Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Haha, jo det är först när man upptäcker att det faktiskt finns album med olika variationer av Canon (Star Trek Mix) som man faktiskt förstår hur vansinnig situationen är. Hur vissa verk kan ha en sådan extrem påverkan på "populärkultur" medan övriga faller i glömska är mycket underligt. Med det sagt får man allt ge Spotify en applåd då det faktiskt finns Pachelbelskivor som inte inkluderar Canon.
Förövrigt kan jag meddela att jag nyligen lyssnat på Beethovens tjugonionde pianosonat, och i synnerhet tredje satsen (som i vissa fall sträcker sig över tjugo minuter) är ett helt makalöst stycke musik och bland det bästa Beethoven skrev.
De andra verken passade väl inte lika bra till bröllop och adidas-reklamer. Sen verkar det vara ett väldigt tacksamt stycke att bygga vidare på
Visst är det underligt att det just i Pachelbels fall blivit så extremt. Om man ser på andra kompositörer, ex. Beethoven (visserligen både ett och två snäpp vassare än Pachelbel) vars Månskenssonat och Für Therse väl har blivit något av Beethoven-canons och spelas såväl i badhuset i en grannstad (!) som tv-spel, tv-serier och filmer. Men det är inga problem att hitta annan musik. Ifall man söker 'Beethoven Violin Concerto' på youtube hittar man violinkonserter, inte trettiosju olika inspelningar av Für Therese och nittio Månskenssonater. Ifall man söker "Pachelbel Easter Cantata" dyker det visserligen upp kantater, men inte Pachelbels...
Det händer att jag tycker lite synd om honom.
Men på tal om Beethoven:
Jag ser att du lyssnat på pianosonaterna! Vad tycker du? Har lyssnat lite på dem själv, men har bara haft tillgång till Kempfs inspelningar, vilka ofta känns ganska taffligt gjorda. Känns dock som om de har rejäl potential, bara man har rätt person sitter vid tangenterna. Vem/vilka är det du lyssnat på?
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Ja, sedär #1 av Classical music one-hit wonders. Och inte ens det enda verket klarar fårkllasarna att hålla intakt, för det koncipierade parets (passande nog för en komposition med sannolik anledning av ett bröllop, något dagens festprisjägare är lyckligt ovetande om) gigue "är ju en annan låt". Ja, lika tur är det att man endast av nöd är till Spotify tvungen som synd att denna dumma sakbehandling är barnens referensidiom, där av 2 språk det som inte ligger i systemet det ena är "felstavat" & översättning "för fri" (= gratis), för datoriserad sökning har långt kvar till fungerande tankspriddhet.
Albinonis Adagio är inte ens av Abinoni men Giazotto. Saint-Saëns motarbetade framföranden & förbjöd specifikt utgivning av Djurens karneval med undantag för Svanen. Bruch låste helst dörren för idel solisters mångalna försök att sätta klonerna i 1:a violinkonserten. Och hur många kan i dag nynna något annat än O fortuna ur Carmina Burana / annat av Orff? Eller nämna 3 verk av Rodrigo. Så vidare medan intressanser som Hutchings strindbergskt kontrafakta nyverk med kaikotonad Beethovensonat: "av Hindemith" passerar obemärkt.
Ah! Den där mystiska gamla Adagion! Jag minns att jag tyckte väldigt bra om den innan (det gör jag väl fortfarande i och för sig). En dag bestämde mig för att försöka mig på ytterligare verk av Albinoni, se efter om det fanns annat i samma klass. Jag såg honom framför mig, Albinoni, en deprimerad sextonhundratalsitalienare som ägnade kvällarna åt att röka opium och läsa Dantes komedi. Kort sagt en man med mången ångestladdat stycke på sitt samvete. Och snart skulle jag bita tänderna i dem. Det var lite spännande minns jag, men vilken besvikelse det blev. Glättiga stycken, platta och enformiga, menade att spelas medan herrskapet satt och frossade, helt annorlunda det jag hade uppskattat med adagion. Knappt så jag kunde tro att det var av samma kompositör.

Besviken var stor, men jag hittade i vilket fall den andra oboekoncerten så jag är nöjd ändå.
Omformulera gärna sista meningen, den om Beethovensonaten. Det verkar intressant, men jag förstår inte vad du pratar om...