• 1
  • 2
2009-11-17, 11:59
Medlem
Drumrolls avatar
Hej!

Jag blev sambo fr 6 mnader sedan. Innan dess hade jag frsrjningsstd ifrn min hem kommun. Nu nr jag dock har flyttat in med tjejen, i en nrliggande kommun, s behver jag fortstta ska frsrjningsstdet tills jag hittat ett jobb.

Jag r inskriven som inneboende. Det str co/ p bde drrskylten och hos skatteverket. Bda vra frldrar har blivit grundligt informerade att om ngon ringer och frgar, att dom ska sga att jag (killen) bara r inneboende. Tjejen har d fast jobb, vilket gr att om jag skulle vara inskriven p adressen utan co/ s skulle vra inkomster rknas ihop.

Vad jag undrar r:

1. Hur stor r risken att man trillar dit?
2. Kommer man att vara berttigad att ens ska frsrjningsstdet?

Trummisen
Citera
2009-11-17, 12:19
Medlem
SweTechs avatar
A&A till Privatekonomi
//Moderator
Citera
2009-11-17, 12:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumroll
Hej!

Jag blev sambo fr 6 mnader sedan. Innan dess hade jag frsrjningsstd ifrn min hem kommun. Nu nr jag dock har flyttat in med tjejen, i en nrliggande kommun, s behver jag fortstta ska frsrjningsstdet tills jag hittat ett jobb.

Jag r inskriven som inneboende. Det str co/ p bde drrskylten och hos skatteverket. Bda vra frldrar har blivit grundligt informerade att om ngon ringer och frgar, att dom ska sga att jag (killen) bara r inneboende. Tjejen har d fast jobb, vilket gr att om jag skulle vara inskriven p adressen utan co/ s skulle vra inkomster rknas ihop.

Vad jag undrar r:

1. Hur stor r risken att man trillar dit?
2. Kommer man att vara berttigad att ens ska frsrjningsstdet?

Trummisen

Vem som helst har rtt att anska om ekonomiskt bistnd men fr att ha rtt till bistnd krvs det olika vilkor.

Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din frsrjning, t.ex. r gifta och sammanboende skyldiga att hjlpa varandra och frldrar r skyldiga att bidra till sina barns frsrjning s lnge de gr i gymnasieskolan.

Du r nog inte den frsta som sger sig vara inneboende hos sin flickvn.
Dock s tror jag att det skert finns en mjlighet att det fungerar och skulle du "trilla" dit s fr du antagligen endast ett nekande i anskan.
Citera
2009-11-17, 12:49
Medlem
Drumrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du r nog inte den frsta som sger sig vara inneboende hos sin flickvn.Dock s tror jag att det skert finns en mjlighet att det fungerar och skulle du "trilla" dit s fr du antagligen endast ett nekande i anskan.

Vi har bda instruerat pronen att sga att jag r inneboende, istllet fr sambo. Men hur kontrolleras detta? Man fr ju lmna in kontoutdrag varje gng man ansker. Gr dom efter utgifterna dr eller tar dom kontakt med familj och grannar? Jobbet?

Dessutom har jag argumentet att jag har flyttat till storstaden och att inneboendet var det billigaste alternativet. Jag flyttade ju hit d det r
mer centralt och pendelvnligt till resten av stergtland.
Citera
2009-11-17, 12:54
Medlem
gb85s avatar
Ngon form av hyreskontrakt, eller en uppgrelse fr att dela kostnader som inneboende kommer skert att krvas. Du fr ju inga pengar om du inte har ngra kostnader som hyra,el,mat osv. Ingen aning om hur det ska utformas eller hur man br g till vga men spontant knns det som du mste kunna styrka att du har kostnader fr ditt boende.
Citera
2009-11-17, 15:38
Medlem
Citat:
Vi har bda instruerat pronen att sga att jag r inneboende, istllet fr sambo. Men hur kontrolleras detta? Man fr ju lmna in kontoutdrag varje gng man ansker. Gr dom efter utgifterna dr eller tar dom kontakt med familj och grannar? Jobbet?

Dessutom har jag argumentet att jag har flyttat till storstaden och att inneboendet var det billigaste alternativet. Jag flyttade ju hit d det r
mer centralt och pendelvnligt till resten av stergtland.

Hur mnga rum finns det i lgenheten?

Jag har ingen erfarenhet av det hr, men r det inte *oerhrt* ovanligt att en ensam tjej tar in en kille som inneboende? P grnsen till, tja, aldrig?
Citera
2009-11-17, 16:00
Medlem
Drumrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Ngon form av hyreskontrakt, eller en uppgrelse fr att dela kostnader som inneboende kommer skert att krvas. Du fr ju inga pengar om du inte har ngra kostnader som hyra,el,mat osv. Ingen aning om hur det ska utformas eller hur man br g till vga men spontant knns det som du mste kunna styrka att du har kostnader fr ditt boende.

Vi har redan skrivit kontrakt, som vi kpte p Bokhandeln.

Citat:
Hur mnga rum finns det i lgenheten?

Jag har ingen erfarenhet av det hr, men r det inte *oerhrt* ovanligt att en ensam tjej tar in en kille som inneboende? P grnsen till, tja, aldrig?

3 RoK, varav jag hyr ett rum.
Och nej, det kan jag inte alls tnka mig vara s oerhrt ovanligt.
Citera
2009-11-17, 16:31
Medlem
Citat:

Tror inte det n, nh.

Det tror jag.

Vad tror du att soc tror?
Citera
2009-11-17, 17:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Det r nog inte ovanlig att bo inneboende med en tjej under tiden man studerar tex. men det r skert inte heller direkt vanligt...

Att flytta tillsammans med en inneboende om man inte har jobb eller studerar det tror jag inte r vanligt oavsett kn...
Sen vems sak det r att bevisa om man r sambo eller inneboende vet jag inte...men r ganska vertygad att soc har rutiner fr att upptcka detta.
Men det r bara att anska gr det s gr det....
Citera
2009-11-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det r nog inte ovanlig att bo inneboende med en tjej under tiden man studerar tex. men det r skert inte heller direkt vanligt...

Att flytta tillsammans med en inneboende om man inte har jobb eller studerar det tror jag inte r vanligt oavsett kn...
Sen vems sak det r att bevisa om man r sambo eller inneboende vet jag inte...men r ganska vertygad att soc har rutiner fr att upptcka detta.
Men det r bara att anska gr det s gr det....

Jag tror att det r ganska vanligt att man delar lgenhet nr man studerar eller liknande. Men om man blandar killar och tjejer och delar lgenhet ihop s tror jag att det nstan alltid r mer n tv personer i samma lgenhet. Att EN tjej och EN kille bor ihop i en lgenhet utan att vara ett par tror jag r riktigt ovanligt.

Och att en singeltjej skulle dela lgenhet med en singelkille frn en annan stad som nyss flyttat dit och gr p socialbidrag, det betvivlar jag att det ngonsin hnt.
Citera
2009-11-17, 21:01
Medlem
Citat:
3 RoK, varav jag hyr ett rum.

Nej, inte jag heller, i synnerhet inte i storstder med hga hyror.
Citera
2009-11-18, 14:16
Medlem
gb85s avatar
S om du har papper p en en hyra andra kostnader r det ju bara att ska och hlla tummarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in