar med det där förödande och fruktansvärda ackordet i a-moll. Som bubblare vill jag också nämna en något modernare inspelning med Michael Tilson Thomas vid podiet, med material från en mängd uppföranden under de symboliskt viktiga datumen 12-15 september 2001.
Citera
2015-06-28, 02:33
Medlem
Är det någon som kan komma med rekommendationer på kompositörer som liknar Ludovico Einaudi? Jag tycker han är fantastiskt bra och vill därför se om jag kan hitta någon annan som jag kan uppskatta minst lika mycket!
Citera
2015-07-13, 17:17
Avslutad
Vad har ni för favoritverk med Franz Liszt? Hans alla 19 Hungarian Rhapsodies brukar jag låta gå medan jag läser, inspelning med Roberto Szidon. Sexan är en favorit; gillar när han "flippar" på slutet.
Citera
2015-07-14, 03:52
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legalchamp2k
Är det någon som kan komma med rekommendationer på kompositörer som liknar Ludovico Einaudi? Jag tycker han är fantastiskt bra och vill därför se om jag kan hitta någon annan som jag kan uppskatta minst lika mycket!
Det första namnet som dyker upp i mitt huvud är Roberto Cacciapaglia. Följande album är nog en bra utgångspunkt när det gäller honom - http://www.youtube.com/playlist?list=PL5P_VtToZYAtxLBZnbWhEhpbqZH0nQN_-
Citera
2015-07-19, 01:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vad har ni för favoritverk med Franz Liszt? Hans alla 19 Hungarian Rhapsodies brukar jag låta gå medan jag läser, inspelning med Roberto Szidon. Sexan är en favorit; gillar när han "flippar" på slutet.

Många av hans Rhapsodier är bra. Min favorit är hans sjunde och 15:e .

Om du tycker om mörk konstmusik, då bör du lyssna på första satsen ur Dantesymfonin som heter Inferno. (helvetet)

Hans första pianokonsert är också bra, likaså som den symfoniska dikten Tasso.

Det finns så många Lisztkompositioner som jag njuter av, men det är dem som jag kommer på.
Citera
2015-07-28, 22:22
Medlem
Withasmiles avatar
Jag är extra svag för barockmusik, speciellt Vivaldi, vilka liknande artister/kompositörer skulle ni rekommendera?
Citera
2015-07-30, 01:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Withasmile
Jag är extra svag för barockmusik, speciellt Vivaldi, vilka liknande artister/kompositörer skulle ni rekommendera?

Arcangelo Corelli eller Händel skulle jag säga. Händels Water Music är den du letar efter.
Citera
2015-08-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Det första namnet som dyker upp i mitt huvud är Roberto Cacciapaglia. Följande album är nog en bra utgångspunkt när det gäller honom - http://www.youtube.com/playlist?list=PL5P_VtToZYAtxLBZnbWhEhpbqZH0nQN_-

Tack, detta var precis vad jag letade efter. Mycket fint
Citera
2015-08-11, 22:51
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Stravinskij - Eldfågeln https://youtu.be/RZkIAVGlfWk

Sjostakovitsj - Åttonde stråkkvartetten https://youtu.be/4gGZJWjbgBI

Mahler - Tredje symfonin, sista satsen https://youtu.be/1AwFutIcnrU?t=1h16m56s
Citera
2015-08-17, 03:08
Medlem
Iamthebatmans avatar
Denna natt, oförmögen att sova, låg jag och funderade på hur mycket jag gillar klassisk musik, och hur synd det är att jag inte lyssnar mer på det.

Därför: Är det någon som har klassisk musik "for dummies" som ni kan rekommendera, så att jag kan bygga upp en duglig spotifyspellista med alla klassiker?
Jag tycker om klassisk musik, som sagt, och har lyssnat en del på från en handfull av de mer kända kompositörerna, så på så sätt är jag väl ingen "jättedummie".
Däremot vet jag väldigt lite om vad någon av musiken som jag har njutit av heter, så vet jag inte riktigt var jag ska börja leta ens....

Namn som Mozart, Vivaldi, Beethoven kommer i åtanke..
Citera
2015-08-19, 17:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Denna natt, oförmögen att sova, låg jag och funderade på hur mycket jag gillar klassisk musik, och hur synd det är att jag inte lyssnar mer på det.

Därför: Är det någon som har klassisk musik "for dummies" som ni kan rekommendera, så att jag kan bygga upp en duglig spotifyspellista med alla klassiker?
Jag tycker om klassisk musik, som sagt, och har lyssnat en del på från en handfull av de mer kända kompositörerna, så på så sätt är jag väl ingen "jättedummie".
Däremot vet jag väldigt lite om vad någon av musiken som jag har njutit av heter, så vet jag inte riktigt var jag ska börja leta ens....

Namn som Mozart, Vivaldi, Beethoven kommer i åtanke..

Från barockepoken rekommenderar jag följande kompositörer och verk: Händel: Water Music, Händel: Concerto Grossi, Op6, Vivaldi: Four Seasons, Vivaldi: Violin Concerto i G moll, Bach: diverse olika Brandenburgkonserte, Bach: Cello suite nummer 1.

Från den nyklassiska epoken: Haydn: Trumpet Concerto, Haydn: Symphony 45 (Farewell Symphony), Haydn: Symphony 100( Military), Mozart: Piano sonata 11 in A major, Mozart: Piano sonata 18 in D Major, Mozart: Symphony 31 (Paris), Mozart: Symphony 35 (Haffner), Mozart: Symphony 40.

Från romantiken: Beethoven: Symphony 7, Beethoven: Symphony 9, Beethoven: Piano Sonata 17 (Stormen), Schubert: String Quartet 14 : Death and The Maiden, Robert Schumann: Piano Concerto in A Minor, Franz Liszt: Tasso, Tchaikovsky: Symphony 5, Tchaikovsky: 1812 Overture, Dvorak: Symphony 9( New World Symphony)

Modernistisk konstmusik: Stravinsky: The Rite of Spring, Prokofiev: Piano Concerto nummer 3, Alban Berg: Violin Concerto.

Vad gäller samtida kompositörer rekommenderar jag följande tonsättare: Hans Zimmer, John Powell och Anders Hillborg.
Senast redigerad av AttCza 2015-08-19 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in