Citat:
Ursprungligen postat av Drumroll
Hej!
Jag blev sambo fr 6 mnader sedan. Innan dess hade jag frsrjningsstd ifrn min hem kommun. Nu nr jag dock har flyttat in med tjejen, i en nrliggande kommun, s behver jag fortstta ska frsrjningsstdet tills jag hittat ett jobb.
Jag r inskriven som inneboende. Det str co/ p bde drrskylten och hos skatteverket. Bda vra frldrar har blivit grundligt informerade att om ngon ringer och frgar, att dom ska sga att jag (killen) bara r inneboende. Tjejen har d fast jobb, vilket gr att om jag skulle vara inskriven p adressen utan co/ s skulle vra inkomster rknas ihop.
Vad jag undrar r:
1. Hur stor r risken att man trillar dit?
2. Kommer man att vara berttigad att ens ska frsrjningsstdet?
Trummisen
Vem som helst har rtt att anska om ekonomiskt bistnd men fr att ha rtt till bistnd krvs det olika vilkor.
Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din frsrjning, t.ex. r gifta och sammanboende skyldiga att hjlpa varandra och frldrar r skyldiga att bidra till sina barns frsrjning s lnge de gr i gymnasieskolan.
Du r nog inte den frsta som sger sig vara inneboende hos sin flickvn.
Dock s tror jag att det skert finns en mjlighet att det fungerar och skulle du "trilla" dit s fr du antagligen endast ett nekande i anskan.